منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
عوارض مصرف و ترک مصرف قرص ریتالین
عوارض مصرف و ترک مصرف قرص ریتالین

قرص ریتالین و عوارض آن

تاریخ انتشار:
19 اردیبهشت 1399
زمان مورد نیاز:
3 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
29 فروردین 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

از هر 10 دانشجو 4 نفر سابقه مصرف ریتالین دارند. اما آگاهی از عوارض ریتالین به طور قطع به کاهش مصرف آن منجر خواهد شد. تأثیر ریتالین بر ارگان ها بدن و سلامت روان هشداری برای مصرف این دارو خواهد بود.

 

با کسب اطلاعات این مقاله اگر علائمی از تأثیرات ریتالین را مشاهده کنید، هوشمندانه عمل خواهید کرد. در ادامه عوارض ریتالین بر سلامت روان نیز به طول کامل مورد ارزیابی قرار گرفته است. به این ترتیب آگاهی لازم برای حفظ سلامت جسمانی و روانی در مصرف ریتالین را کسب خواهید کرد. همچنین نگرانی شما درباره اعتیادآور بودن ریتالین و مصرف این دارو در دوران بارداری، شیردهی و قاعدگی پاسخ داده شده است. در پایان پاسخ همه سوالات خود درباره عوارض ریتالین را دریافت خواهید کرد.

 عوارض ریتالین بر عملکرد قلب

تاکنون مصرف ریتالین در دوزهای نرمال و تحت نظارت پزشک هیچ عارضه قلبی به همراه نداشته است. به علاوه، شواهد کافی برای تاثیر 100 درصدی قرص ریتالین بر سیستم قلبی عروقی وجود ندارد. اما در مواردی اختلال در تپش قلب بعد از مصرف ریتالین گزارش شده است. همچنین عوارض بسیار نادری مانند نارسایی قلبی تحت تاثیر مصرف این قرص، مشاهده شده است.

اگر فرد مشکلات قلبی دارد، لازم است پزشک را در این خصوص آگاه سازد. زیرا در کسانی که به بیماری‌ های قلبی مبتلا باشند، مصرف بدون تجویز دارو، می‌تواند سبب تشدید بیماری گردد.

عوارض ریتالین بر سیستم گردش خون

مصرف دوزهای بالای قرص ریتالین بر سیستم گردش خون تأثیر گذار است. بروز اختلالات در گردش خون مانند افزایش فشارخون از جمله این عوارض محسوب می‌شوند. این موضوع برای کسانی که در حالت عادی دارای فشارخون هستند می‌تواند خطرناک باشد. توصیه بر این است که فرد در صورت داشتن مشکلاتی در سیستم گردش خون، پیش از مصرف دارو، پزشک را آگاه سازد. تاکنون در بیمارانی که از دارو در دوزهای نرمال و تحت نظارت استفاده می‌کنند، مشکلات عروقی مشاهده نشده است.

عوارض قرص ریتالین بر دستگاه گوارش

دستگاه گوارش بدن ازجمله اولین ارگان‌هایی است که بر مصرف غیرمتعارف قرص ریتالین واکنش نشان می‌دهد. بنابراین در هنگام مصرف این قرص، لازم است آنزیم های کبدی بیمار بصورت سالیانه توسط پزشک بررسی شوند. عارضه‌های زیر از رایج‌ترین عوارض قرص ریتالین بر دستگاه گوارش فرد است:

  • تشنگی شدید
  • اسهال
  • بی‌اشتهایی
  • درد معده و شکم
  • خشکی دهان
  • بروز نارسایی‌های کبدی و کلیوی

عوارض ریتالین بر سیستم تنفسی

اگر از قرص ریتالین براساس دستور پزشک استفاده شود، مشکلی در سیستم تنفسی به وجود نخواهد آمد. اما استفاده از دوزهای بالا دارو و یا بدون نظارت پزشک، ممکن است بیمار را با مشکلات تنفسی مواجه کند. نامنظم شدن تنفس بیمار، نشان دهنده عوارض تنفسی ریتالین است. در صورت بروز این عارضه، لازم است که سریعاً به پزشک مراجعه شود.

عارضه‌های قرص ریتالین بر مفاصل و استخوان‌ها

استفاده طولانی‌ مدت از قرص ریتالین بر روی سیستم عضلانی و اسکلتی اثر گذار است. مصرف دوزهای بالای آن در دراز مدت سبب دردهای عضلانی می‌شود. درد مفاصل نیز یکی دیگر از عارضه‌ های مصرف مدام قرص ریتالین است. این عوارض در صورت عدم مراجعه به پزشک و بررسی مجدد دوز مصرفی، به مشکلات مزمن منجر خواهد شد.

تأثیر ریتالین بر اندام‌های تناسلی و سلامت جنسی

ریتالین سبب بروز مشکلات جنسی در فرد می‌شود. نعوظ دردناک از جمله عارضه‌های رایج مصرف بدون تجویز دارو است. به طوری که در موارد بسیاری نعوظ‌ های طولانی و دردناک در مردان مشاهده‌ شده است. این موضوع وقتی خطرناک می‌شود که درد غیرقابل‌تحمل شود. در این شرایط باید سریعا به پزشک مراجعه شود. زیرا ممکن است برای رفع مشکل، احتیاج به جراحی باشد. بروز مشکلات جنسی ازجمله عوارضی است که در مصارف با تجویز پزشک و نسخه هم مشاهده می‌شود. بهتر است در صورت مشاهده علائم سریعاً به پزشک اطلاع‌رسانی شود.

عوارض قرص ریتالین بر سلامت روان

تأثیراتی که مصرف خودسرانه قرص ریتالین بر سلامت روحی و روانی فرد می‌گذارد بسیار زیاد است. زیرا ریتالین اعتیاد آور است و می‌تواند در فرد وابستگی و اعتیاد ایجاد کند. این موضوع برای کسانی که سابقه مصرف مواد مخدر دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است. در زیر مهمترین عوارض مصرف قرص ریتالین بر سلامت روان بیمار آورده شده است:

  • تشدید بسیاری از بیماری‌ های اعصاب و روان در افرادی با سابقه اختلالات روانی نظیر دو قطبی و افسردگی
  • تاثیرگذاری نامطلوب و تشدید کننده برای بیماران مبتلا به تیک عصبی
  • بروز توهم و هذیان به دلیل مصرف دارو در دوزهای بالا
  • بروز مشکلات عصبی به دلیل مصرف دارو بصورت پودری و از طریق بینی

عوارض قرص ریتالین بر باروری

مطالعات متعددی در مورد تأثیر ریتالین بر باروری صورت گرفته است. این مطالعات بصورت عمده بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام‌ شده است. اما نتایج حاصل، احتمال تأثیر منفی این قرص بر باروری را قوی کرده است. به‌ طوری‌ که به‌ احتمال‌ زیاد ریتالین سبب کاهش درصد لقاح و در نتیجه پایین آمدن قدرت باروری می‌شود. این اتفاق به دلیل افزایش غلظت اسپرم رخ می دهد. لازم به ذکر است برخلاف تصور بسیاری، ریتالین سبب ناباروری و نازایی نمی‌شود.

تأثیر ریتالین بر چرخه قاعدگی

یکی از عوارضی که قرص ریتالین در پی دارد، تأثیری است که بر چرخه قاعدگی بانوان می‌گذارد. زیرا این دارو می‌تواند سبب برخی تغییرات هورمونی شود. درنتیجه شخص با بروز اختلالاتی شامل جلو افتادن یا عقب افتادن بازه زمانی قاعدگی مواجه خواهد شد. به این معنا که در طول زمان مصرف دارو، فرد ممکن است دو یا چندبار در ماه سیکل قاعدگی را تجربه کند.

عوارض قرص ریتالین بر جنین و مادر در دوران بارداری و شیردهی

مصرف قرص ریتالین در دوران بارداری تأثیرات بسیار جدی بر روی جنین به همراه خواهد داشت. براساس آمار موجود، مادرانی که در سه ماه اول بارداری از این دارو استفاده کرده‌اند، نوزادانی با ناهنجاری‌های جدی به دنیا آورده‌اند. این مشکلات بصورت عمده مشکلات جدی قلبی را شامل می‌شود.

 

در دوران شیردهی  مصرف تحت نظارت پزشک و کنترل شده دارو، کم خطر خواهد بود. اما درصورت مصرف خودسرانه و بیش از حد مجاز، دارو از طریق شیر به بدن نوزاد منتقل می‌شود و منجر به عارضه‌های مختلفی در نوزاد خواهد شد.

عوارض قرص ریتالین بر کودکان

مصرف قرص ریتالین برای کودکان با مشکلات غیرقابل جبرانی همراه است. بسیاری از این مشکلات پتانسیل این را دارند که در تمام طول زندگی فرد، مؤثر واقع شوند. یکی از مهم‌ترین عوارضی که مصرف دارو بر کودکان دارد، بروز اختلالاتی در رشد طبیعی کودک است. افزایش قد و وزن کودکانی که ریتالین مصرف می‌کنند، نسبت به همسالانشان کندتر و کمتر است. در این شرایط لازم است که کودک حتماً تحت نظارت پزشک قرار داشته باشد.

عوارض قطع ناگهانی ریتالین

ترک ناگهانی قرص ریتالین با عارضه‌های جدی و بسیار خطرناکی همراه خواهد بود. قطع یک‌باره ریتالین به‌ هیچ ‌عنوان پیشنهاد نمی‌شود. این کار باید تحت نظر پزشک و با برنامه درمانی او انجام شود. عوارض قطع ناگهانی قرص ریتالین عبارت‌اند از:

 

  • غش و کما
  • خطر مرگ فرد
  • خودکشی به دلیل فشار روانی زیاد
  • اقدام به مصرف مجدد دارو با دوز بالاتر

عوارض ترک مصرف ریتالین

مصرف قرص ریتالین برای بیمار ایجاد وابستگی می‌کند و برای ترک آن نظارت پزشک ضروری است. ترک ریتالین خود به یک برنامه درمانی نیاز دارد تا با کمترین عوارض، مصرف دارو قطع شود. مهمترین عوارضی که بیمار پس از ترک قرص ریتالین ممکن است تجربه کند در زیر فهرست شده است. در صورت نظارت پزشک این عارضه ها مخاطرات جدی ندارند. اما در حدود یک هفته تا دو ماه پایدار هستند.

 

  • خواب‌آلودگی یا خواب‌زدگی بیش ‌از اندازه
  • نوسانات خلقی
  • پرخاشگری و روان گسیختگی
  • اضطراب و افسردگی
  • اختلال حواس و عدم تمرکز
  • ناراحتی های گوارشی
  • تپش قلب یا نا منظم شدن ضربان قلب

عوارض مصرف ریتالین تاریخ گذشته

بسیاری از قرص‌های ریتالین که در بازار آزاد به فروش می‌رسد، تاریخ گذشته هستند. در نتیجه ممکن است فرد مصرف‌کننده را با مشکلاتی مواجه کنند. در زیر مهم‌ترین عوارض مصرف ریتالین تاریخ گذشته عنوان شده‌اند:

 

  • مسمومیت دارویی
  • افزایش پرخاشگری
  • اسهال و سردرد
  • خواب‌آلودگی
  • تأثیرات روانی و عصبی

کدام عوارض قرص ریتالین خطرناک است؟

قرص ریتالین دارویی اعتیاد آور است. مصرف بدون نسخه و در دوزی بالای ریتالین ممکن است عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. این موضوع برای کسانی که بیماریهای زمینه‌ای نظیر بیماریهای دستگاه تنفس و بیماری های قلبی دارند بسیار جدی است.

ریتالین در کنار تاثیرات نامطلوبی که بر اندام‌های بدن می‌گذارد، عوارض روحی و روانی نیز به همراه دارد. پرخاشگری، هذیان و توهم ازجمله عارضه‌هایی هستند که پیرو مصرف خودسرانه ریتالین مشاهده شده است.

قرص ریتالین سبب ناباروری نمی‌شود. اما براساس مطالعات انجام شده، این احتمال وجود دارد که قدرت باروری فرد را کاهش دهد. این دارو در دوران بارداری و شیردهی عارضه‌های جدی بر روی جنین برجای می‌گذارد. بطور کلی ریتالین دارویی نیست که بتوان از آن بدون نسخه پزشک و با توصیه دیگران استفاده کرد.

همه عوارض مربوط به ریتالین خطرناک هستند. اما این دارو زمانی خطرناک تر خواهد بود که به مصرف و  ترک مصرف آن ناگهانی و خودسرانه اتفاق بیوفتد.

اگر درمورد عوراض قرص ریتالین تجربه خاصی دارید و یا سوالی برای شما به وجود آماده است. متخصصین مجله پزشکی با بروزترین اطلاعات، آماده پاسخ به شما هستند.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
داغ‌ترین برچسب‌ها