منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
مواد غذایی و سقط جنین
مواد غذایی و سقط جنین

مواد غذایی و سقط جنین

تاریخ انتشار:
29 خرداد 1399
زمان مورد نیاز:
17 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
5 آذر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

در دوران بارداری چه مواد غذایی را نمی‌توان استفاده کرد؟

یکی از مواردی که همیشه باعث نگرانی مادران جوان است، سقط جنین می باشد. همه زنان در دوران بارداری خود احتیاج به یک رژیم غذایی متفاوت با برنامه غذایی قبل از بارداری دارند. زیرا مادر در این دوران نیاز به مواد مغذی بیشتر و همچنین استفاده از مواد غذایی سالم‌تری دارد. در اینجا دیگر سلامت مادر به‌تنهایی مدنظر نیست بلکه سلامت جنین هم وابسته به سلامت مادر و برنامه غذایی او است.

حتماً شما هم بارها در مورد مواد غذایی شنیده‌اید که می‌توانند باعث سقط جنین شوند. ما در این مقاله می‌خواهیم مواد غذایی را معرفی کنیم که می‌توانند برای جنین خطرناک باشند و بهتر است که در مصرف آن‌ها در دوران بارداری، احتیاط‌های لازم صورت بگیرد. ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

سبزیجات نشسته

یکی از مواردی که از نظر علمی ثابت شده‌است که می‌تواند باعث سقط جنین شود، سبزیجات نشسته است. استفاده از سبزیجات در تمامی وعده‌های غذایی، چه در دوران غیر بارداری و چه در دوران بارداری، توصیه فراوانی می‌شود و برای سلامت بسیار مفید است و برای جلوگیری از بیماری‌ها و عفونت‌ها نقشی مهم و اساسی دارد. اما استفاده از آن در دوران بارداری باید حتماً به صورت شسته شده و ضد عفونی شده باشد.

ماهی‌های دارای جیوه

تعدادی از ماهی‌ها هستند که جیوه بالایی دارند. جیوه می‌تواند جنین را دچار آسیب‌های مغزی کرده و از رشد آن جلوگیری کند. درنتیجه خیلی مهم است که ماهی‌هایی که در دوران بارداری استفاده می‌کنید، حاوی جیوه بالایی نباشند. از ماهی هایی که جیوه زیادی دارند و برای جنین تهدیدکننده هستند می‌توان به این موارد اشاره کرد: ماهی دزد دریایی، کوسه ماهی، مارلین، اره ماهی، نیزه ماهی، ماهی های درخشان، ماهی روغنی اروپای شمالی، ماهی نارنجی دریایی، ماهی خال‌خالی و کنسرو تن ماهی.

بهتر است که زنان باردار در این دوران از مصرف ماهی های جیوه ای، خودداری کنند. البته کنسرو تن ماهی جیوه کمتری نسبت به ماهی های ذکر شده دارد اما برای احتیاط آن را هم در دوران بارداری کنار بگذارید.

مواد غذایی که باعث سقط جنین می شوند

مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار

این نوشیدنی ها برای آرامش توصیه می‌شوند البته در حد متعادل ولی عده‌ای از متخصصین عقیده دارند که مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار، مخصوصاً در سه ماهه اول بارداری، می‌تواند باعث سقط جنین می شود. درنتیجه بهتر است در سه ماهه اول از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار اجتناب کنید.

صدف خام

هر محصول دریایی که به صورت خام استفاده شود، می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های زیادی شود. پخت‌وپز درست و کامل جلوی عفونت‌ها را می‌گیرد. غذاهای خام دریایی مانند صدف خام در دوران بارداری اثرات منفی دارند درنتیجه بهتر است زن باردار در این دوران، از غذاها به صورت خام استفاده نکند تا صدمه‌ای به جنین وارد نشود.

غذاهای دریایی دودی

در طول بارداری بهتر است غذاهای دریایی دودی یا یخ زده مانند کپور و الکس را به طور کلی کنار بگذارید زیرا ممکن است آلوده به لیستریا باشند و تنها زمانی می‌توانید آن‌ها را استفاده کنید که به طور کامل پخته شده باشند.

شیر غیرپاستوریزه

شیری که پاستوریزه نباشد امکان دارد آلوده به لیستریا باشد. لیستریا یک نوع باکتری است که می‌تواند از جفت عبور کند و جنین را آلوده سازد و با ایجاد مسمومیت و عفونت در خون، زندگی جنین را به خطر بیندازد. بهتر است در این دوران فقط از شیرهای پاستوریزه استفاده کنید.

آناناس

این میوه خوشمزه هم می تواند سقط‌ جنین را بدنبال داشته باشد بر طبق توصیه‌ها از قدیم، خوردن آب آناناس می‌تواند زایمان را آسان‌تر کند اما باید بدانید این ماده غذایی برای شما در دوران بارداری مناسب نیست. آناناس انقباضات درون رحم را نرم می‌کند و به‌دنبال آن ماده‌ای تولید می‌شود که ممکن است باعث سقط جنین شود. منع نوشیدن آب آناناس درسه ماهه اول بارداری است و در ماه های بعد از آنجایی که یک ماده مغذی است به مقدار کم استفاده شود.

سیب زمینی جوانه زده

سیب‌زمینی جوانه زده بهتر است توسط هیچکس مصرف نشود. زیرا سیب‌زمینی جوانه زده حاوی سم‌هایی است که سلامتی را به خطر می‌اندازد. سولانین موجود در سیب‌زمینی جوانه زده می‌تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد و بهتر است در این دوره سیب‌زمینی‌های جوانه‌ زده را بهیچ‌ وجه استفاده نکنید و حتی محصولاتی که از آن تهیه می شوند مانند چیپس هایی که خیلی از مواقع با سیب‌زمینی‌های جوانه‌زده تهیه می شوند.

مواد غذایی که باعث سقط جنین می شوند

هلو

هلو یکی از میوه‌های بسیار مغذی و پرفایده است طبع گرمی دارد و می‌تواند برای سلامت شما بسیار مفید باشد اما اگر زنان باردار هلو را بیشتر از حد مجاز استفاده کند، ممکن است باعث خونریزی و به دنبال آن سقط جنین شود.

استفاده بیش از حد از ویتامین C

استفاده بیش از حد از مکمل‌های ویتامین C یا مواد غذایی که دارای ویتامین C هستند، می‌تواند بر روی تخمک گذاری اثر بگذارد. متخصصین عقیده دارند که دز بالای ویتامین C می‌تواند در ماه‌های اول منجر به سقط جنین شود. پس بهتر است که بدون تجویز پزشک خود از مکمل‌ها استفاده نکنید و از هر ماده غذایی در حد تعادل مصرف کنید.

کنجد عسلی

حتماً شما هم شنیده‌اید که مخلوط عسل و کنجد برای باهوش شدن بچه، به مادر توصیه می شود. اما این یک ترکیب خطرناک است که ممکن است باعث سقط جنین شود مخصوصا در سه ماهه اول.

چای سبز

چای سبز کافئین زیادی دارد و می‌توان گفت یک فنجان آن ۲۰۰ میلی گرم کافئین وارد بدن می‌کند و همان‌طور که گفتیم کافئین در دوران بارداری برای مادر مناسب نیست و می‌تواند جنین را تهدید کند. اگر علاقه زیادی به خوردن چای سبز دارید بیشتر از ۱ فنجان در روز نباشد. همچنین مادران شیردهی که از چای سبز زیادی استفاده می‌کنند، کافئین را از طریق شیر به فرزند خود منتقل کرده و ممکن است عوارض خوشایندی نداشته باشد.

زعفران

تحقیقات نشان داده که زعفران در سه ماهه اول بارداری می‌تواند باعث سقط جنین شود.

ویتامین A

از مصرف غذاهایی که ویتامین A زیادی دارند، پرهیز کنید زیرا هنگامی‌که ویتامین A بیش از حد مجاز می شود، می‌تواند باعث سقط جنین شود. از مواد غذایی که حاوی ویتامین A هستند می‌توان به این موارد اشاره کرد: هویج، جگر حیوانات، برگه زردآلو، گوجه فرنگی، اسفناج  و فلفل دلمه ای و موارد دیگر

آویشن

آویشن یک دمنوش بسیار خوشمزه و همچنین چاشنی غذایی است اما در دوران بارداری بهتر است مصرف آن را کنار بگذارید زیرا در موارد زیادی نشان داده که می‌تواند باعث سقط جنین شود.

خوردنی های ممنوعه دیگر

در ادامه مواد غذایی را به‌صورت تیتروار معرفی می‌کنیم که به گفته متخصصین طب ایرانی، بهتر است آن‌ها هم در دوران بارداری مصرف نشوند:

مواد غذایی ترش، خرمالو، فست‌فود، زرشک، غوره، گلپر، دارچین، گوشت فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، خربزه تلخ، جو، آلوورا، آب‌میوه های کنسرو شده، پنیر نرم، مرغ خام و سیب وحشی یا همان سیب جنگلی

بیشتر بخوانید:
باورهای اشتباه شیردهی 
  شیردهی و پوکی استخوان
  دخانیات و بارداری
  رابطه جنسی در قاعدگی

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
داغ‌ترین برچسب‌ها