منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
به کدام خال‌ها دست نزنیم؟
به کدام خال‌ها دست نزنیم؟

به کدام خال‌ها دست نزنیم؟

تاریخ انتشار:
25 تیر 1399
زمان مورد نیاز:
17 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
20 تیر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

آیا می‌توان همه خال های بدن را برداشت؟

با پیشرفت علم جراحی‌ زیبایی توسط لیزر و دیگر دستگاه های تولید شده، شاهد علاقمندان زیادی هستیم که می خواهند تغییرات زیادی را در صورت و یا اندام خود، ایجاد کنند یا اینکه مشکلات پوستی خود را به راحتی، توسط روش‌های زیبایی، درمان ‌کنند. یکی از این موارد، برداشتن خال‌های صورت و بدن به منظور زیبایی است. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی در مورد روش های موجود در این زمینه و خطرات برداشتن خال، مواردی را بیان کنیم که دانستن آنها قبل از اقدام به برداشتن خال، ضروری است. پس برای اینکه بدانید کدام خال‌ها را می‌توان برداشت و بهتر است به کدام خال‌ها دست زده نشود، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

شناسایی خال‌های خطرناک

خال‌ها دو دسته‌اند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

خال‌های مادرزادی: خال‌های مادرزادی از همان بدو تولد همراه با شما است و ممکن است خطرناک باشند.

خال‌های اکتسابی: خال‌های اکتسابی قبل از 35 ‌سالگی بر روی بدنتان شکل می‌گیرند که اصولاً بی‌خطر می‌باشند.

خال‌های مادرزادی با اندازه و رنگ‌های متفاوت در افراد دیده می شوند و می توانند از نوع خال های خطرناک باشند. اگر شما می‌خواهید اقدامی را برای برداشتن خال‌های بدن خود انجام دهید مخصوصا در مورد خال های مادرزادی، بهتر است قبل از انجام این کار توسط پزشک جراح معاینه شوید و از خطرناک نبودن خال‌های مورد نظرتان، مطمئن شوید و سپس به برداشتن آن‌ها اقدام کنید.

شناسایی خال‌های خطرناک

مواردی که باید درمورد خال‌های خود بدانید

بیشتر خال‌های بدن ما اکتسابی هستند و می‌توان گفت حدود 80 درصد مردم، این خال‌های اکتسابی را در حد یک یا دو مورد دارند. این خال‌ها می‌توانند از دوران کودکی ایجاد شده و تا قبل از 35 ‌سالگی ظاهر شوند اما خال‌های مادرزادی، خال‌هایی هستند که از همان بدو تولد همراه با نوزاد هستند. می‌توان گفت یک درصد از نوزادان هنگام تولد، این خال‌ها را با خود دارند. اندازه این خال‌ها می‌تواند کوچک، متوسط و یا بزرگ باشد. در مورد خال‌های بزرگ مادرزادی بهتر است موارد زیر را بدانید:

  • خال‌هایی هستند که قطری بیشتر از ب20 سانتی‌متر دارند.

  • گاهی قسمتی از بدن را می پوشانند.

  • این خال‌های بزرگ در قسمت ران و پشت قرار دارند.

  • چهار تا شش درصد احتمال دارد این خال‌ها ایجاد سرطان بدخیم پوستی را در آینده داشته باشند.

خال‌های هنگام تولد، کمرنگند و توجهی به آن‌ها نمی‌شود. خال‌های کوچک و متوسط رشد کمتری نسبت به بدن دارند و هرچه زمان می‌گذرد، آن‌ها کوچکتر می‌شوند. البته در زمان بلوغ، رنگ آن‌ها تیره تر شده و ممکن است بر روی آن‌ها موهایی ضخیم رشد کند. به گفته متخصص پوست، بیشتر خال‌ها را می‌توان خوش‌خیم نامید مگر این‌که توسط جراح نوع دیگری تشخیص داده شود. متخصصین همیشه توصیه بر این دارند که اگر با تغییر رنگ، اندازه، درد، خونریزی و یا خارش در خال های خود مواجه شدید، حتماً به یک متخصص پوست مراجعه کرده و خال خود را بطور کامل توسط او بررسی نمایید.

 25 تا 50 درصد از سرطان‌های پوستی، مربوط به خال‌های اکتسابی هستند. اما باید بدانید که هر انسان بالغف 20 تا 30 خال اکتسابی دارد و در شرایط کلی می‌توان گفت خال‌های اکتسابی در شرایط معمولی، سرطانی نمی‌شوند. خال‌هایی که خطر بیشتر در معرض سرطانی شدن قرار دارند، خال‌های مادرزادی هستند و بیشتر در خال‌هایی که بزرگند و قسمت زیادی از بدن را پوشانده‌اند.

چه خال‌هایی را می توان برداشت

  • خال هایی که حاشیه نامنظم دارند

  • خال‌هایی که عدم تقارن دارند

  • خال‌هایی که رنگ یکنواختی دارند

  • خال‌هایی که اندازه آن‌ها بیش از هفت میلی‌متر باشد

  • خال‌هایی که با افزایش سن، دچار تیرگی و تغییر شکل شده و همچنان به رشد خود ادامه می دهند

شناسایی خال‌های خطرناک

روش های برداشتن خال‌ها

انجام جراحی و برداشتن خال، یکی از بهترین و استانداردترین روش ها برای برداشتن خال است زیرا احتمال برگشت خال بسیار کمتر می‌شود. البته چون در این روش بخیه وجود دارد و جای زخم ممکن است بماند، عده کمتری به آن تمایل پیدا می‌کنند. برداشتن خال حتما باید توسط متخصص پوست و جراحی انجام شود. پزشکان اصولاً خال‌های پررنگ و مودار را جراحی می‌کنند و آن‌ها را نمی‌سوزانند. زیرا در حالت سوزاندن، احتمال عود دوباره خال وجود دارد.

نکته: خال‌های روی گردن یا سینه مناسب برای جراحی نیستند چون می‌توانند پس از برداشته شدن، باعث ایجاد گوشت اضافه در این ناحیه‌ها شوند. خال‌ها را بهتر است لیزر نکنید زیرا لیزر بافت را تغییر می‌دهد و همچنین نمی‌توان نمونه‌ها را به پاتولوژی فرستاد.

کدام خال‌ها را نباید لیزر کرد؟

متخصصین پوست عقیده دارند که خال  بیشتر خال‌ها اکتسابی هستند و در دوران‌های مختلف زندگی ایجاد می‌شوند. خال‌هایی هستند که با تغییرات هورمونی مخصوصاً در دوران بارداری، بر روی پوست ظاهر می‌شوند و همچنین آفتاب می‌تواند خود باعث ایجاد خال‌های اکتسابی شود. بزرگ بودن یا کوچک بودن خال‌ها توسط پزشک متخصص تعیین می‌شود و خال‌هایی که بزرگند و عمق رنگ‌دانه در آن‌ها زیاد است، به‌هیچ‌وجه نباید لیزر شوند.

درمان خانگی ممنوع

عده‌ای هستند که با بستن نخ دور خال‌های گوشتی، سعی می کنند خال را از بین ببرند درصورتی که این یک راه خطرناک و غیر علمی است که می‌تواند درد و خونریزی را به دنبال داشته باشد و همچنین استفاده از پمادهای گیاهی که پس از آن بر روی جای خال می‌گذارند، می‌تواند باعث ایجاد التهاب و عفونت شود.

بیشتر بخوانید:
در تابستان لیزر نکنید   
رابطه مقعدی
 علایم قبل مرگ
  مواد غذایی و سقط جنین
  ماه های تولد و بیماری

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها