منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
9 راه ترک ناخن جویدن در کودکان و بزرگسالان
9 راه ترک ناخن جویدن در کودکان و بزرگسالان

9 راه ترک ناخن جویدن در کودکان و بزرگسالان

تاریخ انتشار:
20 اردیبهشت 1399
زمان مورد نیاز:
4 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
31 فروردین 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

گاهی برای ترک عادت لازم است کامتان را تلخ کنید. اما این تنها راه حل نیست. راهکارهای موثر و کاربردی بسیاری وجود دارد که منجر به ترک عادت به ناخن جویدن در کودکان و بزرگسالان خواهد شد.

مجله پزشکی بهترین و موثرترین راهکارهای جلوگیری از خوردن ناخن را در این مقاله ارائه کرده است. ترک عادت ناخن جویدن در کودکان نیز در ادامه به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. این مقاله لیست کاملی از راه‌ حل های ترک ناخن جویدن در کودکان و بزرگسالان است.

ترکیبات تلخ روی ناخن؛ راه حلی برای ترک ناخن جویدن

استفاده از مواد با ترکیبات تلخ، از جمله راه های بسیار موثر برای جلوگیری از جویدن ناخن است. در حال حاضر محصولاتی در بازار وجود دارد که با این هدف تولید شده اند. استفاده از این مواد در اغلب موارد نتیجه بخش است و تاثیری مطلوب دارد. از جمله این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.        لاک تلخ برای ترک عادت ناخن جویدن

یکی از رایج ترین محصولاتی است که با هدف درمان ناخن جویدن تولید شده است. لاک تلخ برای ناخن جویدن از مواد تلخ مزه ای مثل دناتونیوم بنزوات، عصاره سیر و کاکتوس تولید می‌شود. این مواد به جلوگیری از جویدن ناخن و پوست اطراف آن کمک می‌کنند.

استفاده از لاک تلخ برای کودکان بالای چهار سال مجاز است. بهتر است از محصولاتی که پایه گیاهی دارند برای کودکان و خردسالان استفاده شود.

1.        قطره تلخک برای ترک جویدن ناخن

یکی دیگر از مواد موثر در جلوگیری از ناخن جویدن استفاده از محلول تلخک است. این محصول از پتاسیوم کلرید با غلظت یک درصد تولید می‌شود. این غلظت از پتاسیم کلرید، ایمن و بی ضرر است که مزه ای تلخ و نامطلوب به ناخن ها می‌دهد. قطره تلخک برای جلوگیری از ناخن جویدن کودکان نیز کاربردی است. اما توصیه می‌شود پیش از استفاده با پزشک اطفال مشورت شود.

پوشاندن ناخن­ها با موانع فیزیکی؛ سدی در برابر عادت ناخن جویدن

گاهی استفاده از یک پوشش برای ناخن ها می‌تواند در ترک ناخن جویدن موثر باشد. معمولا با استفاده از اشیا و مواد در‌ دسترس، می‌توان این پوشش را به وجود آورد. فقط نیاز به  کمی خلاقیت وجود دارد. اما این روش شاید چندان برای کودکان پاسخگو نباشد. زیرا ممکن است نتوانند مانع فیزیکی را بخوبی تحمل کنند. فهرست زیر پیشنهاداتی است که استفاده از آنها در ترک ناخن جویدن موثر خواهد بود.

  • دستکش
  • کرم مرطوب کننده
  • جوراب
  • بایت پلیت
  • چسب و نوار

استفاده از علامت یادآوری؛ هوشیاری در مقابل ناخن جویدن

علامت گذاری های روزانه راهکاری ساده اما موثر برای ترک عادت ناخن جویدن است. این کار پس از مدتی ذهن را هوشیار می‌کند. در نتیجه راحت تر می‌توان از جویدن ناخن ها جلوگیری کرد.

علامت گذاری با هر وسیله ای که فرد با آن احساس راحتی کند امکان پذیر است. با ساده ترین وسایل در دسترس، این کار قابل انجام است.  استفاده از وسایلی مانند  مچ بند یا دستبند گزینه های خوبی خواهد بود.

روش دیگر برای ترک عادت ناخن جویدن یادداشت گذاری است. فرد می‌تواند برای خود یادداشتی نوشته و آن در جلوی چشم قرار دهد. با مشاهده یادداشت چندین بار در روز، بتدریج ذهن هوشیار می‌شود.

این راهکار برای کودکان زیر 7 سال نمی‌تواند موثر باشد و برای کودکان در سن بالاتر پیشنهاد می‌شود یادآوری را با هدف دریافت جایزه انجام داد. با این کار کودک برای مدت تعیین شده خود را مجبور به ترک عادت ناخن جویدن می‌کند.

کوتاه یا مانیکور کردن ناخن؛ سخت کردن جویدن ناخن

یکی دیگر از راهکارهای ترک عادت ناخن جویدن، از بین بردن زمینه خوردن ناخن است. به این معنی که با کوتاه و مرتب کردن ناخن، کار جویدن را دشوار کنیم. زیرا با این کار دیگر ناخن کافی برای خوردن وجود نخواهد داشت.

کوتاه نگه داشتن مداوم ناخن ها و استفاده از ابزارهایی مانند سوهان ناخن برای مرتب کردن، در بلند مدت سبب ترک عادت ناخن جویدن خواهد شد. این روش درمانی برای کودکان بسیار موثر است. کافی است ناخن های کودک را بطور منظم، مرتب و کوتاه نگه داشت.

کاشت ناخن؛ مانع فیزیکی و روانی برای جویدن ناخن

استفاده از ناخن مصنوعی یا کاشت و مانیکور ناخن، راهکارهایی بسیار موثر در ترک عادت ناخن جویدن در بزرگسالان هستند. با انجام این قبیل کارها در حقیقت بین ناخن و دهان موانعی قرار داده می‌شود. در نتیجه فرد امکان جویدن مستقیم ناخن ها را نخواهد داشت. همچنین هزینه کردن در این مورد از نظر روانی فرد را ملزم به دوری از جویدن ناخن خواهد کرد.

هرچند استفاده از مواد کاشت ناخن برای کودکان نیز موثر است. اما استفاده از آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. زیرا امکان بروز آسیب به صدف ناخن کودک بسیار زیاد است.

پرت کردن حواس؛ راه حل تدریجی برای تمایل به ناخن جویدن

بازی با ذهن از جمله راهکارهای ترک عادت جویدن ناخن است. استفاده از وسایل جایگزین و سرگرم کننده، بهترین روش برای پرت کردن حواس خواهد بود. بهتر است یک توپ ژله ای کوچک را در نزدیکی خود قرار دهد.

سپس در شرایط استراس زا که زمینه ساز جویدن ناخن ها است، توپ را فشار دهد. این راهکار سبب جایگزینی عادتی دیگر بجای تمایل به خوردن ناخن خواهد بود. سایر وسایل سرگرم کننده دیگر که فرد با آنها احساس راحتی می‌کند نیز می‌توانند تاثیر مشابه و موثر داشته باشند.

پرت کردن حواس برای ترک عادت ناخن جویدن در کودکان نیز روش خوبی است. به عنوان مثال می‌توان با استفاده از بازی های فکری یا مواردی از این قبیل حواس بچه را پرت کرد. تکرار این کار به مرور سبب ترک عادت ناخن جویدن کودک می‌شود.

درگیر کردن دست ها و دهان؛ بن بستی برای ناخن جویدن

برای ترک عادت ناخن خوردن می‌توان دست و دهان را درگیر کرد. با این کار فرد دیگر مجالی برای خوردن ناخن ها نخواهد داشت. جویدن آدامس در شرایطی که استرس‌زا است، بتدریج سبب ترک عادت ناخن جویدن می‌شود.

البته نباید در این کار زیاده روی کرد. زیرا جویدن بیش از اندازه آدامس نه تنها برای دهان و دندان مضر است. بلکه می‌تواند زمینه ساز برخی مشکلات دیابتی باشد. این راهکار درمانی برای کودکان چندان مناسب و کاربردی نیست.

راه حل های ذهنی و فکری؛ روان درمانی برای ترک ناخن جویدن

راهکارهای روانشناسی برای ترک عادت ناخن جویدن بسیار موثر هستند. با کمی تحقیق می‌توان روشهای خلاقانه و موثری که ریشه در سلامت روان دارند را یافت. در زیر فهرستی از موثرترین راه حل های ذهنی و فکری برای حذف عادت ناخن جویدن آورده شده است:

  1. مدیتیشن
  2. روش های تقویت ذهن ناخودآگاه مانند روش سابلیمینال
  3. در نظر گرفتن پاداش برای خود جهت ترک
  4. درنظر گرفتن جایزه و تشویقی برای کودکان
  5. یافتن عوامل روانی تحریک کننده و هوشیاری نسبت به آنها
  6. یافتن راه حلی برای کاهش استرس
  7. مدیریت عوامل احساسی
  8. شناسایی و دوری از موقعیت هایی که در آنها اقدام به ناخن جویدن می کنند
  9. داشتن خواب راحت و آرام

ورزش های مفید برای حذف عادت به ناخن خوردن

بطور کلی ورزش کردن در کاهش سطح استرس بسیار موثر است. در نتیجه بطور غیر مستقیم در ترک عادت ناخن جویدن اثر مثبت خواهد داشت. مداومت در انجام ورزشهایی که در دسته بندی های زیر قرار می‌گیرند، می‌توانند سبب حذف عادت ناخن جویدن شوند.

  • ورزش هایی که بر افزایش آرامش و تمرکز تاثیر دارند مانند یوگا و شنا
  • در مورد کودکان، تجربه ورزشهای آبی مناسب بسیار تاثیرگذار است
  • ورزشهایی که سبب سرزنده سازی و کاهش استرس می شوند مانند ایروبیک
  • ورزش هایی که هدف آنها افزایش سطح آمادگی جسمانی است مانند بدنسازی
  • ورزش هایی که فرد هنگام انجام آنها ملزم به پوشیدن دستکش است

چه زمانی لازم است برای ترک عادت خوردن ناخن به پزشک مراجعه کرد؟

در اغلب موارد با انجام یک یا چند راهکار تغییر عادت، می‌توان ناخن جویدن را بطور کامل درمان کرد. اما در برخی شرایط نیاز به کمک و همراهی روانشناس یا روانپزشک وجود دارد. اگر فرد دارای بیماری روانی زمینه ای باشد، گاهی عادت به ناخن جویدن پیدا می‌کند. موارد زیر از جمله نمونه هایی است که توصیه می‌شود فرد جهت درمان به پزشک مراجعه کند:

  • وجود اختلال روانی و بیماری روانی زمینه ای
  • فوبیا و ترس های شدید که ریشه در گذشته فرد دارند
  • بروز اضطراب و استرس های بسیار شدید
  • آسیب دیدن ناخن و پوست اطرافش به طوری که در انجام کارهای روزانه اختلال ایجاد کند

راهکار ترک ناخن جویدن در کودکان

در خصوص عادت ناخن جویدن کودکان، بهترین راهکار این است که در قدم اول منشا‌های این کار را شناخت. سپس اقدام به حذف علت بروز ناخن جویدن کرد. تجربه وحشت یا ترس های شدید در کودکان و خردسالان، دعواهای مداوم پدر و مادر، تحقیر و احساس طردشدگی کودک از جمله مهمترین دلایل بروز عادت ناخن جویدن در کودکان است.

در بسیاری از موارد حذف منشاء، به مرور سبب ترک عادت ناخن جویدن کودک نیز می‌شود. در کنار این اقدام، استفاده از راهکارهای زیر نیز در ترک عادت ناخن جویدن کودکان کاربردی است:

  • استفاده از ترکیبات تلخ روی ناخن کودک
  • کوتاه و مرتب نگه داشتن ناخن های کودک
  • پرت کردن حواس کودک
  • در نظر گرفتن جایزه و تشویقی با شرط نجویدن ناخن
  • استفاده از ورزش های آبی مناسب کودک

درمان قطعی عادت ناخن جویدن کدام است؟

ترک عادت جویدن ناخن، معمولا قابل درمان است. در بسیاری از افراد انجام یک یا چند روش، درمان قطعی برای ترک عادت خواهد بود. این روشها بسته به ویژگیهای شخصیتی و شرایط زندگی فرد متفاوت است. زمینه های به وجود آمدن عادت ناخن خوردن نیز در میزان تاثیر روشهای درمان بسیار مهم است.

معمولا استفاده از مواد تلخ مانند انواع لاک های تلخ،  یا ایجاد یک مانع بین دهان و ناخن مثل ناخن مصنوعی یا پوشیدن دستکش می‌تواند بسیار تاثیرگذار خواهد بود. ورزش کردن یا استفاده از راهکارهای روانشناسی نیز از جمله راه حل های ترک عادت ناخن جویدن محسوب می‌شود. 

با تمام موارد گفته شده اگر در مورد ترک عادت ناخن جویدن با مشکل مواجه هستید، می‌توانید از متخصصین مجله پزشکی راهنمایی بگیرید.

خیر، اما یک بیماری و اختلال روانی می‌تواند سبب جویدن ناخن ها شود

بله، تقریبا در تمامی نمونه ها بررسی شده عادت به جویدن ناخن قابل درمان بوده است

خیر، جویدن ناخن به تنهایی نمی‌تواند سبب بروز سرطان شود.

بله، هر عادتی معمولا نوعی اعتیاد را در فرد ایجاد می‌کند. اما این موضوع به راحتی قابل درمان و ترک کردن است.

بله، بیشتر راهکارهای ترک عادت ناخن جویدن موثر هستند و اغلب درمان قطعی محسوب می‌شوند.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
samane
2020-05-10 18:19:36
پاسخ
0
0
پاسخ
منم با لاکتلخ ترکش کردم
علیرضا
2020-05-10 18:20:13
پاسخ
0
0
پاسخ
ناخونای من از ریخت افتاد بسکه جویدم:(
مجله پزشکی
2023-04-20 15:28:45
پاسخ
0
0
پاسخ
راه حل های مختلفی که در متن میبینید میتواند به شما کمک کند در مرحله اولی عادت خود را ترک کنید و سپس با تقویت ناخن ها مشکل ناخن ها را بر طرف کنید.
مهتاب
2020-05-10 19:03:54
پاسخ
0
0
پاسخ
میسی عالی بود
آرزو
2020-05-10 19:29:02
پاسخ
0
0
پاسخ
لاک تلخ کجاها دارن
مجله پزشکی
2023-04-20 15:27:16
پاسخ
0
0
پاسخ
میتوانید از داروخانه تهیه کنید.
ناهید
2020-05-10 20:17:43
پاسخ
1
0
پاسخ
اختیاری نیست وقتی اعصابت خرابه یه موقع به خودت میای میبینی انگشتات داره خون میاد
مجله پزشکی
2023-04-20 15:21:06
پاسخ
0
0
پاسخ
بله درسته اما قابل کنترل هست. امیدوارم راهکار های گفته شده به شما در ترک ناخن جویدن کمک کند.
حنانه
2020-05-11 09:03:06
پاسخ
0
0
پاسخ
کابوسم شده همه جا دستامو قابم میکنم لاک تلخو نزدم تاحالا امتحانش میکنم مرسی
مجله پزشکی
2023-04-20 15:20:29
پاسخ
0
0
پاسخ
راهکار های مختلف را امتحان کنید و سعی کنید در مسیر ترک عادت ناخن جویدن اراده کنید.
اتریسا
2020-05-11 11:31:42
پاسخ
0
0
پاسخ
من تمام خونه رو نوشتم من ناخن هایم را نمی‌جوم مامانم ازم شاکی شده حوصله نداشتم بزن لاک بخرم برق ناخن میزنم من
مجله پزشکی
2023-04-20 15:19:42
پاسخ
0
0
پاسخ
متاسفانه با این کار ناخن جویدن را به خودتان یادآوری میکنید. بهتر است ذهن خود را از این عادت دور کنید.
مهدیه
2020-05-11 15:28:51
پاسخ
0
0
پاسخ
۳۸ سالمه میتونم الان ناخن جوییدن ترک کنم ناخنم خوب میشه؟ چند باری سعی کردم ولی ناخنم اصلا رشدی نداشت و دوباره ناخن جوییدن شروع میشد
مجله پزشکی
2023-04-20 15:18:25
پاسخ
0
0
پاسخ
دوست عزیز رشد ناخن ها هیچوقت متوقف نمی شود بنابراین عادت ناخن جویدن را ترک کنید و شروع به تقویت ناخن های خود کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.
شنتیا
2020-05-30 16:18:30
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام پسر من فقط سه سالشه هردقیقه ناخن شو میخوره اینو چیکارش کنم
داغ‌ترین برچسب‌ها