منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
مکمل های ضد پیری!
مکمل های ضد پیری!

مکمل های ضد پیری!

تاریخ انتشار:
16 خرداد 1399
زمان مورد نیاز:
10 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
16 خرداد 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

آیا می توان پیری را به تاخیر انداخت؟

پیری بخشی از زندگی ما است که گریزی از آن نداریم و کسی نمی تواند ادعا کند که بی صبرانه منتظر ورود به این دوران زندگی است! هر روز به دنبال روش هایی هستیم تا با کمک آنها علایم پیری را به تاخیر اندازیم. پیری می تواند اثرات زیادی را بر روی زندگی ما داشته باشد، با شروع دوران پیری، عملکردهای فیزیولوژیکی ما تغییر می کند و دیگر توان و انرژی و شادابی گذشته را نخواهیم داشت.

همیشه گفته ایم که پیشگیری بهتر از درمان است و در روند پیری هم همینگونه است. هنگامی که پیر شویم، دیگر نمی توان به راحتی جلوی این روند را گرفت و به سرعت در سراشیبی زمان می افتیم. شاید بتوان با جراحی های پرخطر و سنگین، تا حدودی پیری را به عقب راند اما پیشگیری، راهی بهتر و آسانتر است. ما در این مقاله می خواهیم مکمل های ضد پیری را برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی، معرفی کنیم پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

پیری امری اجتناب ناپذیر است، اما می توان آن را به عقب انداخت. افزایش طول عمر و به تاخیر انداختن روند پیری، همیشه مورد توجه دانشمندان و پژوهش‌های علمی بوده است. با انجام این تحقیقات، محققین توانستند موادی را با خاصیت ضد پیری شناسایی کنند. تعدادی از این مواد توسط دانشمندان به شکل مکمل های دارویی در اختیار مردم قرار گرفته اند که در ادامه قصد داریم به چند مورد از این مکمل ها اشاره کنیم.

مکمل ضدپیری

کلاژن

کلاژن را می توان معجزه ای برای شادابی و جوانی پوست دانست. با افزایش سن کلاژن سازی کاهش پیدا می کند و ما روز به روز با کمبود این ماده مغذی برای حفظ جوانی، رو به رو می شویم. کلاژن را نمی توان از پوست جدا دانست و یکی از مهم ترین منابع حفظ ساختار پوست است. هنگامی که با کمبود کلاژن مواجه می شویم، چین و چروک ها پدیدار می شوند و شادابی و جوانی پوست، کم کم از بین می رود.

تحقیقی در این زمینه در سال 2019 توسط محققین بر روی 72 نفر زن صورت گرفت. به نیمی از آنها مکمل کلاژن روزانه به اندازه 2.5 گرم و به نیمی دیگر فقط شبه مکمل داده شد. در انتها پس از 3 ماه نتایج نشان داد گروه دریافت کننده مکمل کلاژن، به طور قابل ملاحضه ای بهبودی در انعطاف پذیری، زبری و هیدراتاسیون پوست را داشتند.

همین مطالعه بر روی زنانی با ظهور چین و چروک های سطحی بر روی صورت هم انجام داد و نتایج پس از دو ماه، بهبود و کاهش چین و چروک های اطراف چشم و افزایش سطح کلاژن را نشان داد. مکمل های کلاژن را می توانید به شکل های پودر و کپسول از داروخانه های معتبر و با برندهای شناخته شده، تهیه نمایید.

اپی‌گالوکاتچین گالات
 این ترکیب پلی‌فنول را می توان در چای سبز به وفور پیدا کرد. تحقیقات انجام شده بر روی این ماده نشان می دهد که نه تنها در سلامت و شادابی پوست موثر است، بلکه می تواند کاهش دهنده خطرات ناشی از بیماری های قلبی عروقی و تعدادی از سرطان ها باشد.
ترکیب اپی‌گالوکاتچین گالات می تواند روند پیری را کند کند. همچنین می تواند روند از بین بردن سلول های آسیب دیده را تحریک کند. تحقیقات زیادی بر روی چای سبز انجام شده است که همه آنها در کنار اثرات مثبت بر روی سلامتی، کاهش روند پیری و پیدایش چین و چروک را تایید کرده اند. اپی‌گالوکاتچین گالات را می توانید هم با مصرف روزانه چای سبز اما با توصیه پزشک بدست بیاورید یا با استفاده از مکمل های مورد تایید.

مکمل ضدپیری

کورکومین

کورکومین به وفور در زردچوبه یافت می شود. محققین بارها توانسته اند با مطالعاتی علمی اثر ضد پیری زردچوبه را به اثبات برسانند و در حقیقت این اثر بر می گردد به وجود کورکومین. هنگامی که با افزایش سن، تقسیم سلولی کاهش پیدا می کند، در حقیقت روند پیری شروع می شود. کورکومین می تواند با فعال کردن پروتئین هایی خاص، جلوی توقف تقسیم سلولی را گرفته و پیری را به تاخیر بیندازد.

همچنین تحقیقات نشان داده اند که کورکومین از آسیب های سلولی جلوگیری می کند و بروز علایم پیری را به تاخیر می اندازد. مصرف زردچوبه خطر زوال روانی را کاهش می دهد و این خاصیت می تواند برگردد به همان تعویق بروز علایم پیری مرتبط با سن. شما می توانید زردچوبه را به برنامه غذایی خود اضافه کنید یا مکمل های مورد تایید آن را از داروخانه ها تهیه کنید.

کروسین
 رنگ زرد زعفران از رنگدانه کروسین است. تحقیقات زیادی نشان داده که کروسین می تواند در موارد زیر اثرات مستقیمی داشته باشد:

  • ضد التهاب

  • ضد سرطان

  • ضد اضطراب

  • ضد دیابت

به جز موارد فوق العاده ای که در بالا اشاره شد کروسین را می توان یک ماده ضد پیری نامید. محققین بر این عقیده اند که کروسین با مهار تولیداتی که در روند پیری نقش موثری دارند، جلوی بروز علایم پیری را می گیرد. همچنین کروسین می تواند آسیب های وارد شده به پوست توسط نور فرابنفش را بهبود بخشد. از آنجایی که زعفران قیمت بالایی دارد، استفاده از مکمل های کروسین می تواند مقرون به صرفه تر باشد.

کوآنزیم کیو10
 کوآنزیم کیو10 آنتی اکسیدانی است که بصورت طبیعی در بدن تولید می شود و نقش عمده آن، جلوگیری از آسیب های سلولی است. تولید این آنتی اکسیدان با بالارفتن سن، کاهش پیدا می کند. یک تحقیق معتبر علمی بر روی 443 نفر با سنی بالای 60 سال نشان داد که مصرف مکمل کوآنزیم کیو10 و سلنیم پس از 4 سال توانست اثرات زیر را در زندگی افراد تحت آزمایش نشان دهد:

  • مراجعه این افراد به بیمارستان و مراکز درمانی کمتر شد

  • سرعت زوال عملکرد جسمی کند تر شد.

  • در عملکرد روانی این افراد بهبودی حاصل شد.

مکمل های کوآنزیم کیو10 به طور چشمگیری استرس را کاهش می دهند اما هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری است که بتوان بطور قاطع در مورد این مکمل و اثرات ضد پیری آن نوشت.

بیشتر بخوانید:
گمان های اشتباه در مورد مولتی ویتامین ها  
 مکمل کراتین
 مکمل جنسی مردانه
 مکمل تقویت سیستم ایمنی

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها