منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
رفع تیرگی زانو و آرنج با روش‌های خانگی
رفع تیرگی زانو و آرنج با روش‌های خانگی

رفع تیرگی زانو و آرنج با روش‌های خانگی

تاریخ انتشار:
26 خرداد 1399
زمان مورد نیاز:
14 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
20 تیر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

چگونه می‌توان تیرگی های ایجاد شده در زانو و آرنج را از بین برد؟

تیرگی در قسمت های آرنج و زانو برای عده زیادی یک معضل در زیبایی به شمار می رود مخصوصا در بین خانم ها. قسمت آرنج و زانو بعلت توانایی خم و راست شدن، پوست اضافه تری دارند که هنگام خم شدن، پوست در حالت کشیده قرار می گیرد و اگر در این حالت پوست تیره تر از بقیه نواحی باشد، می گوییم تیرگی در آرنج و زانو شکل گرفته است. این موضوع قابل درمان و بهبود است که ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی روش های خانگی را معرفی کنیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید تیرگی پوست‌های زانو و آرنج خود را برطرف نمایید پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

علت تیرگی زانو و آرنج

دلایل ایجاد پوست تیره زانو و آرنج بیشتر بر اثر تجمع پوست‌های مرده ایجاد می‌شود البته دلایل دیگری هم می‌تواند داشته باشد که ما در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تجمع پوست‌های مرده در قسمتی خاص از بدن

  • قرار گرفتن طولانی‌مدت در زیر نور مستقیم خورشید و ایجاد لکه های پوستی

  • استفاده از قرص‌های ضد بارداری که می‌تواند لکه‌های پوستی را ایجاد کند

  • کک مک های پیشرفته

  • لکه‌های پیری که پس از افزایش سن ایجاد می‌شوند

  • اما اختلالات پوستی مانند اگزما

  • آسیب‌های قبلی ایجادشده و التهاب و کبودی ناشی از آن‌ها

درمان‌های خانگی و رفع تیرگی زانو و آرنج

آلوورا

آلوورا موادی دارد که می‌توانند گیرنده آلفا آدرنرژیک را تحریک کنند این تحریک باعث روشن شدن پوست می شود. شما می توانید آلوورا را تهیه کرده و آن را برش داده بر روی پوست های تیره خود ماساژ دهید یا اینکه کرم و ژل هایی را پیدا کنید که از عصاره آلوورا تهیه شده باشند.

روش خانگی رفع تیرگی زانو و آرنج

جوش شیرین

جوش شیرین را می‌توان یک ماده روشن‌کننده و لکه بر نامید. جوش شیرین در بیشتر درمان‌های خانگی و در ماسک ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند تیرگی پوست را تسکین دهد. می توانید یک لیوان آب برداشته و ۱ قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در آن بریزید و بخوبی مخلوط کنید سپس مخلوط بدست آمده را بر روی نقاطی که پوست  تیره شده است، قرار دهید.

مرکبات

مرکبات آنتی اکسیدان بسیار خوبی دارند که می‌توانند تیرگی‌هایی که علت بوجود آمدن آن‌ها خورشید است، تسکین دهند و آن‌ها را کمرنگ کنند. برای اینکار آب مرکباتی چون لیموترش، پرتقال و نارنج را گرفته سپس با پنبه آن را بر نواحی تیره بمالید. یا اینکه خود مرکبات را از وسط نصف کرده و بطور مستقیم بر روی قسمت‌های تیره قرار دهید.

زردچوبه

زردچوبه در ساخت ماسک‌های خانگی کاربرد بسیار فراوانی دارد. برای استفاده، زردچوبه رابا کمی آب مخلوط کرده و کرم بدست آمده را بر روی آرنج یا زانوی خود قرار دهید و پس از ۱۵ دقیقه آن را با آب ولرم بشویید. در طب ایرانی، خمیر زردچوبه در مشکلات پوستی استفاده زیادی می‌شود.

الکل

می توانید مقداری الکل ایزوپروپیل را بر روی یک پنبه ریخته و آن را بر روی نواحی سیاه شده بمالید. مقدار کمی الکل عارضه جانبی ندارد و همچنین اگر این تغییر رنگ به علت رنگدانه‌های پوست باشد، الکل می‌تواند آن را بهبود بخشیده و رنگ تیره را تا حدودی رفع کند.

آیا می توان از سنگ پا استفاده کرد؟

سنگ پا فواید بسیار زیادی دارد اما بهتر است از سابیدن پوست های تیره را با سنگ پا امتحان نکنید. زانو و آرنج در طول روز بیشتر از قسمت‌های دیگر در معرض ساییدگی قرار دارند و همچنین برخورد آن‌ها با لباس و وسایل بیشتر است و ضربه‌های آرام و سنگینی در طول روز به این ناحیه‌ها وارد می‌شود. پوست برای این‌که خود را در مقابل ضربه‌ها محافظت کند، به صورت خودکار ضخیم‌تر می‌شود تا از خود دفاع کند درنتیجه سابیدن پوست با سنگ پا ممکن است تأثیرات کوتاه‌مدت یا لحظه‌ای داشته باشد اما نه‌تنها تیرگی پوست شما را برطرف نمی‌کند، بلکه در طولانی مدت آن را ضخیم‌تر و تیره‌تر می‌کند.

روش خانگی رفع تیرگی زانو و آرنج

کرم شیمیایی برای درمان

  • کرم‌های حاوی AHA و اسید سالیسیلیک را تهیه کنید. این کرم‌ها می‌توانند به روشن شدن پوست کمک کنند.

  • کرم‌های کراتولیتیک می‌توانند به عنوان پیشگیری از ضخیم شدن پوست استفاده شوند و همچنین لایه‌های ضخیم را تا حدودی بهبود بخشند.

  • کرم‌های حاوی اوره ۵ تا ۱۰ درصد می‌توانند به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کرده و باعث روشن و نرم شدن آنها شوند.

  • کرم‌ها و ژل‌های روشن کننده حاوی اسید لاکتیک، اسید کوجیک، عصاره شیرین بیان، پودر امبلیکا، عصاره آلفا، روغن گل پامچال، کره درخت روغن قلم و عصاره گریپ فروت هستند، می‌توانند تا ۳ درجه پوست شما را روشن‌تر کنند.

  • کرم‌های اسکراب یا ساینده می‌توانند پوست‌های مرده را از بین ببرند البته نمی‌توان از آن‌ها به میزان زیادی استفاده کرد و سابیدن بیش از حد پوست‌ها مانند استفاده از سنگ پا اشتباه است.

  • کرم‌های استروئیدی ملایم در نواحی دچار اگزما، خشکی و پوسته ریزی باعث بهبود می شوند.

بیشتر بخوانید:
راهکار آفتاب سوختگی
دمنوش ریزش مو 
راهکار خانگی مسمومیت 
 درمان ترک لب

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
نسیم
2020-06-16 14:15:42
پاسخ
0
0
پاسخ
اطلاعات خوبی بود امتحان میکنم
Shahla
2020-06-16 14:16:10
پاسخ
0
0
پاسخ
Ok👌
سهراب
2020-06-16 14:16:53
پاسخ
0
0
پاسخ
هیشوقت دقت نکردم به رنگ زانوم😶
لیلی
2020-06-16 14:17:09
پاسخ
0
0
پاسخ
عالی بود
عفت
2020-06-16 21:09:59
پاسخ
0
0
پاسخ
عالی بود
داغ‌ترین برچسب‌ها