منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
علت قفل شدن یا گرفتگی فک چیست؟
علت قفل شدن یا گرفتگی فک چیست؟

علت قفل شدن یا گرفتگی فک چیست؟

تاریخ انتشار:
9 بهمن 1402
زمان مورد نیاز:
3 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
10 بهمن 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

شاید شما هم گرفتگی فک یا قفل شدن فک را هنگام خوردن غذا، خمیازه کشیدن، صحبت کردن و… تجربه کرده باشید. قفل شدن ناگهانی فک دلایل زیادی از جمله اختلالات مفصل گیجیگاهی، استرس شدید، آرتروز OA، دندان قروچه، جویدن بیش از اندازه غذا، آرتریت روماتوئید، کزاز و… را شامل خواهدشد. اما اینکه برای درمان آن چکار باید کرد را در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

علائم قفل شدن فک چیست؟

اگر آناتومی فک را ببینید، استخوان فک پایین نعلی شکل و متحرک بوده که در قسمت انتهایی استخوان بندی صورت و استخوان بندی کف دهان قرار می‌گیرد. به همین خاطر فک پایین به راحتی می‌تواند باز یا بسته بماند. البته تنها قفل شدن فک نیست که این عارضه را به وجود می‌آورد؛ گاهی ممکن است ناهنجاری‌هایی مانند اوپن بایت، اندربایت و… هم باعث قرار گیری نادرست فک شود. در این شرایط تنها مراجعه به متخصص ارتودنسی در مشهد است که می‌تواند راه درمان باشد. دیگر موردی که با مشاهده آن بایستی نسبت به قفل شدن فک به آن مشکوک شد، سندروم فک گیجگاهی است. این سندروم را با صدای ساییدگی و تق تق به هنگام باز و بسته شدن دهان ایجاد شده که ممکن است با درد همراه باشد.

بعد از اینکه تصیمیم می‌گیرید برای برطرف کردن ناهنجاری و نامرتب بودن دندان‌ها، ارتودنسی را انتخاب کنید، می‌بایست با نحوه مراقبت از دندان‌های ارتودنسی شده آشنایی داشته باشید. چرا که در صورت بی‌توجهی به این مورد، مدت زمان درمان‌تان طولانی‌تر خواهدشد.

علت قفل شدن یا گرفتگی فک چیست؟

دیگر نشانه‌ای که به شما می گوید دچار گرفتگی فک شده‌اید، احساس درد در قسمت جلو یا زیر گوش است. البته این احتمال هم وجود دارد که مبتلا به عفونت گوش شده باشید. مورد دیگر اینکه درد عضلانی به هنگام صبح این امکان را به وجود خواهد آورد که دچار دندان قروچه در خواب شده باشید.

 یا اینکه در هنگام جویدن غذا به خاطر شکل قرار گرفتن دندان‌های بالایی و پایینی مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. آسیب براثر تصادف، شکستگی فک و… هم می‌تواند دیگر دلیل گرفتگی فک خواهد بود.

علاوه بر درمان دندان قروچه و نامرتب بودن دندان‌ها، ارتودنسی می‌تواند روی چهره‌تان تاثیر بسیاری بگذارد. برای اینکه با تاثیرات ارتودنسی بر فرم لب‌ها بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم روی لینک داده شده کلیک کنید.

چرا به عارضه قفل شدن فک مبتلا می شویم؟

قفل شدن فک مشکلی است که باعث ناتوانی در بازکردن دهان شده که جزئی از ایرادها در ناحیه مفصل فک به شمار می‌رود. احساس درد در ناحیه فک پایین، ایجاد مشکل در غذا خوردن، درد در ناحیه گوش و… از جمله علائم قفل شدن فک هستند.

TMJ یا همان مفصل گیجگاهی فکی، وظیفه اتصال فک به جمجمه را به عهده دارد. این مفصل در دسته مفصل‌های لولایی شکل بوده که این امکان را فراهم می‌کند تا فرد به راحتی بتواند غذا بخورد یا صحبت کند. مشکلاتی مانند قفل شدن فک هنگام خمیازه، دردفک پس از بیدار شدن، صدا دادن و قفل شدن فک اختلالی است که در مفصل گیجگاهی به وجود می‌آید. این عارضه اغلب می‌تواند به دلایل اصابت ضربه‌ای به صورت و مفصل گیجگاهی رخ دهد.

چگونه گرفتگی فک را تشخیص دهیم؟

گرفتگی فک معمولاً با علایمی همچون درد، تورم، سختی و دشواری در حرکت فک تشخیص داده می‌شود. اگر شما احساس درد یا سختی در حرکت فک خود می‌کنید، بهتر است به یک پزشک متخصص دندانپزشکی یا جراح فک و صورت مراجعه کنید تا این مشکل را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند.

چگونه گرفتگی فک را درمان کنیم؟

برای درمان گرفتگی فک، ابتدا باید به یک پزشک دندانپزشک مراجعه کنید تا علت دقیق مشکل شما را تشخیص دهد. پزشک ممکن است شما را به یک متخصص فک و صورت یا متخصص ارتوپدی معرفی کند.

درمان گرفتگی فک ممکن است شامل استفاده از دستگاه‌های ارتوپدی، تزریق‌های موضعی، فیزیوتراپی و در برخی موارد جراحی باشد. همچنین، تغییر در رفتارهای روزمره مانند استفاده از دستگاه‌های دندانی، ماساژ و تمرینات تقویتی نیز ممکن است به بهبود وضعیت کمک کند.

مهم‌ترین قدم درمان گرفتگی فک، تشخیص صحیح علت مشکل و انجام درمان‌های مناسب توسط پزشک متخصص است.

علت قفل شدن یا گرفتگی فک چیست؟

درمان خانگی گرفتگی یا قفل شدن فک

این که مناسب‌ترین راه درمان برای قفل شدن فک کدام است را باید در علت زمینه‌ای گرفتگی فک جستجو کرد. درصورتی که بخواهید با استفاده از روش‌های خانگی گرفتگی فک را درمان کنید، موارد زیر را انجام دهید:

  • استفاده از کمپرس گرم یا سرد
  • ماساژ درمانی
  • تغییر رژیم غذایی
  • نوشیدن آب کافی
  • تامین کلسیم و منیزیم بدن
  • فیزیوتراپی

اهمیت درمان گرفتگی فک

سفت شدن یا گرفتگی فک می‌تواند دلایل مختلفی مانند التهاب گلو، کشیدن دندان، کزاز و… باشد. برای اینکه بتوانید این عارضه را درمان کنید، پیشنهاد می‌شود ابتدا به پزشکی متخصص برای شناسایی علت و محرک آن مراجعه کرده تا بهترین روش را به منظور درمانی موثر انتخاب کنید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مدیر سایت
✅ Transaction 48 709 US dollars. Gо tо withdrаwаl >>> https://telegra.ph/BTC-Transaction--454798-03-13?hs=c979872b2486dc9d90a77556817b9bea& ✅
2024-03-15 22:27:48
پاسخ
0
0
پاسخ
hg1moi
↔ + 0.750000 BТС. Get => https://telegra.ph/BTC-Transaction--815603-03-14?hs=c979872b2486dc9d90a77556817b9bea& ↔
2024-03-29 02:52:39
پاسخ
0
0
پاسخ
tv1zdh
داغ‌ترین برچسب‌ها