منو
تلگرام
|
اینستاگرام
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
شبکه های اجتماعی
با عضویت در شبکه های اجتماعی ما از آخرین اخبار و اطلاعات حوزه‌ی سلامت با خبر باشید و سوالات خود را از کارشناسان و متخصصان مجله پزشکی بپرسید
زندگی سالم و شاد با مجله پزشکی
در میان بیش از 10+ هزار مقاله پزشکی جستجو کنید و مشکلات پزشکی خود را با پزشکان و متخصصان مطرح کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
پدیده ای خطرناک به نام کمبود خواب!
پدیده ای خطرناک به نام کمبود خواب!

پدیده ای خطرناک به نام کمبود خواب!

تاریخ انتشار:
۱۳۹۸-۱۱-۱۲
زمان مورد نیاز:
8 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
۱۳۹۸-۱۱-۱۸
در این مقاله میخوانید:

انسان در هر سن به چند ساعت خواب نیاز دارد؟

  • نوزادان تا سه ماهگی به ۱۴ تا ۱۷ ساعت خواب نیاز دارند.

  • از ۴ ماهگی تا زیر یک سال به ۱۲ تا ۱۵ ساعت خواب نیاز دارند

  • از ۱ سالگی تا ۲ سالگی به ۱۱ تا ۱۴ ساعت خواب نیاز دارند.

  • از ۳ سالگی تا ۶ سالگی به ۱۰ تا ۱۳ ساعت خواب نیاز دارند.

  • از ۷ سالگی تا ۱۳ سالگی به ۹ تا ۱۱ ساعت خواب نیاز دارند

  • از ۱۴ سالگی تا ۱۷ سالگی به ۸ تا ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند

  • و در بزرگسالی به ۷ تا ۹ ساعت خواب نیاز داریم. البته بعضی افراد هستند که به خواب کمتری نیاز دارند و با ۶ ساعت خواب روزانه نیاز بدنشان رفع می شود.

  • در سالمندی (سن های بالای ۶۵ سال) به ۷ تا ۸ ساعت خواب نیاز داریم.

زنان باردار نسبت به همسالان خود به خواب بیشتری نیاز دارند مخصوصا در اوایل بارداری.

با وجود این دسته بندی، پزشکان بر این عقیده هستند که اگر در طول روز شما احساس خواب آلودگی کنید یعنی به میزان مورد نیاز بدنتان نخوابیده اید و کمبود خواب دارید.

بدهی خواب

بدهی خواب به مقدار خوابی گفته می شود که اگر در روزهای قبل کمتر خوابیده باشیم، به خواب امروزمان اضافه می شود. اگر بدهی های خواب بالا برود بدن از شما تقاضای بازپرداخت آن را می کند دقیقا مانند بدهی های پولی!

هیچگاه بدن با میزان خواب کمتر از نیازش کنار نمی آید و حتی زمانی که ما تصور می کنیم به خواب کم عادت کرده ایم کارکرد بدن ما مختل می شود مانند بیشتر شدن زمان واکنش ما، پایین آمدن سطح یادگیری، دقت و…

صدمات خوابِ بسیار کم

وقتی خواب بسیار کم باشد پیامدهایی دارد که خوشایند نیست که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

• اختلال در حافظه

• احساس افسردگی

• ضعیف شدن سیستم ایمنی و قرار گرفتن در معرض بیماری ها

• افزایش درک درد

خطرات کمبود خواب را جدی بگیریم!

تحقیقات زیادی نشان داده است که کمبود خواب باعث پیامدهای ناگواری در زندگی افراد می شود. محققان در یک شبیه سازی رانندگی به این نتیجه رسیدند که رانندگی افرادی که کمبود خواب دارند بسیار بدتر از افراد مست است!

گزارشات آماری ترافیک جهانی نشان داده است که مرگ و میر ناشی از کم خوابی نسبت به سایر عوامل، آمار بالاتری دارند. خواب آلودگی مرحله ی قبل از به خواب رفتن است و راننده ای که در این مرحله قرار دارد، بیشتر حواس و دقت خود را از دست داده است. حتی کافئین و قهوه هم نمی توانند در این مرحله کاری انجام دهند و اثرات مخرب خواب آلودگی را کمتر کنند.

علایم خواب آلودگی

هرگاه متوجه هشدارهای زیر شدیم بهتر است برای استراحتی کوتاه آماده شویم:

  • وقتی به راحتی بر روی اجسام متمرکز نمی شویم.

  • وقتی خمیازه های پشت سرهم می کشیم.

  • وقتی نمی توانیم اتفاقی را که تازه افتاده است به یاد بیاوریم.

  • وقتی افکارمان نامنظم می شود.

  • وقتی سرمان سنگین می شود.

  • وقتی در رانندگی حرکات به داخل و خارج خطوط داریم.

منبع:medicalnewstoday
  

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
ایم مقاله را پسندیدید؟
اشتراک‌گذاری