منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
درمان جوش با دارو موضعی
درمان جوش با دارو موضعی

درمان جوش با دارو موضعی

تاریخ انتشار:
15 خرداد 1399
زمان مورد نیاز:
13 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
15 خرداد 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

چه داروهایی می توانند جوش‌های ما را به سرعت درمان کنند؟

هنگامی که حرف از شایعترین ضایعات پوستی می شود، می‌توان از جوش ها نام برد. همه ما در دورانی از زندگی با جوش و آکنه همراه بوده‌ایم و مطمئناً می‌توان آن را یکی از سخت‌ترین دوران از نظر زیبایی ظاهر دانست. تحقیقات نشان می دهد که زندگی ۸0 درصد از نوجوانان در دوران بلوغ تحت تاثیر این جوش ها قرار می گیرد و کیفیت زندگی آن‌ها تغییر می‌کند. این آمار نشان می‌دهد که استفاده از درمان‌های مناسب برای جوش‌های صورت، می‌تواند در کیفیت زندگی مهم باشد.

ما در این مقاله می خواهیم در برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی در مورد جوش و آکنه و راه هایی برای درمان سریع آن بگوییم. از آنجایی که جوش و آکنه تا همیشه در زندگی ما وجود دارند برای آگاهی از چند درمان سریع، تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.


جوش‌ها

جوش‌ها را می‌توان یک بیماری پوستی نامید که اختلال در عملکرد غدد چربی آن را بوجود می آورد. بر روی پوست منافذ بسیار ریزی است که در زیر آن‌ها غدد چربی قرار گرفته اند. این غدد چربی، سبوم را تولید می‌کنند که یک ماده روغنی است. غده های چربی در سرتاسر پوست بدن به جز کف دست ها و پاها قرار دارند و بیشترین تجمع آنها در پوست صورت است. سبوم ها سه عملکرد دارند: آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و افزایش هیدراسیون یا رطوبت پوست

ارتباط منافذ پوستی با غدد چربی به وسیله فولیکول ها است. فولیکول ها که باعث رشد مو در سطح خارجی پوست می شوند، ماده روغنی و سلول های مرده را هم به سطح پوست می رسانند. هنگامی‌که یکی از فولیکول ها به هر دلیلی مسدود شود، جوش ها شکل می گیرند. اصولاً جوش‌ها را می‌توان در محدوده صورت، کمر، سینه، گردن و شانه مشاهده کرد. شاید جوش زندگی را تهدید نکند اما از نظر روحی می‌تواند اثر بسیار مخربی داشته باشد و در کنار آن منجر به جرح زخم و صدمات پوستی شود.

درمان جوش و آکنه

جوش‌ها فقط بر روی پوست نیستند و در لایه‌های زیری هم نفوذ می‌کنند و اصولاً همه افراد در همه سنین می‌توانند در معرض ابتلا به این جوش ها قرار بگیرند. طبق تحقیقات ۳۰ درصد از نوجوانان آکنه‌ها و جوش‌های بلوغ بسیار شدید و گسترده ای را تجربه می‌کنند که می‌توان عامل اصلی را ژنتیک نامید که اصولاً این نوع جوش‌ها از کنترل خارج‌شده و پوست‌را به صورت متورم و قرمز درمی‌آورند. این آکنه‌ها آسیب رسانند و تا لایه‌های زیرین پوست نفوذ می‌کنند و حتماً نیاز به درمان دارند.

جوش ها را می‌توان از نظر عمق و فرمی که دارند به سه دسته تقسیم کرد: خفیف، متوسط و شدید. یکی از بدترین کارهایی که می‌توان در درمان آکنه انجام داد، کندن آن است زیرا به این شیوه زمان بهبود را از جوش گرفته می‌شود و باعث التهاب و منجر به زخم می‌شود. بهترین راه درمان، مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو و استفاده از داروها زیر نظر متخصص است.

علت‌های ظاهر شدن جوش و آکنه

برای درمان جوش ها اولین گام پیدا کردن منشا آن است. چیزی که برای شروع درمان باید حتماً آن را توصیه کرد این است که بدانید جوش‌ها تقصیر شما نیست و رژیم غذایی شما تنها می تواند تاثیر ده درصدی داشته باشد و بیشترین تاثیر توسط علت هایی است که از کنترل شما خارج است. عوامل زیادی می‌توانند در شکل‌گیری جوش‌ها دخیل باشند که ما در ادامه بصورت تیتر وار به آنها اشاره می کنیم:

  • هورمون ها و اختلالات هورمونی

  • سبوم اضافی

  • باکتری ها

  • پوسیدگی فولیکول

  • التهاب

  • اختلالات در دستگاه گوارش

  • استرس بیش‌ازحد و ناگهانی

  • عوارض بعضی از داروها

  • استفاده از لایه بردارها بیش از حد مجاز

درمان جوش و آکنه

درمان جوش ها به وسیله دارو

حال می‌خواهیم ببینیم وقتی این جوش‌ها بر روی صورت شما پیدا می شود راه حل چیست؟ یکی از راه‌حل‌های توصیه‌شده برای از بین بردن جوش‌های چرکی، داروهای موضعی است. می‌توان گفت تحقیقات نشان داده این درمان‌ها می‌توانند بسیار مؤثر باشند و نسبت به محصولات شیمیایی دیگر، جوابدهی بهتری داشته باشند.

بنزوئیل پروکساید  Benzoyl peroxide

بنزوئیل پروکساید عملکردی که انجام می‌دهد شکسته شدن به بنزوئیک اسید و اکسیژن است. تمامی کاری که انجام می‌دهد در همین روش خلاصه می شود. اکسیژنی که به این طریق تولید می‌کند می‌تواند باکتری‌های تولیدکننده آکنه را از بین ببرد و همراه با آن، بنزوئیک اسید کار لایه برداری را انجام می‌دهد و می‌تواند سلول‌های مرده و سبومی که روزنه‌ها را مسدود کرده‌اند را از بین ببرد. می‌توان گفت این یک روش بسیار مؤثر است اما نمی‌توان به صورت طولانی‌مدت آن را مورد استفاده قرار داد زیرا قوی است و استفاده بیش از حد از آن می‌تواند پوست شما را زبر و خشک کند.

سالیسیلیک اسید  Salicylic acid

سالیسیلیک اسید بر خلاف بنزوئیل پروکساید نمی‌تواند باکتری‌های تولیدکننده آکنه را از بین ببرد بلکه لایه برداری را انجام می‌دهد. سالیسیلیک اسید کاری که انجام می دهد تخلیه جوش است و خاصیت آن را می توان ضد التهاب و تسکین دهنده پوست نامید. هنگامی‌که سالیسیلیک اسید، کثیفی‌ها را از روزنه خارج کند و التهاب را کاهش دهد، درنتیجه به بهبود آکنه ها کمک شایانی می‌کند. سالیسیلیک اسید را می‌توان یک روش ملایم دانست که نسبت به بنزوئیل پروکساید عوارض کمتری دارد.

سولفور  Sulfur

سولفور خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی دارد و در کنار آن سلول‌های مرده پوست را از روزنه‌ها خارج می‌کند. می‌توان گفت که سولفور یک شبه جوش‌های شما را از بین می‌برد و همچنین پوست‌های حساس هم مانند پوست های دیگر می توانند این مورد را بهتر تحمل کنند و واکنش کمتری را نشان دهند.

نکته‌های مهم

  • برای استفاده از این درمان‌های موضعی باید ابتدا پوست خود را تمیز کرده و کمی آن را مرطوب نگه دارید.

  • هنگام استفاده از این داروها هیچگونه آرایشی بر روی پوست شما نباشد.

  • حتما با مشورت پزشک داروخانه یا پزشک خود، این داروها را تهیه کنید.

  • هنگامی‌که احساس کردید پوست شما خشک‌تر از حالت طبیعی شده است یا علایمی چون خارش، سوزش شدید یا قرمزی پوست را مشاهده کردید، درمان را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

  • اگر باردار یا شیرده هستید از سالیسیلیک اسید استفاده نکنید.

 
بیشتر بخوانید:

درمان کک و مک
 کراتینه کردن مو در خانه
 چه نوع پوستی دارید؟
 مکمل کلاژن

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها