منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
خواص پای مرغ برای سلامتی
خواص پای مرغ برای سلامتی

خواص پای مرغ برای سلامتی

تاریخ انتشار:
9 اردیبهشت 1399
زمان مورد نیاز:
15 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
9 اردیبهشت 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

آیا می‌‌توان پای مرغ را به‌‌عنوان یک ماده غذایی استفاده کرد؟

اصولاً هنگامی که مرغ کامل می‌خرید، اگر پای مرغ همراه آن باشد، در مرحله تمیز کردن دور ریخته می شود. بسیاری قیافه پای مرغ را دوست نداشته و حتی حاضر نیستند به آن دست بزنند. باید بدانید این ماده غذایی می‌تواند خواص درمانی بسیار زیادی را داشته باشد و همچنین با آن غذاهای خوش‌مزه ای را تهیه کرد. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی در مورد خواص پای مرغ، توضیحات کاملی را عنوان کنیم و همچنین شما را با نحوه پخت پخت آن آشنا سازیم.

خواص پای مرغ

پای مرغ یک بافت نرم با طعمی خاص است که می‌‌توان آن را جداگانه یا همراه با مواد غذایی دیگر استفاده کرد. امروزه مردم توجه بیشتری به این ماده غذایی پیدا کرده‌اند و با خواص شگفت‌آور آن آشنا شده‌اند.

خواص پای مرغ

کلاژن سازی

هرچه سن انسان بالاتر می‌رود، کمتر از گذشته قادر به کلاژن سازی است و به همین دلیل پوست پوشیده از چین و چروک می‌شود. محققان تایوانی تحقیقاتی را انجام دادند که بر طبق نتایج دریافتند، پای مرغ را می‌‌توان یکی از منابع بسیار مهم کلاژن دانست که در کنار آن با داشتن اسید هیالورونیک، می‌‌توان آن را اکسیر جوانی نامید. درنتیجه پای مرغ برای افرادی که می‌خواهند پیری خود را به عقب بیندازند، بسیار مناسب است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

پای مرغ یک ماده مغذی کامل است و هنگامی که مواد معدنی و مغذی مفید به مقدار کافی به بدن ما می‌رسد، درنتیجه سیستم ایمنی تقویت می شود. از مواد معدنی که در پای مرغ وجود دارند می‌‌توان به منیزیم، کلسیم، مس، روی و فسفر اشاره کرد. وجود این مواد معدنی برای مبارزه با بیماری‌ها لازم و ضروری است. افرادیکه سیستم ایمنی پایینی دارند، می‌توانند مدتی بطور مرتب پای مرغ را استفاده کرده و مطمئن باشند اثر بسیار مثبت و خوبی بر سیستم ایمنی آن‌ها می‌گذارد.

خواص پای مرغ

ترمیم پوست

پای مرغ به علت کلاژنی که دارد می‌تواند در زمینه زیبایی و جوان‌سازی پوست استفاده شود اما در کنار آن می‌تواند به بهبود زخم‌های پوستی و همچنین صدمات پوستی هم، کمک شایانی کند. پای مرغ به علت داشتن آلبومین که نوعی پروتئین است، بهبود و ترمیم زخم را سرعت می‌بخشد و همچنین می‌تواند در بازسازی سلول های صدمه دیده، نقش بسیار مثبتی را ایفا کند.

پای مرغ و استخوان‌ها

هرچه سن بالاتر می‌رود، ممکن است ما با شکنندگی استخوان‌ها و کاهش تراکم استخوانی مواجه شویم و همچنین میزان کلسیم بدنمان کم می شود. تحقیقات نشان داده است افرادی که به طور مرتب پای مرغ مصرف می‌کنند، استخوان‌بندی های محکمی داشته و این ماده غذایی می تواند از شکنندگی استخوان‌ها در سن پیری، جلوگیری ‌کند.

خواص پای مرغ

تنظیم فشارخون

کلاژنی که در پای مرغ وجود دارد، بیشتر از قسمت‌های دیگر مرغ است. وقتی که این کلاژن وارد بدن می شود، باعث تنظیم رنین پلاسما می‌شود و فشار خون را کاهش می‌دهد. همچنین داخل پای مرغ ماده پتاسیم وجود دارد که آن هم اثر مثبتی برای پایین آوردن فشارخون در افراد با فشارخون بالا را دارد.

سلامت لثه‌ها

لثه‌ها یک بخش بسیار مهم در دهان هستند. تمام غذاهایی که وارد بدن ما می‌شوند ابتدا با اجزای دهانی ما تماس دارند که یکی از آن‌ها لثه‌ است. برای این‌که لثه‌های سالمی را داشته باشید، از پای مرغ غافل نشوید. پای مرغ بجز کلاژن، مواد ژلاتینی و همچنین اسیدهای آمینه دارد که برای تقویت لثه‌ها بسیار مؤثرند.

رفع مشکلات گوارشی

پای مرغ به صورت آبگوشت یا سوپ استفاده می شود در نتیجه تمام خواص و مواد معدنی آن داخل آب سوپ یا آبگوشت حل می‌شود موادی چون پروتیین، کلاژن، کندروایتین و گلوکزآمین، این مواد اثر مستقیمی بر روی سلامت روده‌ها دارند و اگر شما روده‌های سالمی داشته باشید، درنتیجه مجرای اصلی گوارش شما می‌تواند به خوبی کار کرده و درنتیجه مشکلات گوارشی شما از بین می رود.

خواص پای مرغ

سلامت ناخن‌ها

سلامت ناخن‌ها برمی‌گردد به میزان کلاژن موجود در پای مرغ هم که منبع بسیار عالی برای کلاژن است. طبق تحقیقاتی که انجام‌شده افرادی که به طور مرتب پای مرغ مصرف می‌کردند، ناخن‌های بسیار محکم و مقاوم و سالمی داشتند. همچنین اسید آمینه‌های گلیسین و پرولاین موجود در پای مرغ می‌تواند باعث تحکیم ناخن‌ها شود. مقداری از کلسیم بدن توسط ناخن ها جذب می شود و پای مرغ می‌تواند تامین کننده خوبی برای این میزان کلسیم جذب شده باشد.

پوستی شاداب و جوان

دانشمندان می گویند میزان کلاژنی که در پای مرغ وجود دارد را می‌‌توان تنها در گروه سبزی و میوه مشاهده کرد. وجود کلاژن امری ضروری برای داشتن پوستی جوان و زیبا است. کلاژن می‌تواند از خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست، جلوگیری کند. درنتیجه با خوردن مرتب سوپ یا آبگوشت پای مرغ می‌توانید بدون نیاز به انجام بوتاکس و عمل‌های جراحی،  پوستی جوان شاداب داشته باشید.

تنظیم هورمون‌ها

برای این‌که هورمون‌های بدن شما در حالت تعادل قرار بگیرد، نیاز به مواد معدنی دارید که ازجمله آن‌ها می‌‌توان از "روی" نام برد. با هر بار استفاده از پای مرغ، یک‌سوم از روی مورد نیاز روزانه بدن خود را تامین کرده اید. همچنین وجود چربی‌های خوب در پای مرغ باعث تنظیم عملکرد غدد بدن می‌شود.

خواص پای مرغ

کنترل استرس

پای مرغ حاوی اسید آمینه‌های ضروری است. یکی از این اسید آمینه‌ها آرژینین است و هنگامی که آرژینین در بدن شما آزاد می شود، باعث ترشح هورمون‌هایی است که می‌توانند استرس شمارا کنترل کنند و سطح آن را پایین بیاورند. درنتیجه پای مرغ برای برطرف کردن استرس هم کاربرد خوبی دارد.

روماتیسم

طبق تحقیقاتی که انجام‌شده افرادی که به طور مرتب پای مرغ استفاده می‌کنند، بسیار کمتر از افراد عادی با خطر ابتلا به بیماری‌های روماتیسمی روبه‌رو می‌شوند. پای مرغ دارای مقدار زیادی هیدروکسی آپاتیت است که این ماده معدنی می‌تواند باعث مقاوم شدن سطح بیرونی استخوان ها شود و درصد شکنندگی استخوان‌ها را بشدت پایین بیاورد. همچنین کلسیم موجود در آن هم می‌تواند درمانی برای رماتیسم و التهاب های مفصلی باشد.

خواص پای مرغ

یک دستور پخت خوش‌مزه پای مرغ

مواد لازم:

پای مرغ نیم کیلوگرم

نمک نصف قاشق چای‌خوری

سس سویا ۲ قاشق غذاخوری

سیر له‌شده ۳ حبه

شکر ۱ قاشق غذاخوری

دارچین ۱ چوب

تخم‌مرغ زده شده ۲ عدد متوسط

آرد گندم ۱۳۰ گرم

روغن مقداری برای سرخ کردن

طرز تهیه:

ابتدا پای مرغ را به خوبی تمیز کرده و آن را کامل بشویید.

سپس داخل یک قابلمه ریخته و روی آن را با آب بپوشانید.

نمک، شکر و دارچین، سیر و سس سویا را به آن اضافه کنید و بگذارید تا آب جوش آید.

ده دقیقه پس از جوشیدن، زیر قابلمه را کم کرده و بگذارید به‌صورت ملایم یک ساعت و نیم تا ۲ ساعت، بپزد.

وقتی که پای مرغ پخته شد آن ها را در ظرفی دیگر بگذارید تا خنک شوند.

تخم‌مرغ‌ها را با آب و نمک هم بزنید و پای مرغ را داخل آن بگذارید و در یک ماهی تابه سرخش کنید.

غذای خوشمزه و مقوی شما آماده است. می‌توانید آن را همراه با سس تند یا سبزیجاتی که دوست دارید، مصرف کنید.

 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها