منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
تاثیر اعتیاد بر رابطه جنسی
تاثیر اعتیاد بر رابطه جنسی

تاثیر اعتیاد بر رابطه جنسی

تاریخ انتشار:
8 تیر 1399
زمان مورد نیاز:
15 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
25 آبان 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

​آیا اعتیاد می‌تواند بر روی روابط روابط جنسی تأثیر بگذارد؟

در زمینه اعتیاد، تحقیقات و نظرسنجی های بسیار زیادی انجام شده‌است. یکی از زمینه های تحقیقی هم تاثیر اعتیاد بر میل و رابطه جنسی است. می‌توان اعتیاد را یک معضل بزرگ اجتماعی در تمامی دنیا دانست. از طرفی دیگر ناتوانی جنسی هم مشکلی است که بسیار مهم است و روابط بین زن و مرد را تهدید می‌کند. حال می‌خواهیم بدانیم که این دو معضل چه ارتباطی با هم دارند. می‌توان با توجه به آمار و ارقام گفت در صدر مشکلات جنسی، اختلال نعوظ، کاهش میل جنسی، زود انزالی و انزال دیررس، قرار دارند.

بسیار دیده یا شنیده ایم که افراد برای درمان این ناتوانی های جنسی، به اعتیاد روی می آورند. یعنی حل یک مشکل با مشکلی دیگر! در همین ابتدا می توان گفت که این درمان، عاقلانه بنظر نمی رسد. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از تاثیر مواد مخدر و اعتیادآور، بر روی رابطه جنسی بگوییم پس تا انتهای مقاله مارا همراهی کنید.

حشیش، ماری‌جوانا و ناتوانی جنسی

دپارتمان روانشناسی ایالات متحده، اخیراً تحقیقاتی را در زمینه ماری‌جوانا، گراس، حشیش و توانایی جنسی انجام داده است که با توجه به نتایج این تحقیق، می توان گفت افراد معتاد به حشیش، ماری‌جوانا و گرس ۳۰۰ درصد بیشتر از افراد عادی مبتلا به اختلال نعوظ می شوند. این یک باور غلط است که عده‌ای فکر می‌کنند می توان میل جنسی را با این مواد مواد اعتیاد آور بیشتر کرد و تحقیقات خلاف این عقیده را ثابت می‌کنند.

مطالعات گسترده در سال 2015 در رابطه با مواد مخدری چون حشیش انجام شد و طبق آن محققین دریافتند که حشیش می‌تواند بر روی گیرنده‌های مغز و آلت تناسلی تاثیر منفی گذاشته و عملکرد آن‌ها را مختل کند. روانشناسان بر این باورند که هرگز استفاده از مواد مخدری چون حشیش، نمی‌تواند زمان رابطه جنسی را افزایش دهد و لذت اضافه ای هم درکار نیست. این باورها فقط یک دروغ یا توهم است که توسط تبلیغات مافیا ایجاد شده است.

ناتوانی جنسی و مواد مخدر

الکل و رابطه جنسی

از همین ابتدا باید بگوییم که یکی از مهمترین دلایل اختلال در نعوظ، مصرف زیاده از حد و اعتیاد به الکل است. اعتیاد به الکل می‌تواند به دلایل زیر باعث کاهش توانایی جنسی شود:

هرچه میزان الکل در خون افزایش پیدا کند، قوه درک و احساس مغز به همان نسبت کمتر می‌شود و از آنجایی‌که تجسم فرد کاهش پیدا می‌کند، درنتیجه فرد در نعوظ دچار اختلال می‌گردد.

الکل را می‌توان سرکوب‌کننده سیستم گردش خون، تنفس و عصب دانست. سیستم‌هایی که برای رسیدن به ارگاسم، نقشی عمده و حیاتی دارند.

مشروبات الکلی می‌توانند باعث انبساط رگ‌ها شوند درنتیجه جریان خون مناسبی به آلت تناسلی نمی‌رسد.

الکل را می‌توان یک ادرارآور دانست و مصرف بیش از حد آن، موجب کم‌آبی شده و این کم‌آبی باعث اختلال در نعوظ می شود.

تحقیقات دیگری در سال 2007 نشان داده‌است که ۷۲ درصد از افراد الکلی، حتی یک سال پس از آخرین مصرف خود، عوارض اعتیاد به الکل را همراه با خود دارند که می‌توان بیماری‌های زیر را در رابطه با این عوارض نام برد:

  • ناکارآمدی جنسی

  • کاهش میل جنسی

  • زود انزالی

  • اختلال در نعوظ و ارگاسم

نکته: عوارض الکل هم مربوط به زنان است و هم مردان.

ناتوانی جنسی و مواد مخدر

تریاک و رابطه جنسی

شاید بتوان گفت که تریاک در کوتاه‌مدت باعث افزایش میل جنسی می‌شود و همچنین درمانی کوتاه مدت برای زود انزالی است اما از طرف دیگر وابستگی که تریاک برای فرد ایجاد می‌کند، می‌تواند خود باعث بروز صدمات زیادی شود و نمی‌توان آن را یک درمان نامید. مورفین که خود از تریاک استخراج می شود هم از نظر پزشکان یک درمان مناسب نیست و می‌تواند افرادی که برای درمان زود انزالی خود، از تریاک استفاده می کنند را در طولانی‌مدت به بیماری‌های زیر مبتلا سازد:

  • از دست دادن میل جنسی

  • اختلال در نعوظ

  • کاهش سطح تستوسترون

  • ارگاسم سخت

در سال 2014 تحقیقی انجام شد که بر طبق آن محققین دریافتند که مصرف کنندگان هروئین و تریاک در طولانی‌مدت دچار اختلالات جنسی می شوند.

ترک اعتیاد به تریاک و رابطه جنسی

شاید جالب است که بدانید عده ی زیادی فکر می‌کنند پس از ترک کردن تریاک یا هروئین، توانایی انجام رابطه جنسی هم از بین می‌رود درحالی‌که محققین با تحقیقاتی که در سال‌های اخیر انجام داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که هرویین یا تریاک را ترک کرده‌اند، باز هم کاهش میزان تستوسترون در آن ها دیده می شود و درنتیجه میل جنسی کاهش پیدا می‌کند. البته اگر به طور کامل تریاک و هروئین کنار گذاشته شود، دوباره میل جنسی به همان میزان قبل از استفاده از تریاک می رسد البته پس از گذشت زمانی تا عوارض تریاک و هروئین به طور کامل از بدن پاک شود.

شیشه و رابطه جنسی

در بین مصرف‌کنندگان شیشه، اصطلاحی بسیار رایج است که می‌گویند برای داشتن یک رابطه جنسی طولانی با کیفیت بالا و لذت بیشتر باید از شیشه استفاده کرد! هیچ‌گاه فریب تبلیغات دروغین مافیا را نخورید استفاده از شیشه در طولانی‌مدت اثرات منفی زیادی بر روی بدن شما می‌گذارد و همچنین اختلالات زیادی را در کارکرد مغز ایجاد می‌کند و فرد وابسته به شیشه، دچار عوارض زیر خواهد شد:

  • کاهش چشمگیر میل جنسی

  • اختلال در نعوظ

  • زود انزالی

  • از دست دادن کنترل رفتاری در هنگام رابطه

حرف آخر

می‌توان گفت زنان و مردان هر دو در معرض اثرات اعتیاد بر رابطه جنسی هستند اما مردان به‌علت درصد بالای اعتیاد در بین آن‌ها، بیشتر دچار این مشکل می شوند. افرادی که به یکی از این مواد اعتیاد داشته‌اند، حتی پس از ترک آن هم اثرات منفی را بر روی میل جنسی خود مشاهده خواهند کرد. اثراتی چون کاهش توانایی جنسی، عدم رضایت جنسی، تحریک‌پذیری پایین و اختلال در نعوظ که بیشتر در زمینه الکل دیده شده است، نرسیدن به ارگاسم که بیشتر در کوکائین و هروئین دیده شده است، بهتر است برای درمان ناتوانی جنسی خود به متخصصین مراجعه کرده و زیر نظر آن‌ها برای درمان اقدام کنید و به راه‌های پرخطری چون مصرف مواد مخدر و اعتیاد آور نروید.

بیشتر بخوانید:
 علائم ظاهری اعتیاد
  کوکائین درمانی برای کرونا
  ماده مخدر لاکچری
  مواد عجیب برای سرخوشی

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها