منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
مواد سمی در لوازم آرایش
مواد سمی در لوازم آرایش

مواد سمی در لوازم آرایش

تاریخ انتشار:
23 خرداد 1399
زمان مورد نیاز:
15 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
23 خرداد 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

کدام ماده‌های شیمیایی در لوازم آرایشی، سمی هستند؟

همان‌طور که می‌دانید این روزها با وجود تحریم‌، لوازم آرایشی تقلبی در بازار فراوانند و این لوازم می توانند برای سلامت شما بسیار مضر باشند. بدلیل استفاده نامحدود خانم ها از لوازم آرایش که جدیدا تعدادی از گروه مردان هم به آن اضافه شده اند، صنعت لوازم آرایش یکی از صنایع رو به رشد، پر رونق و پولساز است می توان گفت این صنعت جزو پرفروش‌ترین صنعت‌های دنیا است.

با این تعابیر عجیب نیست که سودجویان و شیادان در آن وارد شده‌ و با ساخت لوازم آرایشی بی کیفیت، متخصصین در حوزه سلامت و بهداشت را دچار نگرانی کرده‌ و مرتب در حال هشدار به مصرف کنندگان هستند. ما در این مقاله می خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از مواد شیمیایی مضر در لوازم آرایشی تقلبی و بی کیفیت بگوییم پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

می‌توان گفت اثر بعضی از این مواد بر روی سلامتی چنان زیاد است که حتی قابل اندازه‌گیری نیست. اثرات سوئی که نمی توان آن را با دیگر محصولات تقلبی مقایسه کرد. با گسترش خرید و فروش‌های آنلاین و اینترنتی لوازم بهداشتی و آرایشی، نظارت ها و رسیدگی‌ها کمتر شده و نگرانی‌ها در این مورد بیشتر می‌شود. فروش هایی که نمی توان در صورت تخلف، به راحتی آنها را پیگیری کرد و در اینجا فقط نیاز به هوشیاری مردم است.

مواد سمی در لوازم ارایش

مواد سمی موجود در لوازم آرایشی

سرب

سرب را می توان به وفور در لوازم آرایشی بی‌کیفیت و تقلبی مشاهده کرد. سرب باعث اختلال در عملکرد کلیه، کبد و قلب و عروق می شود.

آرسنیک

این فلز نقش مؤثری در بروز انواع سرطان‌ها دارد و همچنین در زنان حامله می‌تواند بر روی جنین اثرهایی نامطلوب بگذارد.

مس

جذب مس توسط پوست، امری خطرناک است که متأسفانه در مواد آرایشی تقلبی دیده می شود.

جیوه

جیوه در بعضی از لوازم‌های آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سیستم ایمنی را تضعیف کرده و همچنین اثرهای منفی بر روی سیستم عصبی دارد.

بریلیم

این ماده هم بیشتر در لوازم آرایشی تقلبی و بی کیفیت پیدا می‌شود که مانند جیوه سیستم ایمنی را ضعیف کرده و بر روی سیستم عصبی اثر منفی دارد و همچنین می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت شود.

کادمیوم

این ماده اگر در مقادیر زیادی استفاده شود، باعث کمبود آهن، کلسیم و زینک می‌شود.

آلومینیوم

آلومینیوم ممکن است ایجاد مسمومیت کند و همچنین درصد ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

باکتری‌ها

در لوازم آرایشی تقلبی می‌توان مقادیر زیادی باکتری مشاهده کرد که آن‌ها می‌توانند باعث التهابات پوستی، آلرژی و مسمومیت شوند و همچنین اختلالات در کلیه، کم خونی و اسهال.

بنزوفنول‌ها

در محصولاتی چون ژل‌های شست‌وشو، صابون های زیبایی، لاک ناخن و دئودورانت ها یافت می‌شود و می‌تواند سرطان‌زا باشد.

از میان ترکیب‌های مضر موجود در لوازم آرایش، پارابین‌ها یکی از رایج‌ترین‌ها هستند که در 23 درصد محصولات استفاده می‌شوند. بعد از این ترکیب‌ها، سیکلوپنتاسیلوکسان در 15 درصد و در نهایت تریکلوسان در 1.3 درصد محصولات موجود است. گاهی این ترکیب‌ها همگی در یک محصول جمع هستند و این موضوع احتمال تاثیر منفی این مواد روی سلامت را بالا می‌برد. طبق تحقیقات نشان داده شده که در محصولات آرایشی تقلبی، موارد عجیبی پیدا می‌شوند که عبارتند از: ادرار و مدفوع حیوانات، نوار نقاشی و سیانید  که تمامی این‌ها می‌توانند به پوست آسیب‌های جبران‌ناپذیری را وارد کنند.

مواد سمی در لوازم ارایش

مکان‌های نامعتبر

اصولاً لوازم آرایشی تقلبی در فروشگاه های معتبر مشاهده نمی‌شوند بلکه بیشتر توسط دست‌فروش‌ها در مترو و خیابان یا فروشگاه‌های آنلاین با قیمت‌های پایین‌تر از قیمت واقعی آن برند، به فروش می‌روند. شاید بتوان گفت بهتر است از مارک های معتبر با قیمت بالا استفاده کنید تا این‌که در درازمدت پوست و زیبایی خود را از دست بدهید. این یک حقیقت است که اگر توانایی خرید لوازم آرایشی معتبر و تاییدیه وزارت بهداشت و استاندارد را ندارید بهتر است به سمت آن نروید تا زیبایی ذاتی خود را داشته باشید.

نحوه تشخیص لوازم آرایش اصلی و جعلی

نکته‌هایی وجود دارد که اگر آن‌ها را بدانید می‌توانید با کمک آن‌ها لوازم آرایشی تقلبی را شناسایی کنید.

  • گرامر اشتباه باشد

  • کلمه یا حروف جا افتاده باشد

  • قیمت بیش از حد اندازه پائین باشد

  • بسته‌بندی کیفیت مناسبی نداشته باشد

  • فروش آن بدون تست باشد

  • درج کد باربری، شماره سریال و اطلاعات تولید محصول بر روی جعبه

متأسفانه مانند بیشتر محصولات، در ایران تمایل زیادی است که از محصولات خارجی در زمینه آرایشی استفاده شود. می‌توان گفت لوازم آرایشی ایرانی که با رعایت استانداردها توانسته‌اند برندهای معتبری را وارد بازار کنند، برای پوست شما ضرری نداشته و از مواد سمی در آن‌ها استفاده نشده‌ است. با شرایط تحریم، ورود لوازم آرایشی خارجی اصل، بسیار کمتر شده است و همین موضوع دست سودجویان را به بازار این محصولات رسانده است. بهتر است در تهیه لوازم آرایش بسیار دقت کنید.

کنترل کیفیت

هر کشوری برای تضمین سلامت اجناس تولید شده، مرجعی دارد که زیر نظر وزارت بهداشت آن کشور تعیین می‌شود. در ایران بررسی کیفیت کالاهای آرایشی و بهداشتی، زیر نظر سازمان بهداشت و مؤسسه استاندارد است. در آمریکا این کنترل توسط اف دی ای انجام می‌شود اما نکته حائز اهمیت اینجاست که  اف دی ای، تمام محصولاتی را که وارد بازار می‌شوند کنترل می‌کند اما در مورد لوازم آرایشی نمی‌تواند بر روی آن‌ها آزمایش های خاصی را انجام دهد. البته سازمان بهداشت جهانی در این مورد نظارت‌های مخصوص به خود را دارد.

ریسک استفاده از لوازم جعلی

با توجه به شرایط بد اقتصادی و سخت شدن تامین مواد مورد نیاز هر خانواده، مسلماً تهیه لوازم آرایشی در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرند و شاید هم هزینه کمتری را بخواهید برای آن‌ها در نظر بگیرید و ناخواسته به سمت لوازم آرایشی ارزان بروید. این موضوع خطر استفاده از لوازم آرایشی تقلبی را بالا می‌برد. باید بدانیم که استفاده از لوازم تقلبی می‌تواند حتی جان شما را به خطر بیندازد.

زیبایی و سلامت شما هرگز ارزش ریسک کردن ندارد و درنتیجه بهتر است اگر نمی‌توانید  لوازم آرایشی با برندهای بسیار معتبر را تهیه کنید، از لوازم آرایشی ایرانی با برندهای شناخته شده استفاده کنید و لوازم آرایشی کمتری را تهیه کنید. به این صورت هزینه‌ها را متعادل کنید و همین الان هرچه لوازم آرایشی غیرمعتبر در کیف آرایش شما است را دور بیندازید.

بیشتر بخوانید:
بهداشت واژن 
  خطرات پنهان عادت ماهیانه
  وضعیت های شیر دادن
  چرا پریود نمی شوم

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
شادی
2021-06-08 08:03:16
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام از بعضی از مطالب سایت شما بازدید کردم سایت بسیار جالبی دارید با مطالب بسیار خوب و ظاهر زیبا و البته سؤ خوب لطفا از سایت‌های من هم دیدن نمایید و نظرتان را برای بهتر شدن سایتام بگویید عالی بودین اولین سایتم در مورد مطالب آموزشی و محصولات زنانه و دخترانه است به نام لیدی مد کالا https://www.ladymodkala.ir بعدی در مورد کالاهای دیجیتال هست به نام رابوکالا https://www.rabokala.ir بعدی در مورد خانه و طراحی لوازم داخلی خانه هست به نام خانه چین https://www.khanecheen.ir بعدی در مورد انواع لوازم بازی و مطالی آموزش و محصولات آن هست به نام گیمینگ تولز https://www.gamingtools.ir همه سایت‌ها هم محصولات برای فروش دارن و هم مطالب آموزشی و هم مقاله
داغ‌ترین برچسب‌ها