منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
واقعیت های ناشناخته موز
واقعیت های ناشناخته موز

واقعیت های ناشناخته موز

تاریخ انتشار:
11 خرداد 1399
زمان مورد نیاز:
12 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
11 خرداد 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

موز چه خاصیت‌هایی دارد که ممکن است ندانیم؟

موز فواید بسیار زیادی دارد و همیشه توسط متخصصین تغذیه مورد توجه قرار گرفته است. بطوری که آن را یک وعده غذایی کامل هم می‌نامند. بجز ارزش تغذیه ای اثری مثبت بر سلامت جسم و روح ما دارد. ما در این مقاله می خواهیم شما همراهان عزیز مجله پزشکی را با حقیقت هایی از موز آشنا کنیم، که کمتر در مورد آن ها گفته شده است. پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

خواص موز

از خواص موز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ایمنی بدن که به علت وجود روی، ویتامین A، ویتامین C، سلنیوم و پروتئین در موز است.

  • موز کالری خوبی داشته و نسبت به این کالری که دارد، انرژی بسیار زیادی را به شما می‌دهد و می‌تواند در رژیم‌های لاغری مورد استفاده قرار بگیرد و با خوردن آن، احساس سیری کنید.

  • تقویت کننده سیستم قلبی و عروقی

خواص عجیب موز

  • بالا بردن انرژی

  • امکان پیشگیری از زخم معده و همچنین موز می‌تواند در درمان بعضی از بیماری‌های گوارشی چون اسهال مفید باشد.

  • جلوگیری از ابتلا به دیابت

  • درمان کم‌خونی مخصوصا وقتی با عسل خورده شود.

  • موز در سلامت چشم نقش مؤثری دارد و تحقیقات در این زمینه نشان داده‌اند افرادی که در رژیم غذایی خود از موز استفاده می کنند، کمتر به بیماری‌های ماکولا مبتلا می شوند.

  • کمک به بهبود افسردگی و جلوگیری از آن. با خوردن موز، ترشح سروتونین افزایش پیدا می‌کند و همان‌طور که می‌دانید سروتونین هورمون شادی آور است.

  • موز می‌تواند با وجود ویتامین C، ویتامین B6 و پتاسیم، در استحکام استخوان‌ها نقش مؤثری را داشته باشد.

در مورد فواید موز زیاد شنیده‌اید که ما در اینجا به صورت تیتروار مهم‌ترین آن‌ها را ذکر کردیم و در ادامه می‌پردازیم به ویژگی هایی از موز که شاید تابحال در مورد آن‌ها نشنیده باشید.

واقعیت‌هایی در مورد موز

ایزوتوپ ناپایدار پتاسیم

موز مقدار زیادی پتاسیم دارد که می‌تواند به عملکرد بدن کمک شایانی کند اما درصد کمی هم ایزوتوپ ناپایدار پتاسیم در موز وجود دارد که همراه با پتاسیم به بدن شما وارد می‌شود. البته قرار نیست با خوردن موز شما مقدار زیادی از مواد رادیواکتیو را دریافت کنید مگر این که ۱۰ میلیون موز را با هم استفاده کنید!

موز و زنبور

ایزوپنتیل استات یک ترکیب است که در موز یافت می‌شود و جالب است بدانید در فرومون‌های زنبور هم این ترکیب وجود دارد و اگر دقت کنید در محل نیش زنبور می توانید بویی شبیه به بوی موز را استشمام کنید. زنبورها برای ارتباط با همدیگر از فرومون‌ها استفاده می‌کنند. یک پیامی که توسط فرومون‌ها به یکدیگر ارسال می‌کنند، پیام "حمله" است.

ایزوپنتیل استات در موزهای تازه بیشتر دیده می‌شود و هرچه موز رسیده‌تر شود، این ترکیب کمتر می شود. هیچ گاه نزدیک به زنبورها موز تازه را مصرف نکنید که این موز می‌تواند زنبورها را دیوانه کند.

خواص عجیب موز

موز و لبخند

موز می تواند باعث لبخند زدن شود! چند دلیل برای آن وجود دارد، میوه ی خوش‌مزه ای است، سالم است و از همه مهمتر لبخند شما را زیبا می کند. پتاسیم خوبی در پوست موزهای کال وجود دارد. موزهایی که سبز هستند، پوستی سرشار از پتاسیم دارند و برای سفید کردن دندان ها بطور طبیعی خیلی موثر هستند. می توانید مقداری از پوست موز سبز را برداشته و به مدت ۲ دقیقه بر روی تمامی دندان‌های خود بکشید و سپس بر روی آن مسواک بزنید. پس از دو هفته‌ دندان‌های شما تماماً جرمگیری شده و می‌درخشد.

موزها یکسانند

موزهای طبیعی تماماً به صورت یکسانند و فرقی نمی‌کند شما اولین موز را در چه تاریخی خورده اید! منشأ همه موزها یکی هستند و از نظر ژنتیکی می توان گفت همه به همدیگر ربط پیدا می کنند. پرورش درخت موز به این صورت است که باید آن را قلمه بزنید و نمی‌توانید دانه آن را بکارید درنتیجه می‌توان گفت تمام موزها یکسانند.

رنگ موزها متفاوت است

شاید برای شما عجیب باشد اگر بگوییم موزهای قرمز هم وجود دارند. البته نام آن‌ها موزهای قرمز است اما رنگ آن‌ها در طیف رنگی صورتی تا بنفش قرار دارد. موزهای قرمز اگر کال باشند، تلخ و سفت هستند و هنگامی‌که می‌رسند بسیار شیرین و نرمند.

موز و مشکلات پوستی

پوست موز خواص بسیار زیادی دارد که یکی از آن‌ها استفاده در مشکلات پوستی است. برای بهبود جای گزش حشرات و خارش و جوش می توان از پوست موز استفاده کرد. همچنین برای بهبود آکنه ها هم توصیه می شود. پوست موز ویتامین E، D، C و A بسیار خوبی دارد و همچنین مواد معدنی چون منگنز، آهن و روی هم در آن وجود دارد و برای التهابات پوستی می‌تواند بسیار مفید باشد.

موز و سردرد

بیشتر شما ممکن است دچار سردردهای کوتاه‌مدت و بلند ‌مدت شوید باید بدانید پوست موز درمانی برای سردرد است. پوست موز را جدا کرده و آن را به ۲ قسمت تقسیم کنید و سپس نیمی از پوست موز را با چسب بر روی پیشانی خود قرار دهید و نیم دیگر آن را پشت سرتان. سپس دراز بکشید و سعی کنید آرام باشید. سردرد شما پس از گذشت چند دقیقه رو به بهبود می رود. هنوز دانشمندان دلیل علمی برای آن پیدا نکرده‌اند اما از نظر تجربی، این روش جواب مثبت داده است.

بیشتر بخوانید:
رژیم قهوه
 تقویت دستگاه گوارش
 طرز تهیه قهوه دالگونا
 آنتی هیستامین قوی و طبیعی

  

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها