منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
استحمام در قاعدگی
استحمام در قاعدگی

استحمام در قاعدگی

تاریخ انتشار:
7 فروردین 1399
زمان مورد نیاز:
8 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
22 آبان 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

آیا می توان در دوران عادت ماهیانه به حمام رفت؟

قاعدگی دورانی جدایی ناپذیر از زندگی زنان است که وجود آن نشاندهنده سلامت دستگاه های باروری آن ها می باشد. هنگام قاعدگی دیواره رحم فرو می ریزد و این پاکسازی حدوداً از سه روز تا هفت روز طول می کشد. در این هنگام دیواره تخریب شده، به شکل خون از رحم و سپس واژن خارج می شود.

در این دوران دهانه رحم باز است و در نتیجه حرف و حدیث‌های بسیار زیادی در رابطه با حمام رفتن و شستشوی این دوران وجود دارد. باورهای بی پایه و اساسی چون:

ایجاد کیست

 تنبلی تخمدان

عفونت رحم

سرطان رحم

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی کامل و دقیق این باورها بپردازیم. چرخه قاعدگی به طور طبیعی از ۲۱ روز تا ۳۵ روز در زنان متفاوت می باشد. این چرخه یکی از مهمترین دوره هایی است که در بدن هر زنی اتفاق می‌افتد و در حقیقت او را برای بارداری آماده می سازد.

در این زمان هورمون هایی در بدن ترشح می شود که دیواره رحم ضخیم شده و جریان خون با شدت بیشتری در رحم گردش می کند تا رحم بتواند تخمک بارور شده را دریافت کرده و در خود جایگزین کند. اگر رحم این تخمک را دریافت نکند، می خواهد به شرایط عادی خود برگردد. در این حالت عادت ماهیانه رخ می‌دهد و این پوشش جدید دیواره های رحم و خون اضافی که به رحم وارد شده از رحم و واژن خارج می شود.

چرا می گویند حمام رفتن در دوران قاعدگی اشتباه است؟

چرا می گویند حمام رفتن در دوران قاعدگی اشتباه است؟

 در زمان‌های قدیم سیستم بهداشتی چنان گسترده نبود که در همه منزل ها حمام شخصی وجود داشته باشد در نتیجه زنان مجبور بودند به حمام های عمومی رفته و مدت ها در آن بمانند. در آن زمان به زنانی که در دوران عادت ماهیانه خود قرار داشتند، گفته می‌شد تا به حمام نروند زیرا آبی که در این حمام ها وجود داشت یک آب جاری نبود و ممکن بود آلوده به خون شود. در این شرایط دیگران نمی توانستند از آن استفاده کنند.

از طرفی دیگر حمام های قدیم مستعد بود برای اینکه عفونتها به همدیگر منتقل شود. اما چیزی که به صورت علمی ثابت شده است، رفتن به حمام با سرد شدن رحم،  تنبلی تخمدان، درد و خونریزی، کیست و نازایی، هیچ گونه ارتباطی ندارد و اینها تنها حدسیات افراد ناآگاهی است که به دیگران انتقال داده‌اند.

 آیا می توان در دوران پریود به حمام رفت؟

 جواب علمی ما به این سوال مثبت است. شما می توانید در این دوران هم مانند بقیه روزها به حمام بروید و حتی توصیه ما بر این است که در این دوران تعداد حمام رفتن های خود را بیشتر کنید. خون یکی از مکان های مناسب برای گسترش و رشد میکروب ها است پس برای اینکه از عفونت‌های احتمالی جلوگیری کنید، بهتر است این خون مرتبا شسته شود.

نکته: یکی از توصیه های مهم در مورد داشتن زندگی سالم، رفتن مرتب به حمام در دوران عادت ماهیانه است البته می‌توانید از کاپ های قاعدگی هم استفاده کنید استحمام را راحت تر انجام دهید.

چرا می گویند حمام رفتن در دوران قاعدگی اشتباه است؟

مزایای حمام کردن

در این دوران زنان دچار تغییرات زیادی می شوند از جمله احساس خستگی، افسردگی، کج‌خلقی و همچنین تغییر جسمی چون درد، گرفتگی عضلات و …. که حمام کردن می تواند تا حدودی این مشکلات را برطرف نمایند. شما می‌توانید از حمام مانند کیسه آب گرم در تسکین درد استفاده کنید و همچنین روحیه بهتری پیدا کنید.

 با حمام کردن می توانید جلوی ابتلا به عفونت را بگیرید. شستشوی واژن در این دوران بسیار مهم است. شما می‌توانید مرتب دوش گرفته و خود را شستشو دهید.

 نکته: در این دوران بهتر است هنگام شستشوداخل وان ننشینید و حمام خود را ایستاده و زیر دوش انجام دهید.

حمام رفتن در کدام روزها بهتر است؟

 اگر حمام رفتن به صورت زیر دوش رفتن باشد، از همان اولین روز دوران قاعدگی تا آخرین روز میتوانید آن را انجام دهید و هیچ دلیل علمی شما را از انجام این کار منع نمی کند.

نکته: حمام کردن خود را بهتر است با آب ولرم انجام دهید. آب سرد باعث انقباض رحم و دردهای شکمی می شود. همچنین داخل وان یا کف حمام ننشینید و تنها دوش بگیرید.

 آیا حمام کردن خونریزی را بند می‌آورد؟

 خیر همان طور که می دانید روزهای قاعدگی و شدت خونریزی در افراد متفاوت است. ممکن است شما همانگونه که زیر دوش ایستاده‌اید، دچار خونریزی بشوید یا در طول حمام خونریزی نداشته باشید. اما هیچ کدام از اینها نشانه بیشتر شدن یا تمام شدن قاعدگی نیست و هنگامی که حمام شما تمام شود، خونریزی به حالت عادی برمی گردد.

چگونه حمام کنیم؟

  • نوار بهداشتی یا تامپون خود را دور بیندازید.

  • ابتدا واژن خود را شست و شو دهید که مهمترین بخش حمام کردن در دوران عادت ماهیانه است.

  • با صابون واژن خود را نشورید چون PH واژن برهم می خورد و دیگر نمی تواند که جلوی عفونت را بگیرد.

  • از حمام کردن لذت ببرید و سعی کنید آرامش را به خودتان برگردانید.

  • پس از پایان شستشو دوباره ناحیه واژن را شسته و پس از خشک کردن آن از یک تامپون و نوار بهداشتی جدید استفاده کنید.

   

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
فاطی
2021-08-08 16:49:11
پاسخ
1
0
پاسخ
عالی بود مرسی
ناد
2021-08-16 21:06:44
پاسخ
1
0
پاسخ
مرسی خیلی خوب بود
داغ‌ترین برچسب‌ها