منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
دیدن فیلم ترسناک؛ اختلال روانی یا علاقمندی طبیعی
دیدن فیلم ترسناک؛ اختلال روانی یا علاقمندی طبیعی

دیدن فیلم ترسناک؛ اختلال روانی یا علاقمندی طبیعی

تاریخ انتشار:
1 اردیبهشت 1399
زمان مورد نیاز:
7 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
6 آذر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

علاقه به دیدن فیلم ترسناک، برخاسته از روان یا اختلال روان؟ حقیقتی که افراد زیادی به دنبال کشف آن هستند و ما برای پاسخ به این سؤال، به بررسی روانشناسی افراد مشتاق به ژانر وحشت پرداخته‌ایم.
ما با بررسی روانشناختیِ شخصیت افراد علاقه‌مند به دیدن فیلم ترسناک و عواملی که به این علاقمندی دامن می‌زند، سعی کردیم مرز بین این علاقه را با اختلال روانی مشخص کنیم. در نتیجه پاسخ نگرانی شما برای فردی که به این قبیل فیلم‌ها علاقه نشان می‌دهد، در این مقاله‌ مجله پزشکی است. همچنین ارائه آثار سوء دیدن فیلم ترسناک، تصمیم شما را برای انتخاب ژانر وحشت راحت‌تر خواهد کرد. اگر آنقدر برای تماشای فیلم ترسناک احساس نیاز می‌کنید که نمی‌توانید از آن صرف نظر کنید، برای شما راهکارهایی داریم تا بر ترس خود حین تماشا و بعد از آن غلبه کنید و از دیدن فیلم ترسناک در کنار دوستان خود لذت ببرید. در پایان، به پاسخ روشنی برای نگرانی خود در مورد علاقه‌مندی به ژانر ترسناک خواهید رسید.

علت علاقه‌ به دیدن فیلم ترسناک چیست؟

طبق آمار بدست آمده از نظرسنجی و تحقیقات روانشناسی، مشخص شده است که تماشای فیلم‌های ترسناک، در سر تا سر دنیا طرفداران زیادی دارند. برخی افراد بعد از تماشای ژانر وحشت به احساس خوشایندی دست می‌یابند. زیرا زمانی که اضطراب و ترس افزایش می‌یابد، سیستم عصبی سمپاتیک، باعث افزایش ضربان قلب و ترشح آدرنالین می‌شود. پس از غلبه بر موقعیت خطرناک، سیستم عصبی سمپاتیک اندکی آرام شده و فعالیت پاراسمپاتیک افزایش می‌یابد. پاراسمپاتیک مسئول ایجاد آرامش است و هورمون‌های احساس خوب را آزاد می‌کند. بنابراین با تماشای فیلم ترسناک و ایجاد شبیه‌ سازی غلبه بر خطر، می‌توان سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فریب داد و به هیجان و آرامش دست پیدا کرد.
 
چرا بعضی‌ها عاشق فیلم ترسناک هستند 
عواملی که علاقه افراد به تماشای صحنه‌های وحشتناک را برمی‌انگیزد، عبارتند از:

  • تعامل مغز با بدن: هنگام مواجهه با ترس، بدن حالت تدافعی به خود می‌گیرد. در این شرایط قسمت تفکر مغز، با وجود اینکه متوجه خطر محیطی است، اما می‌داند این شرایط فرد را تهدید نمی‌کند. بنابراین شرایط برای فرد لذت بخش می‌شود.
  • ضمیر ناخودآگاه: قسمتی از ناخودآگاه هر انسانی به دیدن فیلم ترسناک علاقه دارد.
  • احساسات: هیجانی که به دلیل ترس از تماشای فیلم وحشتناک ایجاد شده و تهدید کننده نیست، لذت بخش خواهد بود. در هنگام دیدن فیلم‌هایی با ژانر وحشت، تماشاگر در یک ترس مداوم، حس تعلیق و انتظار برای غافلگیری قرار دارد که همین موارد این فیلم‌ها را جذاب می‌کند.
  • شخصیت: هر فرد با شخصیت و مکانیسم متفاوتی نسبت به احساس ترس متولد می‌شود. برخی افراد روحیه‌ای ماجراجویانه دارند و از تجربیات هیجان انگیز و ترسناک لذت می‌برند.

 
عوامل مؤثر در ایجاد علاقه به دیدن فیلم ترسناک 

شخصیت افرادی که فیلم ترسناک دوست دارند چگونه است؟

نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد، بسیاری از خصوصیات شخصیتی افراد، از روی ژانر فیلم‌هایی که تماشا می‌کنند، قابل شناسایی است. شخصیت‌های متفاوت، با دیدن صحنه‌های مشابه، واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند. یک تست روانشناسی نشان داده است، کسانی که می‌توانند به راحتی فیلم‌های ترسناک تماشا کنند و حتی از دیدن آن‌ها لذت ببرند، در بخش همدلی و همدردی، نمرات پایینی را بدست آورده‌اند. در صورتی که این افراد در بخش احساس هیجان توانسته‌اند، نمرات بالایی کسب کنند. بنابراین می‌توان گفت چنین افرادی به دنبال هیجان هستند و انجام فعالیت‌های هیجان‌انگیز و خطرناک برای آن‌ها لذت بخش است. در نتیجه فرد علاقمند به دیدن فیلم ترسناک، بیماری روانی نداشته، بلکه شخصیت متفاوتی دارد.

ویژگی افرادی که فیلم ترسناک دوست دارند

دیدن فیلم ترسناک در کودکان چه تأثیری دارد؟

آثاری که تماشای فیلم‌های ترسناک بر روی هر فرد می‌گذارد، با توجه به شخصیت و خصوصیات روحی او متفاوت است. همچنین کودکان و نوجوانان در سنین مختلف تأثیرپذیری متفاوتی از دیدن این فیلم‌ها دارند. کودکان به دلیل اینکه قادر به درک معانی منتقل شده در فیلم نیستند، با خطرات جدی‌تری مواجه خواهند شد. آن‌ها زمانیکه در معرض خشونت این دسته از فیلم‌ها قرار دارند، از شخصیت‌های منفی فیلم الگوبرداری کرده و به اتفاقات روزمره واکنش‌های شدیدتری نشان می‌دهند.
 
عوارض دیدن فیلم ترسناک برای کودکان 
دیدن فیلم وحشتناک برای کودکان و نوجوانان عواقب زیر را نیز به دنبال خواهد داشت:

  • اضطراب مخرب
  • پرخوری ناشی از اضطراب
  • اختلال در اشتها
  • بیش فعالی
  • پرخاشگری
  • اختلال در خواب
  • گوشه‌گیری و افسردگی
  • شب ادراری
  • مشکلات کلیوی

 
عواقب دیدن فیلم ترسناک برای کودکان و نوجوانان 

دیدن فیلم ترسناک چه تأثیری بر بدن دارد؟

دیدن صحنه‌های ترسناک باعث ترشح آدرنالین در بدن می‌شود که ترشح بیش از حد آن، آسیب‌های شدید فیزیکی و مغزی به بدن وارد خواهد کرد. هنگام ترس، تپش قلب افزایش یافته و فشارخون بالا می‌رود. این رویداد در افراد مبتلا به بیماری قلبی و عروقی ممکن است به حمله قلبی منجر شود. همچنین افزایش بیش از حد هورمون آدرنالین و کورتیزول هنگام دیدن صحنه‌های وحشتناک، به بخش خاطرات مغز آسیب وارد کرده و اتفاقات دردناک گذشته را تداعی و زنده می‌کند. بنابراین فرد به مرور زمان درگیر افسردگی خواهد شد.
 
دیدن فیلم ترسناک و آثار آن بر بدن 

روانشناسان درباره تماشای فیلم ترسناک چه توصیه‌ای دارند؟

روانشناسان توصیه می‌کنند فیلم‌های جنایی، قتل و خونریزی را هرگز به تنهایی تماشا نکنید. اگر علاقه شدیدی به این ژانر دارید و تنها با دیدن آن‌ها احساس هیجان و رضایت می‌کنید، حتماً با یکی از نزدیکان و دوستان خود به تماشای آن بنشینید تا دچار صدمات روحی نشوید. تماشای فیلم‌ها به صورت گروهی، تا حدود زیادی اثرات منفی را از بین می‌برد. همچنین تماشای این فیلم‌ها به همراه یک فرد نزدیک مانند همسر، به ایجاد وابستگی منجر خواهد شد.

دیدن فیلم ترسناک از نظر روانشناسی

چگونه می‌توان ترس ناشی از دیدن فیلم‌ ترسناک را از بین برد؟

مقابله با ترسی که هنگام پخش صحنه‌های ترسناک فیلم و یا حتی بعد از آن به وجود می‌آید، نیاز به تقویت حس اطمینان و اعتماد در فرد دارد. برای تحقق این امر، راهکارهای زیر مؤثر خواهد بود:

  • از دیدن صحنه‌های ترسناک در شب و یا موقع خواب خودداری کنید.
  • در مواقعی که تنها هستید فیلم وحشتناک تماشا نکنید.
  • در طول فیلم با خود و یا دیگران صحبت کنید.
  • موقع پخش صحنه‌های وحشت‌آور بخندید.
  • نحوه ساخت فیلم و جلوه‌های ویژه را ببینید تا از میزان واقعی بودن آن برای شما کاسته شود.
  • بعد از فیلم مدام به خودتان یادآوری کنید که فیلم غیرواقعی بوده است.
  • پس از تماشای فیلم ورزش کنید، کتاب بخوانید و با دوستان وقت بگذرانید.
  • اگر موقع خواب احساس ترس کردید، لامپ اتاق را روشن بگذارید.
  • در صورتیکه در به خواب رفتن با مشکل مواجه شدید، موسیقی پخش کنید.

 
درمان ترس بعد از فیلم ترسناک 

چه زمان دیدن فیلم ترسناک نگران کننده نیست؟

تجربه اندکی ترس به دلیل ترشح هورمون کورتیزول موقع دیدن فیلم ترسناک، معمولاً جای نگرانی ندارد. اما تبدیل شدن این احساس به استرس و اضطراب مزمن و بروز پیامدهای جدی بعد از آن، مضر و خطرناک است. تماشای این فیلم‌ها تا زمانی که به بروز اتفاقات مخرب در فرد منجر نشود و فرد همچنان روابط اجتماعی سالم خود را حفظ کند، تهدید کننده نیست. اما به مرور زمان ممکن است زیاده‌روی و استمرار در تماشای صحنه‌های وحشت‌آور، عوارض جدی جسمی و روحی به همراه داشته باشد. در این صورت حجم بالای استرس ایجاد شده، دردسر ساز خواهد شد. علاوه بر این هر چه سن مخاطبان فیلم‌های ترسناک کمتر باشد، آسیب پذیری آن‌ها افزایش خواهد یافت. این درحالیست که اگر فرد بزرگسال به میزان تحمل خود فیلم ترسناک ببیند، از آسیب‌های جدی بعد از آن در امان خواهد بود.
 
نگرانی از علاقه به دیدن فیلم ترسناک

چه زمان علاقه به دیدن فیلم ترسناک خطرناک است؟

علاقمندان به دیدن صحنه‌های وحشتناک، معمولاً افرادی با شخصیت جویای ترس و هیجان هستند. در این افراد عوامل زیادی باعث برانگیخته شدن میل به تماشای اینگونه فیلم‌ها می‌شود. این علاقه در صورتی که مطابق میزان تحمل فرد و در حد اعتدال باشد و آثار سوء برای فرد به همراه نداشته باشد، خطرناک نخواهد بود. اما اگر فردِ علاقمند به ژانر وحشت، سن پایین داشته و یا مشکل شخصیتی، زمینه اضطراب و افسردگی شدید داشته باشد، علاقه او دردسر ساز خواهد شد.

تجربه خود از دیدن فیلم ترسناک را با مخاطبین مجله پزشکی به اشتراک بگذارید. شما چگونه شخصیتی دارید و تا چه حد به تماشای صحنه‌های وحشتناک علاقمند هستید؟
 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
شری
2020-04-21 17:21:58
پاسخ
13
3
پاسخ
من عاشق فیلمای ترسناکم اونم تنهایی و نصفه شبی:)))
ZABBIH
2021-03-05 22:50:33
پاسخ
2
0
پاسخ
سلام. مقاله خوبی بود. مرسی از شما.
مجله پزشکی
2023-04-20 14:48:00
پاسخ
0
0
پاسخ
🙏🙏
فاطمه
2021-09-11 23:19:27
پاسخ
3
0
پاسخ
من عاشق فیلم ترسناکم ممنون از مطلبتون.
مجله پزشکی
2023-04-20 14:47:31
پاسخ
0
1
پاسخ
ممنون از نظر شما 🙏
سارا
2022-04-30 21:33:43
پاسخ
16
3
پاسخ
منم فیلمهای ترسناک رو دوست دارم ....بودن بقیه اشکالی نداره به شرطی که زر زر نکنن
زهرا بصیری
2023-11-20 13:13:01
پاسخ
1
0
پاسخ
سلام من خیلی فیلم های ترسناک دوست دارم و تا الان یک عالمه فیلم ترسناک دیده ام
داغ‌ترین برچسب‌ها