منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
روشی سریع برای تشخیص کم خونی در منزل
روشی سریع برای تشخیص کم خونی در منزل

روشی سریع برای تشخیص کم خونی در منزل

تاریخ انتشار:
3 خرداد 1399
زمان مورد نیاز:
24 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
6 آذر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

​نشانه های کم خونی چیست؟

آهن یکی از مواد معدنی ضروری در بدن است. هنگامی‌که سطح آهن از میزان نرمال پایین‌تر بیاید، بدن در ساخت گلبول‌های قرمز دچار اختلال می‌شود. هنگامی که تعداد گلبول‌های قرمز کمتر شود، اکسیژن‌رسانی به اندام‌های بدن با شدت کمتری انجام می‌شود و به دنبال آن‌ها دچار مشکلات زیادی خواهید شد.

هموگلوبین که داخل گلبول‌های قرمز وجود دارد، سرشار از آهن است و نقش اساسی در اکسیژن رسانی دارد. کم خونی علائم اولیه ای را نشان می‌دهد که اگر متوجه آن‌ها شوید، می توانید درمان را قبل از پیشروی بیماری شروع کنید. ما در این مقاله می‌خواهیم علائم آنمی یا کم‌خونی را برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی بازگو کنیم پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

خستگی مفرط

از اولین علائم کم‌خونی می‌توان به خستگی اشاره کرد. البته این خستگی به دنبال کار شدید و یا فعالیت فکری و ذهنی نیست بلکه خستگی بدون دلیل است که راندمان کاری شما را پایین می‌آورد و نمی‌گذارد به کارهای روزانه خود بپردازید.

رنگ پریدگی چهره و کف دست

یکی از روش‌های قدیمی که تشخیص درستی هم در این بیماری است، تغییر رنگ در اجزای صورت و ناحیه کف دست است. اگر متوجه شدید رنگ غشای مخاطی چشم شما تغییر کرده است و رنگ پریده شده یا رنگ کف دست شما رو به سفیدی برود یا کامل سفید شود انگار خونی زیر پوست شما جریان ندارد، می تواند نشانه هایی برای کم‌خونی باشد. این شرایط نشان می دهد گلبول‌های قرمز بخوبی به اندام‌های بدن شما نمی‌رسند. این رنگ‌پریدگی می تواند در کف دست، زیر ناخن و صورت شما نمایان شود.

نفس تنگی

هنگامی که حس می‌کنید در نفس کشیدن دچار مشکل شده‌اید و مانند همیشه تنفس ندارید، مخصوصاً هنگامی‌که یک فعالیتی را انجام می‌دهید مانند ورزش کردن، بالا رفتن از پله‌ها یا بلند کردن اجسام، می‌تواند یکی از نشانه‌های کم خونی باشد که با زیاد شدن فعالیت، اکسیژن‌رسانی مناسبی انجام نمی‌شود و شما نفس کم می‌آورید و ممکن است همراه با آن احساس ضعف و سبکی در سر هم داشته باشید.

تپش قلب

اگر هنگامی که دراز کشیده اید و حس می‌کنید صدای ضربان قلبتان را در گوش‌های خود می‌شنوید، می‌تواند نشان دهد که قلب شما بیشتر از حالت نرمال فعالیت می‌کند تا بتواند اکسیژن را به بدن برساند. یکی از علائم کم خونی می تواند نامنظم شدن ریتم قلبی باشد.

علایم کم خونی و درمان آن

سردرد

سردردهای میگرنی بسیار زیاد پیش می آیند اما هنگامی که این سردردها هیچ تسکینی ندارند و مرتب برای شما اتفاق می‌افتد، می‌تواند نشانه‌ای برای کم خونی شما باشد.

بی‌حالی و بی‌حسی

در این حالت ممکن است احساس کنید بدن شما یخ کرده است و در ناحیه دست و پا احساس سوزش دارید. انگار که خون را از بدن شما بیرون می‌کشند. این حالت می‌تواند نشانه‌هایی از کم‌خونی باشد.

استرس و اضطراب

هنگامی که کم‌خونی تپش قلب شمارا نامنظم و شدیدتر می کند، به دنبال آن اضطراب و استرس نمایان می شوند. اضطراب و استرس همیشگی، یکی از دلایل کم‌خونی و آنمی است.

دوره پریودهای سنگین و خون‌ریزی‌های نامنظم

یکی از مواردی که می‌تواند باعث ایجاد کم‌خونی در خانم‌ها شود، خونریزی‌های سنگین و شدید است که اصولاً نامنظم هستند و دردناک. اگر عادت‌های ماهیانه شما از حالت طبیعی خارج شده است، ممکن است به‌دنبال آن دچار کم‌خونی شوید درنتیجه باید سریعاً برای درمان آن اقدام کنید.

فراموشی

اگر تمرکز خود را از دست داده‌اید و مانند گذشته نمی‌توانید چیزهای زیادی را به یاد بیاورید آن را به سن یا به مشغولیت ذهنی ربط ندهید زیرا یکی از دلایل آن، کمبود آهن است.

گرایش‌های عجیب

حتماً افرادی را دیده‌اید که یخ می‌جوند یا عادت‌های عجیب دیگری دارند. یکی از دلایل بروز این رفتارهای عجیب، کم‌خونی است که در این رابطه مطالعات نشان داده‌اند که کم‌خونی می‌تواند باعث بروز رفتارهای عجیبی مانند جویدن یخ، خوردن خاک و حتی کاغذ باشد.

ریزش مو

می‌توان گفت که طبق آمار ۸۰ میلیون انسان زن و مرد، ریزش مو را تجربه کرده‌اند. هنگامی که موهای شما نازک تر شده باشد و ریزش آن‌ها بیشتر از حالت نرمال شود، ممکن است نشانه کم‌خونی باشد. همچنین کمبود ویتامین و کم‌کاری تیروئید هم دلیل‌هایی برای ریزش مو هستند.

مدفوع سیاه رنگ

مدفوع تیره می‌تواند نشانه‌ای از وجود خون در مدفوع باشد و یکی از نشانه های کم خونی یا بیماری‌هایی چون سرطان روده است. بنابراین به محض مشاهده تغییر رنگ در مدفوع، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

سردرد  سردردهای میگرنی بسیار زیاد پیش می آیند اما هنگامی که این سردردها هیچ تسکینی ندارند و مرتب برای شما اتفاق می‌افتد، می‌تواند نشانه‌ای برای کم خونی شما باشد.

مواردی که می‌تواند در کم خونی به شما کمک کند

کم خونی اگر بسیار زیاد باشد، حتماً باید زیر نظر پزشک و با خوردن مکمل درمان شود اما برای این‌که به کم‌خونی مبتلا نشوید، بهتر است از مواد غذایی مناسب و گروه میوه و سبزیجات استفاده کنید. مواد غذایی زیر را هم در برنامه‌های غذایی خود قرار دهید:

  • کنجد مخصوصاً کنجد سیاه منابع غنی از آهن هستند

  • شیره چغندر که می‌تواند آهن و اسیدفولیک خوبی را به همراه ویتامین D به بدن شما برساند

  • اسفناج همانند سبزی‌های دیگر در درمان کم‌خونی مؤثر است و به‌طورکلی سبزیجات سبز تیره منابع آهن هستند

  • گوجه فرنگی ویتامین C بسیار خوبی دارد که برای جذب آهن مورد نیاز است پس همراه با غذاهای خود حتماً از گوجه فرنگی هم استفاده کنید

  • انار هم یک میوه غنی از آهن است که برای کم‌خونی استفاده می شود

  • خرما به افزایش هموگلوبین خون کمک می‌کند و مواد معدنی بسیار زیادی را هم دارد که بدن می‌تواند با آن‌ها گلبول‌های قرمز را تولید ‌کند

  • گوشت قرمز، ماهی و آهن‌های گیاهی که عدس، لوبیا، غلات سبوس‌دار، آجیل‌ها و … هستند

  • کشمش به‌جز مواد مغذی چون کلسیم، سدیم، پتاسیم، پروتئین و فیبر مقدار خوبی هم آهن دارد.

بیشتر بخوانید:
طلاق عاطفی 
راهکارهایی ساده برای طول عمر بیشتر
  ورزش های ترک اعتیاد
  فاصله سنی در ازدواج
  خودتان را دوست بدارید
 

 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
داغ‌ترین برچسب‌ها