منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
آفتاب سوختگی و درمان خانگی
آفتاب سوختگی و درمان خانگی

آفتاب سوختگی و درمان خانگی

تاریخ انتشار:
15 خرداد 1399
زمان مورد نیاز:
13 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
15 خرداد 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

چگونه می‌توان آفتاب‌سوختگی را در خانه درمان کرد؟

باتوجه به روزهای گرم پیش رو، یکی از بیماری‌های شایع این روزها را می توان آفتاب‌سوختگی دانست. آفتاب سوختگی یک التهاب پوستی است که به علت قرار گرفتن در مجاورت نور آفتاب، توسط منابع پرتو فرابنفش، دستگاه های سولاریوم یا برنزه کردن، اتفاق می افتد. آفتاب سوختگی نشانه‌هایی چون تاول های پوستی، سرخی پوست و دردناک شدن آن را به دنبال دارد. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی، روش هایی طبیعی برای درمان آفتاب‌سوختگی را آموزش دهیم. پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

آسیب‌های ناشی از آفتاب‌سوختگی

هنگامی که میزان تابش نور خورشید یا پرتوهای فرابنفش، بیش از تحمل و توانایی ملانین های پوست می شود، آفتاب‌سوختگی به وجود می‌آید. ملانین ها همان رنگدانه‌های پوستی هستند که از پوست بدن محافظت می‌کنند. آفتاب سوختگی می‌تواند شدت زیادی داشته و همراه با اثرات عمومی چون تب، ورم پوستی و تاول زدن همراه باشد. درنتیجه نمی‌توان آن را یک بیماری بی‌اهمیت دانست.

بهتر است بدانید هرسال تعداد زیادی از مردم به‌علت گرمای بیش از تحمل بدن، جان خود را از دست می‌دهند و میلیون‌ها نفر در روزهای گرم ،دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند. نشانه های سوختگی با حرارت، بسیار سریع بروز پیدا می کنند اما علائم آفتاب‌سوختگی مدتی طول می‌کشد تا نمایش داده شوند. هنگامی که احساس درد و قرمزی در پوست خود کردید، بدانید که آسیب‌های پوستی شما شروع شده است.

بیشترین شدت درد، 6 ساعت پس از آفتاب‌سوختگی تا ۲ روز اول است. البته در موارد شدیدتر، پوست تاول زده و این درد و تورم مدت بیشتری ادامه پیدا می کند. به همراه آفتاب‌سوختگی، سمی در بدن آزاد می‌شود که علائمی چون تب را بروز می‌دهد. پس از کم شدن درد، پوسته ریزی شروع می‌شود که ۳ تا ۸ روز ادامه پیدا می‌کند.

آفتاب سوختگی و درمان آن

مواردی که آفتاب‌سوختگی را تشدید می‌کند

عواملی وجود دارند که می‌توانند حساسیت افراد را نسبت به آفتاب سوختگی بیشتر کنند و علائم ظاهر شده در آن‌ها با شدت بیشتری باشد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • افرادی که به مدت بیشتری و روزانه در مقابل آفتاب مستقیم قرار میگیرند مخصوصاً از ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر

  • کودکان نسبت به بزرگسالان پوست حساس‌تری دارند

  • پوست‌های روشن‌تر احتمال ابتلا به آفتاب سوختگی بیشتری نسبت به پوست های تیره دارند

  • افرادی که از داروها آنتی‌بیوتیک‌ و قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند

  • افرادی که با استفاده از روش‌های مصنوعی و یا آفتاب مستقیم، خود را برنزه می‌کنند

  • افرادی که از کرم های ضد آفتاب استفاده نمی کنند

روش‌های درمان خانگی آفتاب‌سوختگی

شیر خنک

می‌توانید از شیر خنک برای درمان آفتاب سوختگی، استفاده کرد. شیر می‌تواند پوست را تسکین داده و سوزش و خارش را کمتر کند. پروتئینی که در شیر وجود دارد یک لایه محافظ پوست می‌سازد و همچنین پوست را مرطوب می‌کند. هنگامی‌که پوست به آفتاب سوختگی دچار می‌شود، برای درمان نیاز به آنزیم های درمانگری دارد که آن‌ها در پوست مرطوب عملکرد بهتری دارند.

روش استفاده: شیر را داخل یخچال بگذارید و وقتی خنک شد، به وسیله یک پنبه استریل، آن را بر روی محل‌های آفتاب‌سوخته قرار دهید.

استفاده از گروه میوه و سبزیجات

هنگامی‌که پوست آسیب می بیند، نیاز به آنتی اکسیدان هایی دارد که بتواند خود را ترمیم کند درنتیجه اگر دچار آفتاب‌سوختگی شدید باید مواد غذایی را مصرف کنید که آنتی‌اکسیدان فراوانی دارند. یکی از گروه‌هایی که می‌تواند این آنتی‌اکسیدان را به بدن شما برساند گروه میوه و سبزی است. در شرایط آفتاب‌سوختگی،  چند واحد از این گروه را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید تا پوست شما با سرعت بیشتری ترمیم شود.

آفتاب سوختگی و درمان آن

مواد غذایی ضد التهاب

در آفتاب سوختگی یکی از علائمی که بروز پیدا می‌کند، التهابات پوستی است. بعضی از مواد غذایی خاصیت ضد التهابی دارند. می‌توان از این مواد غذایی به آب انار و چای سبز، اشاره کرد که آنتی‌اکسیدان‌های قوی دارند و همچنین درد پوستی را تسکین می‌بخشند.

روش استفاده: می‌توانید چای سبز کیسه‌ای را زمان کوتاهی در آب جوش قرار داده و بعد از خنک شدن، آن را بر روی محل آفتاب‌سوخته قرار دهید. آب انار را با پنبه به آرامی بر روی سطوح آسیب‌دیده بمالید.

آنتی‌اکسیدان‌های موضعی

آلوورا یکی از گیاهانی است که در درمان صدمات پوستی نقش بسیار مؤثری دارد. گیاه آلوورا می‌تواند سوزش و درد اولیه را تسکین دهد و همچنین پوست شما را خنک کند و داغی پوست ناشی از آفتاب سوختگی را بگیرد.

روش استفاده: برای نتیجه بهتر می توانید مقداری ژل آلوورا را داخل قالب‌های یخ ریخته و در فریزر بگذارید. سپس آن را داخل یک پارچه نخی قرار داده و به آرامی بر روی نواحی آفتاب‌سوخته بمالید.

مواردی که باید رعایت کنیم

  • هنگامی که پوست شما آفتاب سوخته می شود پس از مدتی، پوسته پوسته شده و بافت مرده ای را تشکیل می‌دهد. در این دوران بیشتر افراد سعی می‌کنند این پست را بکنند درحالی‌که کندن آن، می تواند صدمات بیشتری را به پوست شما وارد کند. بگذارید این پوست خشک‌شده، بعد از مدتی خودش بریزد.

  • از اسید سالیسیلیک و گلیکولیک بر روی پوست خود استفاده نکنید. هنگامی‌که پوست شما درحال پوست‌اندازی است استفاده از این محصولات می‌تواند حساسیت پوستی شما را بالا ببرد.

  • اگر پوست شما دچار آفتاب سوختگی شد حتماً بر روی آن از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید تا پوست مجدداً در معرض صدمات نور خورشید قرار نگیرد و ۲ ساعت یک‌بار آن را تمدید کنید.

  • برای این‌که از آفتاب‌سوختگی جلوگیری کنید بهتر است همیشه موقع بیرون رفتن از کرم ضدآفتاب و عینک استفاده کنید.

  • لباس‌های نخی و پوشیده بپوشید.

  • اگر درد زیادی دارید می‌توانید برای تسکین از بروفن استفاده کنید.

  • حتماً در این دوران برای کمک به دفع سموم، آب و مایعات زیادی مصرف کنید.

 
بیشتر بخوانید:
بوتاکس 
 جراحی سینه
 خوشبو بمانید
 درمان جوش خانگی

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها