منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
خارش کف سر و درمان آن
خارش کف سر و درمان آن

خارش کف سر و درمان آن

تاریخ انتشار:
28 خرداد 1399
زمان مورد نیاز:
13 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
28 خرداد 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

آیا می‌دانید چه درمان های ساده ای برای خارش کف سر وجود دارد؟

تا کنون کف سر شما هم دچار خارش شده است؟ می‌دانید که این موضوع می‌تواند بسیار باعث کلافگی شود و همچنین اگر درمان نشود، ریزش مو را هم در پی دارد. می‌توان خارش سر را با درمان‌های خانگی برطرف کرد اما اگر مواردی باشد که با این روش ها درمان نشود، نیاز به معاینه و درمان توسط پزشک متخصص دارد. می توان دلایل خارش سر را به چند دسته تقسیم کرد که ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از این دلایل و درمان‌های مؤثر خانگی بگوییم. پس تا انتهای مقاله مارا همراهی کنید.

علل خارش کف سر

می‌توان در مورد علت های خارش سر به موارد شایع زیر اشاره کرد:

  • خشکی پوست

  • مراقبت‌های ناکافی بهداشتی

  • قارچ و عفونت‌های ویروسی

  • شوره سر

  • رژیم غذایی ناسالم

  • شپش

  • درمان‌های شیمیایی پوستی اغلب پرهزینه هستند و هنگامی‌که راه‌های شیمیایی انتخاب می‌شوند، باید مبالغ زیادی را خرج کرد. پس ضرر نمی کنید اگر در ابتدا درمان‌های خانگی و سنتی را امتحان کنید. مهم‌ترین گام برای برطرف کردن خارش سر، رعایت بهداشت کامل پوست و مواست. گام دوم پیروی کردن از یک رژیم غذایی مناسب که تمامی مواد غذایی را برای بدن شما فراهم کند. در ادامه می‌توانیم به سراغ آشپزخانه شما رفته و با روش‌های ساده، خارش سر را درمان کنیم!

درمان خارش سر

سرکه سیب

سرکه سیب می تواند PH پوست را کاهش دهد و همچنین تسکینی برای خارش پوست سر باشد. اگر خارش سر بر اثر عفونت‌های قارچی باشد، سرکه سیب بسیار مناسب است زیرا اسیداستیک موجود در سرکه سیب، یک نابودکننده عفونت های قارچی است که تولید عفونت می‌کنند. همچنین سرکه سیب می‌تواند سلول‌های مرده را از بین برده و عاملی مؤثر در ساخت سلول‌های جدید باشد.

نحوه استفاده: ابتدا پوست سر و موی خود را با آب شسته و بگذارید خشک شود. آب و سرکه را به اندازه مساوی مخلوط کنید و داخل یک اسپری بریزید. پس از اینکه موهای شما خشک شد، محلول را بر روی موهای خود اسپری کنید و موهای خود را با  کلاه حمام بپوشانید. پس از ۲۰ دقیقه موهای خود را با شامپو بشورید و با آب ولرم آبکشی کنید. این درمان نیاز به تکرار تا دو بار در هفته دارد.

روغن درخت چای

در روغن درخت چای ترپینن 4 وجود دارد که می‌توان آن را ضد قارچ، ضد التهاب و ضد باکتری نامید و همچنین برای باز شدن فولیکول‌های بسته هم یک درمان مؤثر است.

نحوه استفاده: ۳ قطره از روغن درخت چای را با ۱ قاشق روغن نباتی ترکیب کنید و سپس آن را بر روی پوست سرتان ماساژ دهید. پس از ۲ ساعت موهای خود را با شامپو و آب ولرم شستشو دهید و ۲ بار در هفته این درمان را تکرار کنید. می‌توانید برای استفاده راحت‌تر به شامپوی مناسب با موهای خود، چند قطره روغن درخت چای اضافه کنید.

آلوورا

آلوورا هم خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد و همچنین آب‌رسانی خوبی را برای پوست سر شما انجام می دهد که می‌تواند خشکی پوست را از بین ببرد. همچنین اسیدآمینه‌های موجود در آلوورا باعث رشد سلول‌های جدید پوستی و بوجود آمدن بافت سالم پوست می شوند.

نحوه استفاده: ابتدا ژل آلوورا را استخراج کنید و سپس آن را برروی پوست سر خود ماساژ دهید. پس از ۲۰ دقیقه با آب و شامپو سر خود را بشویید و ۲ بار در هفته آن را تکرار کنید.

درمان خارش سر

روغن نارگیل

روغن نارگیل می‌تواند مانند یک لایه محافظتی عمل کند و نگذارد که رطوبت پوست شما از بین رفته و خشکی، باعث خارج شود. همچنین در رابطه با عفونت‌های قارچی می‌تواند یک درمان مؤثر باشد و التهابات پوستی ناشی از عفونت های قارچی را از بین ببرد.

نحوه استفاده: ابتدا روغن نارگیل را به صورت غیرمستقیم گرم کنید و سپس بر روی کف سر خود قرارداده و به آرامی به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ دهید. سپس کلاه حمام را روی سر خود قرار دهید. ۳ ساعت بعد موهای خود را با آب و شامپو شستشو دهید. بهتر است ۳ بار در هفته این درمان تکرار شود. برای اینکه روش آسان‌تری را امتحان کنید، می‌توانید چند قطره از روغن نارگیل را به شامپوی مناسب با موی خود، اضافه کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین یک درمان مؤثر برای از بین بردن شوره‌های سر است. مخصوصاً شوره هایی که به ‌علت قارچ و عفونت‌های قارچی ایجاد می‌شوند. همچنین با خاصیت قلیایی که دارد، PH پوست سر را متعادل می‌کند.

نحوه استفاده: ۲ قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را داخل کمی آب ریخته و آن را برروی پوست سر خود قرار دهید و پس از ۱۵ دقیقه موهای خود را آبکشی کنید. این درمان نیاز به تکرار هر روزه دارد.

روغن کنجد

روغن کنجد بسیار مغذی است همچنین می‌تواند باعث رطوبت پوست سر شما شده و خشکی پوست سر را از بین ببرد. روغن کنجد یک داروی مناسب گیاهی در درمان شپش سر است.

نحوه استفاده: مقداری روغن کنجد را به صورت غیرمستقیم حرارت دهید و قبل از خواب آن را به مدت ۱۰ دقیقه بر روی پوست سر خود ماساژ دهید. سپس یک حوله داغ را بر روی سر و موهای خود قرار دهید و صبح و پس از بیدار شدن، موهای خود را با آب و شامپو بشویید. می‌توانید ۳ بار در هفته درمان را تکرار کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون را برای استفاده به صورت یک سس دربیاورید. برای تهیه این سس می‌توانید از کلم بروکلی، سس مایونز و روغن زیتون استفاده کنید. این سس درمانی، پوست سر را هیدراته کرده و همچنین باعث نابودی شپش شده و موهای شمارا تمیز و براق می کند.

نحوه استفاده: نصف فنجان بروکلی له‌شده را با کمی آب ترکیب کنید. سپس سس مایونز و روغن زیتون را به مقدار مساوی به آن اضافه کنید. این سس را بر روی پوست سر خود قرار داده و چند دقیقه به همین صورت نگه دارید و سپس آن را با شامپو و آب بشویید.

بابونه

بابونه خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند خارش سر شما را از بین ببرد.

نحوه استفاده: ۲ فنجان آب را بگذارید تا بجوشد. سپس به اندازه یک مشت بابونه به آن اضافه کنید و حرارت را کم کرده بگذارید بابونه دم بکشد. هنگامی‌که رنگ آب تغییر کرد، شعله را خاموش کرده تا مخلوط شما خنک شود. مخلوط را داخل یک بطری ریخته و در یخچال بگذارید. هنگامی‌که احساس خارش در پوست سر خود داشتید، براحتی محلول را بر روی پوست و موهای خود اسپری کنید. خواهید دید که این درمان می‌تواند به سرعت جواب داده و خارش را متوقف کند.

بیشتر بخوانید:
شپش موی سر 
  کراتینه کردن مو در خانه
  مواد سمی در لوازم آرایش
  آفتاب سوختگی و درمان خانگی

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها