منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
راهنمای کامل پماد گلیسیرین‌ تری ‌نیترات برای درمان شقاق
راهنمای کامل پماد گلیسیرین‌ تری ‌نیترات برای درمان شقاق

پماد گلیسیرین‌تری‌نیترات؛ درمانی برای شقاق مقعدی

تاریخ انتشار:
12 بهمن 1398
زمان مورد نیاز:
9 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
23 مرداد 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:
پماد گلیسیرین تری نیترات برای درمان شقاق مقعدی

بدون نیاز به جراحی، شقاق مقعدی را درمان کنید. پماد گلیسیرین‌تری‌ نیترات یکی از معروفترین داروهای درمان موضعی شقاق مقعدی است. این پماد حتی می‌تواند  یک روش درمانی قطعی محسوب شود.

اگر نمی‌توانید به راحتی بیماری خود را با کسی در میان بگذارید، پس بهتر است این مقاله را از دست ندهید. در اینجا بررسی دقیقی از پماد گلیسیرین‌تری‌ نیترات انجام شده است. همچنین به تمام سوالی که در مورد این پماد ممکن است داشته باشید پاسخ داده ایم. علاوه بر این، طریقه استفاده از پماد بطور کامل به شما آموزش داده شده است. با ما همراه باشید تا ساده ترین درمان قطعی شقاق را به طور کامل بشناسید.

نحوه عملکرد پماد گلیسیرین‌ تری ‌نیترات برای درمان شقاق

پماد گلیسیرین تری نیترات یا نیتروگلیسیرین، یکی از بهترین پمادهایی است که برای درمان شقاق مقعدی از آن استفاده می‌شود. در اغلب موارد شقاق با استفاده از این پماد کاملا بهبود می‌یابد.

ترکیبات استفاده شده در پماد گلیسیرین تری نیترات شامل؛ کامازولن، آگلایکون، بیز ابولول، کوئرستین، منجر به رفع شقاق می‌شود. معمولا این پماد، در دوزهای 0.2 و 0.4 تجویز می‌شود. پماد گلیسیرین تری نیترات سبب شل شدن عضلات اطراف مقعد می‌شود. بنابراین جریان خون در آن ناحیه افزایش می‌یابد. در نتیجه با بالا بردن جریان خون در ناحیه مقعد، سبب التیام و بهبود زخم فیشر خواهد شد.

اطلاعات دارویی پماد Glyceryl trinitrate برای درمان شقاق

موارد منع مصرف پماد نیتروگلیسیرین در درمان شقاق

هیچ وقت فکر نکنید که در استفاده از این دارو، به دلیل آنکه یک پماد در دسترس است، کاملا مجاز هستید. زیرا لازم است در استفاده از پماد گلیسیرین ‌تری ‌نیترات، مانند بسیاری از داروهای دیگر با احتیاط عمل شود. 

قبل از هر چیزی باید بدانید که این پماد برای بزرگسالان است و استفاده از آن در کودکان یا نوجوانان ممنوعیت دارد. بنابراین با وجود اینکه استفاده از پماد گلیسیرین تری نیترات بدون نسخه پزشک مجاز است اما مصرف آن در همه شرایط و برای همه گروه های سنی بلامانع نیست. 

در صورتی که فرد در یکی از شرایط زیر باشد، پیش از استفاده از پماد گلیسیرین تری نیترات، حتما باید با پزشک مشورت کند:

  • بارداری یا شیردهی
  • سابقه مشکل کبدی یا بیماری کلیوی
  • سابقه میگرن یا سردردهای شدید
  • فشارخون پایین
  • سابقه بیمارهای قلبی مزمن
  • کم خونی شدید
  • غده تیروئید کم کار
  • گلوکوم یا آب سیاه ( افزایش فشار در چشم)
  • سابقه حساسیت به یک دارو
  • سابقه افزایش فشار مایع مغزی
موارد منع مصرف پماد تری گلیسیرین نیترات برای درمان فیشر

بهترین زمان و نحوه مصرف پماد نیتروگلیسیرین برای درمان شقاق مقعدی

در مورد زمان مصرف پماد نیتروگلیسیرن باید گفت که بهترین زمان توصیه شده برای مصرف این دارو، بعد از دفع مدفوع است. همچنین اگر از این پماد بدون نسخه استفاده می‌کنید، پیش از مصرف حتما بروشور داخل جعبه را مطالعه کنید.

بروشور پماد گلیسریل تری نیترات به شما اطلاعات خوبی در مورد زمان و نحوه استفاده از پماد می دهد. همچنین لیست کاملی از عوارض جانبی که ممکن است تجربه کنید را در اختیار شما قرار می دهد. طریقه مصرف پماد گلیسیرین‌تری‌نیترات به شرح زیر است:

  • در هنگام استفاده از پماد دستکش بپوشید.
  • 2.5 سانتی متر از پماد را از تیوپ، روی انگشت خود اندازه بگیرید. (برای این کار یک خط اندازه گیری روی بسته بندی وجود دارد که به شما کمک می‌کند.)
  • با استفاده از انگشت خود، پماد را به آرامی در ناحیه مقعد بمالید.
  • برای اطمینان از اینکه پماد به جای درست رسیده است، انگشت خود را تا اولین مفصل انگشت، در مقعد فرو کنید
بهترین زمان و نحوه مصرف پماد گلیسریل (گلیسیرین) تری نیترات برای درمان فیشر مقعدی

نکات مهم حین مصرف پماد  گلیسیرین‌تری‌نیترات

هنگامی که دارید از پماد گلیسیرین‌تری‌ نیترات استفاده می‌کنید، نکات مهمی وجود دارد که بهتر است مد نظر قرار دهید. این نکات در زیر فهرست شده است.

  • هرگز بیش از دوز مصرفی که توسط پزشک تجویز شده است، از پماد استفاده نکنید
  • اگر مشکوک هستید که ممکن است کسی مقداری از پماد را بلعیده باشد، به اورژانس مراجعه کنید و تیوپ دارو را با خود همراه ببرید
  • پماد گلیسیرین‌تری‌نیترات در دوزهای مختلف تجویز می شود باید بدانید که این دارو برای شماست. پس هرگز آن را به کس دیگری ندهید، حتی اگر در ظاهر شرایطش مانند شما باشد
  • بهتر است از مصرف الکل اجتناب شود. زیرا احتمال سردردهای شدید را افزایش می دهد
  • اگر عمل جراحی در پیش دارید یا به دندانپزشک مراجعه کرده اید، حتما پزشک خود را از مصرف این دارو مطلع کنید
  • اگر با خونریزی در طول درمان مواجه شدید، مصرف دارو را قطع کنید و پزشک را مطلع سازید
درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

تداخل دارویی ؛ نکته ای مهم قبل از مصرف پماد گلیسیرین‌تری‌ نیترات

برای آنکه نتیجه بهتری از پماد نیتروگلیسیرین بگیرید، بهتر است به موضوع تداخل های دارویی پیش از مصرف توجه داشته باشید. حتما در مورد داروهای دیگری که استفاده می‌کنید با پزشک مشورت کنید. زیرا تداخل دارویی نه تنها در اثر بخشی داروها موثر است، بلکه ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد.

تداخل دارویی شیفار (پماد گلیسیرین تری نیترات) برای درمان شقاق

بهترین کار این است که لیستی از داروهایی که استفاده می‌کنید را به پزشک ارائه دهید. همچنین توصیه می‌شود تا ۲۴ ساعت بعد از استفاده از پماد گلیسیرین تری نیترات، از داروهای درمان اختلال نعوظ مانند پماد سیلدنافیل و یا واردنافیل استفاده نشود.

طول درمان شقاق مقعدی با پماد گلیسیرین‌تری‌ نیترات

در مورد طول درمان فیشر با استفاده از پماد نیتروگلیسیرین تاکنون مطالعات مختلفی انجام شده است. نتیجه بسیاری از این مطالعات نشان داده است که تقریبا از هر 100 نفر، 60 نفر با استفاده از این پماد، ظرف مدت 14 روز درمان شده اند.

معمولا پماد گلیسیرین‌تری‌نیترات هر 12 ساعت تا 3 هفته تجویز می‌شود. اما فرایند درمان تا 8 هفته می‌تواند ادامه پیدا کند. با این حال بهتر است در مورد دفعات استفاده و زمان مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

عوارض پماد گلیسیرین‌تری‌نیترات

پماد نیترو گلیسیرین مانند بسیاری از داروها، با عارضه هایی همراه است. این عوارض معمولا موقتی و سطحی هستند. هرچند که قطعا تمام این عوارض را تجربه نمی‌کنید. اما بهتر است از آنها آگاهی داشته باشید. مهمترین عوراض جانبی پماد پماد گلیسیرین‌تری‌نیترات، در زیر آمده است.

  • سردرد و سرگیجه
  • کاهش فشار خون حین ایستادن
  • احساس کرختی و بیمار بودن
  • تاری دید
  • اسهال ، سوزش و خارش
عوارض استفاده از پماد گلیسرین تری نیترات برای درمان شقاق

نحوه نگهداری از پماد نیتروگلیسیرین

نگهداری از پماد نیتروگلیسیرین دشوار نیست و نکته منحصر به فردی در مورد آن وجود ندارد. اما مانند هر داروی دیگری نیازمند شرایط مناسبی برای نگهداری است. مواردی که باید در نگهداری از پماد نیتروگلیسیرین در نظر داشت عبارتند از:

  • دارو را در جای خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید
  • لازم نیست پماد را حتما در یخچال قرار دهید، اما محل آن باید خنک باشد
  • از زمانی که پماد از حالت پلمب خارج می‌شود، تنها برای 8 هفته قابل استفاده است
  • پس از گذشت این زمان، باید پماد جدیدی خریداری کنید
  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه‌ دارید

پماد نیترو گلیسیرین چقدر در درمان شقاق مؤثر است؟

در مورد کارایی پماد گلیسیرین‌تری‌ نیترات، تاکنون بررسی های مختلفی انجام شده است. بسیاری از آنها، نتایج رضایت بخشی را بدست داده اند. در اینجا به یکی از این بررسی ها اشاره می‌شود:

در یک تحقیق، مطالعه ای بر روی 39 بیمار مبتلا به شقاق مقعدی مزمن انجام شد. این بیماران بطور میانگین در بازه سنی 23 تا 34 قرار داشتند. جالب است بدانید که تمام این افراد برای انجام جراحی شقاق اقدام کرده بودند. اما تصمیم بر این شد که بجای جراحی از پماد نیتروگلیسیرین برای درمان استفاده شود. این مطالعه نتایج بسیار قابل قبولی را بدست داد. به این معنی که بهبودی کامل 14 بیمار در 4 هفته و 25 بیمار در 6 هفته صورت گرفت.

این نکته را باید در نظر داشت که احتمال عود فیشر بعد از استفاده از پماد نیتروگلیسیرین وجود دارد. با این حال می‌توان گفت که در بسیاری موارد، شقاق مقعدی را می‌توان با استفاده از پماد نیتروگلیسیرین، به صورت موضعی به طور قطعی درمان کرد. در حقیقت این پماد یک درمان موثر برای بهبود شقاق مقعدی است.

 

تجارب خود در استفاده از پماد نیتروگلیسیرین را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر هنوز برای درمان با این پماد سوالی دارید. متخصصین مجله پزشکی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
ایرج محمدى
2021-01-07 12:02:43
پاسخ
3
0
پاسخ
باسلام . شمافرمودیدآیاخون دماغ شدن هم جزوعوارضش است ؟
مجله پزشکی
2022-10-08 12:31:24
پاسخ
0
1
پاسخ
دوست عزیز خون دماغ اگر مکررا اتفاق بیفتد حتما نیاز به بررسی های بیشتری دارد و می تواند یک نشانه بر بیماری باشد
سجاد
2021-06-07 23:17:12
پاسخ
5
0
پاسخ
چگونه تهیه کنم اصفهان خمینی شهر
زهرا
2022-03-13 21:41:24
پاسخ
4
0
پاسخ
ممنون جهت ارایه مطالب مفید و کامل در خصوص کاربرد پماد مورد اشاره برای درمان این بیماری. متاسفانه به علت نایاب بودن این پماد در شهرستان ها، امکان دسترسی به آن بسیار دشوار هست. اگر ممکن هست لینک نحوه خرید اینترنتی این پماد رو از مراکز معتبر و داروخانه‌ها را هم در سایت معرفی کنید
مجله پزشکی
2022-10-08 12:29:31
پاسخ
0
0
پاسخ
ممنون از زمانی که گذاشتید، به زودی شرایطی برای راهنمایی شما فراهم خواهد شد.
علی صادقی
2022-03-24 12:01:43
پاسخ
1
0
پاسخ
سلام ممنون هز راهنمایی خوبتان متاسفانه همه داروخانه‌ها رو گشتیم گیر نیاومد نایابه ممنون میشم برای تهیه این پماد راهنمایی کنید
مجله پزشکی
2022-10-08 12:27:49
پاسخ
0
0
پاسخ
مجله پزشکی به زودی شرایطی را برای کمک به شما فراهم خواهد کرد.
Nazanin
2022-10-03 08:35:14
پاسخ
3
0
پاسخ
سلام ازکجا تهیه کنیم
مجله پزشکی
2022-10-08 12:35:09
پاسخ
0
0
پاسخ
مجله پزشکی به زودی شرایطی را برای کمک به شما فراهم خواهد کرد
محسن
2022-11-19 07:20:53
پاسخ
2
0
پاسخ
باسلام من دا ناحیه مقعدی ۲ ماهی بود احساس سوزش میکردم و بعد از دفع هم احساس خارش و سوزش میکردم تا اینکه امروز خونریزی در مدفعوع خود دیدم الان میتونم از این پماد نیتروگلیسرین استفاده کنم؟؟
مجله پزشکی
2022-11-23 08:15:27
پاسخ
0
1
پاسخ
با سلام در ابتدا باید در مورد اینکه علائم شما مربوط به فیشر است یا خیر اطمینان حاصل کنیم. زیرا با توجه به اینکه بعد از دفع احساس خارش و سوزش دارید احتمال ابتلا به شقاق کمتر است. زیرا فرد مبتلا به شقاق قبل و حین دفع احساس سوزش را تجربه می‌کند. در مورد علائم شما احتمال ابتلا به قارچ ها و انگل‌های پوستی و یا هموروئید بیشتر است. بنابراین به هیچ عنوان از پماد گلیسیرین تری نیترات خودسرانه استفاده نکنید. توصیه می‌شود ابتدا در مورد علائم خود و بیماری ای که درگیر آن شده اید اطمینان حاصل کنید.
میلاد
2023-01-30 03:00:02
پاسخ
1
0
پاسخ
سلام وقت بخیر میشه راهنمای بفرمایید از کجا تهیه کنیم، حتی اگر خرید اینترنتی باشه خیلی بهتره
مجله پزشکی
2023-02-01 07:54:38
پاسخ
0
1
پاسخ
سلام
متاسفانه تهیه این دارو سخت است. در اولین فرصت شرایطی را برای کمک به شما فراهم خواهیم کرد.
احمد
2023-07-27 16:04:59
پاسخ
1
1
پاسخ
سلام من عمل کردم حدود یک ماهونیمه ولی الان فشارمقعدی دارم میتونم استفاده کنم
مجله پزشکی
2023-08-21 11:05:10
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام در این خصوص حتما لازمه با پزشک متخصصتون مشورت کنید.
امیر
2023-10-14 18:56:07
پاسخ
3
1
پاسخ
سلام من پارگی مقعد داشتم دو روزه استفاده می‌کنم سردردش خیلی شدید جوری که سرم نبض می‌زنه و سرگیجه بی‌حالی دارم آیا ادامه بدم یا نه
علی رضا
2023-10-16 02:23:00
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام من چند دفعه با فاصله دوماه یک سوزش در ناحیه لبه مقعد داشتم وبعدسوزش بدون خونریزی یک آبسه بسیار دردناک درخارج مقعد وزیر پوست ظاهر میشه که بعد تخلیه آبسه با ضمادو..بلافاصله درد از بین میره جاش اصلن نمی‌مونه .اما اعتماد به نفسم ازبین رفته الان احساس میکنم دهانه مقعدم کمی تنگ .حساس بدون سوزش وخونریزی شده وضمنا کلیه هام سنگ سازه آیا استفاده از پمادگایسیرین برام اشکال داره؟عوارض پماد کمی منو نگران کرده لطفا اگه امکان داره جواب سوال منو به آدرس جی میل ارسال کنید ممنون میشم.در شهر ما زاهدان دکتر خوب وباتجربه برای مراجعه وپرسیدن سوال درمورد پماد گلیسیرین نیست واطلاع چندانی ندارن وفقط جوابشون یک چیزه .فورا عمل کن.وهزینه عمل هم در بخش خصوصی انجام میدن بالای ۲۰میلیون که من ندارم لطفا لطفا راهنمایی کنید.
علی
2023-10-17 22:01:15
پاسخ
1
0
پاسخ
سلام شقاق مقعدی دارم تاحالا3بار اذیتم کرده بدون خونریزی وسوزش کم لبه مقعد ودردناک که بعدش آبسه در میاد خیلی درد ناک بعد تخلیه آبسه درد گم میشه وهیچ اثری ازش نمی‌مونه برای درمان قطعی شقاق من چه توصیه ای دارید باپماد گلیسیرین تری نیترات درمان میشه؟وزاهدان هرچه داروخانه ها سراغ میگیرم نیست !!!چطور میشه تهیه کرد؟
مرتضی
2024-03-15 15:42:46
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام من بواسیرموعمل کردم تقریباچهارسال میشه الان یک هفته هست خونریزی مقعدی دارم میتونم ازاین پماداستفاده کنم
داغ‌ترین برچسب‌ها