منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
مرطوب کننده های معجزه گر برای خشکی پوست دست
مرطوب کننده های معجزه گر برای خشکی پوست دست

مرطوب کننده های معجزه گر برای خشکی پوست دست

تاریخ انتشار:
25 فروردین 1399
زمان مورد نیاز:
15 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
31 مرداد 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

مرطوب کننده های خانگی برای رفع صدمات ناشی از شستشوی مداوم دست، کدامند؟

همیشه داشتن پوستی شاداب و سالم مورد توجه مردم و متخصصین پوست و زیبایی بوده است و در این زمینه راهکارهای زیادی ارائه شده است. با شیوع کرونا ویروس 2019 و انتقال سریع این ویروس، با توصیه سازمان جهانی بهداشت (WHO) یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس، شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون عنوان شده است. درنتیجه در این روزها شاهد شستشوی مرتب دست‌ها و همچنین تماس پوست دست با مواد ضدعفونی کننده و گاهاً مواد خطرناکی چون آب ژاول هستیم.

داشتن یک پوست سالم، شاداب و جوان آرزوی هر فردی است. بهتر است در این دوران به مراقبت ویژه‌ای از پوست خود مخصوصاً پوست دست، بپردازیم. ما در این مقاله می‌خواهیم به شما همراهان عزیز مجله پزشکی راهکارهای خانگی را پیشنهاد دهیم که با مواد ساده، طبیعی و در دسترس بتوانید شادابی و سلامت پوست دست خود را حفظ کنید.

نکته: یکی از مهم‌ترین موارد در داشتن پوست سالم، رژیم غذایی مناسب، نوشیدن آب فراوان و در کنار آن آب‌رسانی منظم به پوست و حفظ رطوبت آن است.

روش های خانگی مرطوب کننده پوست

کرم های شیمیایی یا روش های خانگی؟

خشکی پوست دست که در این روزها شایع شده است و می تواند خطر احتمال ابتلا به کرونا را بیشتر کند. چرا که خشکی پوست زمینه ای برای ایجاد حساسیت و خارش های مداوم است و می تواند دلیلی برای لمس بیشتر صورت باشد. این خشکی را می‌توان به وسیله کرم‌های گران‌قیمت یا استفاده از مواد طبیعی و در دسترس، برطرف کرد. ما توصیه می‌کنیم با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید و در مورد اثربخشی این مواد طبیعی بخوانید و آن‌ها را امتحان کنید. کرم‌هایی که در داروخانه‌ها موجود هستند، ممکن است رطوبت رسانی را بخوبی به پوست شما انجام دهند و بعد از مدتی دارای پوست شادابی شوید اما از این نکته نباید غافل بمانید که در این نوع کرم‌ها، مواد شیمیایی هم موجود هستند که ممکن است در طولانی‌مدت عارضه‌هایی را برای شما داشته باشند و حتی به پوست شما آسیب برسانند پس بهتر است در ابتدا راه‌های طبیعی را امتحان کنید.

رطوبت رسان های طبیعی پوست

ما چند نوع پوست داریم؛ پوست های معمولی، ترکیبی، چرب و پوست های خشک. در این شرایط و با وجود شستشوی مداوم دست‌ها تقریباً پوست‌ها چربی خود را از دست می‌دهند و به پوست‌های خشک تبدیل می شوند درنتیجه آب‌رسانی به پوست دست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

روش های خانگی مرطوب کننده پوست

روغن زیتون

یکی از راه‌های طبیعی و مؤثر برای آب‌رسانی به پوست استفاده از روغن زیتون است که اصولاً در دسترس همگان قرار دارد. روغن زیتون دارای اسید اولئیک است که این اسید چرب، جزوی از خانواده اسیدهای چرب ضروری می باشد. یعنی بدن قادر به تولید آن نیست و باید حتماً از مواد غذایی آن را بدست بیاورد. کمبود این اسید چرب ضروری، باعث پوسته پوسته شدن پوست و ریزش مو می‌شود.

روغن زیتون با داشتن این اسید چرب ضروری می‌تواند مانعی برای از دست رفتن رطوبت پوست دست‌ها شود. روغن زیتون حاوی ویتامین E است و ویتامین E جلوی آسیب کلاژن ها را می‌گیرد. کلاژن پروتئینی است که در بدن ما وجود دارد و می‌‌توان آن را جزو اصلی سازنده پوست، غضروف، استخوان، عضلات و تاندون دانست. درنتیجه وجود این پروتئین در بدن بسیار ضروری است و محافظت از آن درحقیقت به شادابی پوست و سلامت استخوان و اسکلت بدن ما کمک شایانی می‌کند.

مقداری از روغن زیتون را برداشته و غیرمستقیم به آن حرارت دهید تا ولرم شود

سپس آن را به‌صورت دایره‌ای بر روی دست خود ماساژ دهید

به مدت نیم ساعت بگذارید به همین شکل بماند

می‌توانید این کار را هر روز روزی یک بار تکرار کنید

روش های خانگی مرطوب کننده پوست

روغن نارگیل

روغن نارگیل هم مانند روغن زیتون می‌تواند پوست شما را مرطوب نگه دارد. توسط روغن نارگیل شما می‌توانید یک رطوبت رسان بسیار خوب تا لایه‌های عمیق پوستی را داشته باشید. روغن نارگیل چند مزیت بسیار مثبت و خوب دارد:

چرب نیست درنتیجه می‌‌توان برای انواع پوست از آن به‌‌عنوان آب‌رسان استفاده کرد

بجز این‌که مانعی برای از دست دادن رطوبت پوست می‌شود مواد مغذی خوبی را هم به پوست ما می‌رساند

طبق تحقیقاتی که در ان در سال ۲۰۰۴ منتشر شده است، روغن نارگیل هیچ‌گونه عارضه ای نداشته و برای رفع خشکی پوست، بسیار مؤثر است

مقداری روغن نارگیل را به‌صورت غیرمستقیم حرارت داده و گرم کنید

روغن گرم شده را به صورت ماساژ بر روی دست خود بمالید

ماساژ را ادامه دهید تا روغن به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کند

می‌توانید این کار را روزانه امتحان کنید

روش های خانگی مرطوب کننده پوست

عسل

همان‌طورکه بارها شنیده‌اید خوردن عسل می‌تواند به سلامت شما کمک بسیار زیادی کند و برای سیستم ایمنی بدن تقویت کننده خوبی به حساب می‌آید. در دوران شیوع بیماری‌هایی چون کرونا ویروس می‌‌توان روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد اما بجز خوردن آن باید بدانید که استفاده موضعی از عسل هم می‌تواند سلامت پوست شما را به خوبی تامین کند. عسل هم مرطوب کننده و هم آبرسانی قوی به لایه‌های زیرین و عمیق تر پوست است.

مقدار کمی از عسل را در همان مقدار شیر به‌صورت کامل حل کنید (کمی آن را حرارت دهید تا بخوبی با هم مخلوط شوند)

هنگامی که به دمای محیط رسید به مدت ۱۰ دقیقه مخلوط عسل و شیر را روی پوست دست خودتان مالش دهید

حدود ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب ولرم آن را بشویید

اگر  قسمتی از پوست تان بسیار خشک‌شده می‌توانید هر روز اینکار را انجام دهید و در حالت عادی ۲ بار در هفته این آب‌رسانی کفایت می‌کند

گلیسیرین

یکی از موارد بسیار خوب برای نگه داشتن رطوبت دست و جلوگیری از صدمات پوستی، استفاده از صابون گلیسیرین است. گلیسیرین می‌تواند آب را جذب کرده و رطوبت دست را در حد مناسبی نگه دارد. تحقیقات گسترده‌ای در سال 2002 انجام شد و طبق نتایج بدست آمده از این تحقیق، محققین دریافتند که  گلیسیرین جایگزین مناسبی برای کلرید سدیم در کرم‌های شیمیایی است و همچنین درمان مؤثری برای خشکی پوست.

مقدار مساوی گلیسیرین و گلاب را بردارید و با هم مخلوط کنید

قبل از خواب این محلول را بر روی پوست دست خود ماساژ دهید

صبح با آب ولرم دستتان را بشورید

می‌توانید هر شب این کار را انجام دهید

روش های خانگی مرطوب کننده پوست

آلوورا

آلوورا مواد مغذی بسیار خوبی دارد و بسیار خوبی مانند ویتامین E وA دارد که وجود این دو ویتامین برای سلامت پوست شما بسیار لازم و ضروری است. همچنین آلوورا می‌تواند جلوی حساسیت‌های پوستی مانند خارش را که در این زمان بسیار با آن مواجه هستیم، بگیرد.

ابتدا یک برگ آلوورا را جدا کرده و آن را برش دهید.

به کمک یک قاشق ژل داخل آن را بیرون بیاورید

ژل را به صورت ماساژ بر روی پوستتان بمالید

بعد از ۲۰ دقیقه پوست دست خود را با آب ولرم شستشو دهید

می‌توانید ۲ بار در هفته اینکار را تکرار کنید

نکته: اگر آلوورا را با روغن نارگیل مخلوط کنید نتیجه بهتری را خواهید گرفت.

روش خانگی مرطوب کنندگی پوست

موز رسیده

هنگامی‌که موزهای شما بسیار رسیده می‌شود و دیگر میلی به خوردن آن ندارید، باید بدانید این ماده غذایی الان تبدیل شده است به یک مرطوب کننده بسیار عالی برای تمامی انواع پوست. ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در موز می‌توانند به‌‌عنوان یک ماده ضد پیری عمل کرده و پوست‌های خشک شده شما را شاداب کند.

ابتدا موز رسیده را بخوبی له کنید تا به‌صورت یک خمیر دربیاید

می‌توانید برای تاثیر بیشتر کمی عسل به آن اضافه کنید

سپس این مخلوط را بر روی پوست خود بمالید

نیم ساعت بعد دست های خود را با آب ولرم بشویید

این کار را می توانید ۳ بار در هفته انجام دهید

حرف آخر

بهتر است در این دوران که مجبورید روزانه چندین بار دست خود را با آب و صابون بشویید از صابون‌های طبیعی استفاده کنید صابون‌هایی مانند صابون گلیسیرین

از آب بسیار داغ دوری کنید چون داغی آبی که بتواند کرونا ویروس را بکشد، خارج از تحمل پوست شما است بنابراین با آب‌های داغ به پوست خود صدمه وارد نکنید

پوست خود را هرگز به‌صورت کامل خشک نکنید و حوله را بر روی پوست دستتان نکشید می‌توانید با یک حوله نرم به صورت ضربه‌ای رطوبت دستتان را بگیرید

فراموش نکنید روش های بالا برای حفظ رطوبت پوست دست شما است اما برای این‌که رطوبت داخلی تامین شود، روزانه به مقدار کافی آب بنوشید

 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها