منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
غذا خوردن با دست سالم تر است!
غذا خوردن با دست سالم تر است!

غذا خوردن با دست سالم تر است!

تاریخ انتشار:
26 تیر 1399
زمان مورد نیاز:
12 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
6 آذر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

بهتر است با دستان خود غذا بخورید

شاید به نظر شما خوردن غذا با دست، غیربهداشتی و کاری دور از ادب باشد و اگر کسی را در حین خوردن غذا با دست ببینید، حالتان بد شده و حتی از سر سفره غذا بلند شوید! اما ما می‌خواهیم در این مقاله برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از فوایدی بگوییم که غذا خوردن با دست دارد البته نه برای تشویق به انجام این کار بلکه برای بالا بردن آگاهی‌های شما پس بهتر است تا انتهای مقاله مارا همراهی کنید.

در تمامی دنیا بیشتر مردم شیوه صحیح غذا خوردن را استفاده از قاشق و چنگال می‌دانند اما طبق معمول ما می‌خواهیم از یافته‌های علمی و پزشکی به شما بگوییم و با آن‌ها نشان دهیم که غذا خوردن با دست و انگشت، سالم تر است با این ادعا که غذا خوردن با دست، می‌تواند از ابتلا به بعضی از بیماری‌ها پیشگیری کند. در ادامه مهمترین دلایل سلامتی خوردن غذا با دست را بیان می‌کنیم.

بهبود و تقویت گردش خون

بعضی از ملیت‌ها و جود دارند که همچنان غذای خود را با دست می‌خورد مانند مردم کشور هند که اصولاً از قاشق و چنگال استفاده نمی‌کنند. درنتیجه می‌توان آن‌ها را در مورد غذا خوردن، افرادی خاص دانست. هندی‌ها این کار را بدون تفکر و ازسر عادت انجام می‌دهند و تنها در مراسم‌های خاص و یا رستوران‌ها، از کارد و چنگال استفاده می‌کنند. این روش خوردن برای آن‌ها سود فراوانی دارد زیرا خوردن غذا با دست می‌تواند باعث بهبود گردش خون شود و آن را افزایش دهد.

این شیوه خوردن، مانند یک تمرین است که هر روز انجام می شود و ماهیچه‌های دست را تقویت می کند. این ورزش هرروزه، گردش خون را افزایش می‌دهد. درست مثل این است که شما یک تمرین خاص ورزشی را روزی چند بار انجام دهید و هیچ چیزی مانند حرکت های ساده اما تکرار شونده، نمی تواند تضمین کننده سلامت دستگاه قلبی عروقی شما باشد.

غذاخوردن با دست و لاغری

ارتباط با غذا

حتماً شما هم افرادی را دیده‌اید که غذای خود را با دست می‌خورند اگر به خوردن آن‌ها دقت کنید، احساس می‌کنید ارتباطی نزدیک با غذای خود دارند. متخصصین تغذیه در این‌باره می‌گویند ارتباط با غذایی که می‌خورید، بسیار مهم است و می‌تواند سوخت‌وساز بدن شما را بالا ببرد و احساس شما را از خوردن آن غذا بهتر کند.

هضم بهتر غذا

افرادی که با انگشتان خود غذا را برداشته و در دهان می‌گذارند، اصولاً دچار مشکلات گوارشی کمتری می شوند زیرا هضم غذا در بدن آن‌ها بمراتب بهتر از افراد دیگر صورت می‌گیرد. دلیل آن را می‌توان این‌گونه بیان کرد که با لمس غذا توسط انگشتان، اعصاب نوک انگشت، پیامی را به بدن ارسال می‌کند که قرار است غذا وارد بدن شود. درنتیجه آنزیم‌ها آماده برای ترشح هستند تا به گوارش کمک کنند و به این صورت گوارش می‌تواند بهتر و سریع‌تر انجام شود. شاید برای همین است که بسیاری از افراد عقیده دارند طعم غذا با دست بهتر از قاشق است.

تست دمای غذا

ازآنجایی‌که دستان ما می‌توانند مانند یک سنسور عمل کنند، اگر غذا توسط دست خورده شود، متوجه دمای آن می‌شویم و می‌توانیم گرمی و داغی آن را آنالیز کنیم درنتیجه از بافت‌های زبانی در مقابل داغ بودن غذا، محافظت می کنیم.

بهداشتی بودن

خیلی‌ها تصور می‌کنند این اعمال غیربهداشتی و غیراخلاقی تهاجمی است. اما می‌توان گفت دستان انسان می‌تواند بهداشتی‌تر از قاشق و چوب های غذا خوری در فرهنگ‌های دیگر باشد. افرادی که می‌خواهند غذا را با دستان خود بخورند، مسلماً قبل از خوردن، دستانشان را به‌خوبی می‌شویند ولی می توان گفت قاشق و چنگال همان موقع شسته نمی‌شوند و می‌توانند آلوده باشند. مگر این‌که خود شما قبل از خوردن غذا، قاشق و چنگال خود را بشویید درنتیجه می‌بینید که دست‌ها می توانند بهداشتی‌تر از قاشق و چنگال باشند.

فواید غذا خوردن با دست

تاثیر بر چاکرا

حتماً شما هم در مورد چاکرا شنیده‌اید. چاکرا را همان مرکز انرژی در بدن می‌دانند که در تمامی موجودات زنده وجود دارد. چاکراهای اصلی که در بدن وجود دارند، ارگان‌ها را کنترل می‌کنند. در علم چاکرا، نوک انگشتان به شبکه عصبی، قلب، اندام جنسی و گلو مرتبط است. هنگامی‌که شما غذا خوردن را با دستان شروع می‌کنید، با لمس غذا، چاکرا فعال شده و می‌تواند به شما در گوارش کمک کند. چاکرا ها می توانند اثرهای مثبتی بر روی گوارش، تقویت اندام‌های بدن، خلق و خوی و استعداد دارند.

راحتی

گاهی غذا خوردن به وسیله قاشق و چنگال و چاقو سخت است اما اگر منصف باشید خواهید دید که غذا خوردن با دست بسیار ساده‌تر است و براحتی می توان غذا را به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم کرد بدون این‌که نیاز به چاقو داشته باشید.

غذاهای استخوان‌دار

در مورد غذاهای استخوان‌دار تنها راه ممکن راحت خوردن، استفاده از دست است. حتماً شما هم در این مورد موافق هستید که خوردن جوجه کباب با استخوان، با قاشق و چنگال امری دشوار است که می‌تواند مزه خوب غذا را از بین ببرد.

کاهش ابتلا به دیابت

لیلی بسیار جالب برای خوردن غذا با دست! افرادی که با دست غذا می‌خورند، بسیار آرام‌تر از افرادی که با قاشق غذا می‌خورند مواد غذایی را به دهان خود می‌گذرانند و تند غذا خوردن خود می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دو را بالا ببرد.

کاهش وزن

خوردن با دست درحقیقت سرعت غذا خوردن شما را کنترل می‌کند و عمل گوارش و هضم به‌خوبی انجام می‌شود. درنتیجه به افرادی که می‌خواهند کاهش وزن داشته باشند، توصیه می شود مدتی غذا خوردن با دست را هم امتحان کنند.

 بیشتر بخوانید:
 اعداد سلامت
 نوشیدن آب و خطر مرگ
  داروهای چاق کننده
  ترمیم پرده بکارت
تغذیه در تابستان

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
محمود
2022-04-27 20:31:57
پاسخ
1
0
پاسخ
این گفته‌ی حکمایی مثل بوعلی سیناست ، من خودم همیشه با دست غذا می‌خورم ، همه جا ، حتی توی مهمونی
مجله پزشکی
2022-07-23 16:15:03
پاسخ
0
0
پاسخ
ممنون از نظر شما ... به زودی مقالات جدید در سایت قرار داده خواهد شد.
داغ‌ترین برچسب‌ها