منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب
نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب

نحوه درست استفاده از کرم ضد آفتاب

تاریخ انتشار:
29 مهر 1402
زمان مورد نیاز:
4 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
29 مهر 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب را باید همه افراد از خردسال تا بزرگسال بلد باشند زیرا یکی از عوامل اساسی برای محافظت از پوست است. حتی اگر بهترین مارک ضد افتاب از نظر پزشکان را هم خریداری کنید، اگر به درستی آن را روی صورت نزنید؛ نتیجه خوبی را مشاهده نمی ‌کنید.

بنابراین قبل از صرف هزینه هنگفت برای خرید کرم ‌های ضد آفتاب گران قیمت، بهتر است با نحوه صحیح استفاده و زمان ‌های لازم برای تجدید آن آشنا شوید. یک نکته مهم در مورد استفاده از کرم ضد آفتاب این است که حتی مردهایی که ریش دارند هم باید از آن برای محافظت از پوست خود استفاده کنند. کرم ضد آفتاب سیسپرسا یکی از برندهای معروفی است که برای پوست های خشک و چرب، محصول متفاوتی را تولید کرده است.

همچنین برای جلوگیری از پیری زودرس، بهبود شرایط پوست و حفاظت بهتر از آن خوب است در روتین روزانه خود، استفاده از کرم ضد آفتاب ام کیو بهره بگیرید.

چرا باید روش صحیح استفاده از ضد آفتاب را بلد باشیم؟

نور خورشید برای طبیعت و حیات ما انسان ‌ها روی کره زمین الزامی است، اما با این حال به پوست آسیب می ‌رساند. بنابراین اگر به دنبال داشتن پوستی سالم و سرحال هستید باید با نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب به درستی آشنا باشید. نور خوشید دارای دو اشعه UVA و UVB بوده که برای پوست و مو مضر هستند. با استفاده از ضد آفتاب های مختلف و در دسترس می ‌توانید از پوست بدن و صورت خود محافظت کنید.

این کرم هامی توانند مانع پیری زودرس، بروز چین و چروک، لک و تیرگی، آفتاب سوختگی یا سرطان پوست می شوند. اما آشنا نبودن با روش صحیح استفاده از ضد آفتاب باعث می ‌شود تا هزینه و زمان شما هدر برود. فرض کنید با بودجه زیاد کرم ضد آفتاب گران قیمتی خریداری کرده ‌اید اما به دلیل استفاده نادرست، پوست شما باز هم آسیب دیده است.

داشتن چین و چروک‌ روی صورت که ناشی از بالا رفتن سن بوده، کاملا طبیعی و زیبا است. با این حال چین و چروک ‌هایی که علت ایجاد آن بودن زیر نور خورشید باشد، می ‌تواند برای شما مشکلات سلامتی ایجاد کند که یکی از آنها ابتلا به سرطان پوست خواهد بود.

اهمیت کرم ضد آفتاب

چه زمان‌ هایی نیاز به استفاده از ضد آفتاب داریم؟

جدا از اینکه باید بدانیم چگونه کرم ضد آفتاب بزنیم، مساله مهم دیگر این است که چه زمان ‌هایی ملزم به استفاده از ضد آفتاب هستیم. در پاسخ به این سوال باید گفت همیشه و در هر زمانی که هوا روشن است باید از ضد آفتاب استفاده کنید. در این مورد فرقی هم ندارد که تابستان است یا زمستان، می خواهید در منزل بمانید یا برای کار و فعالیت‌ های روزانه به خارج از خانه می ‌روید.

اشعه‌ های مضر خورشید یعنی همان UVA و UVB حتی در روزهای ابری هم از جو عبور می‌ کنند. بنابراین این تصور اشتباه است که در فصل پاییز و زمستان نیازی به استفاده از ضد آفتاب نداریم. ما باید هر زمان که هوا روشن می ‌شود تا غروب آفتاب، به طور مداوم از ضد آفتاب استفاده کنیم.

نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب چگونه است؟

حالا که مطمئن شدید استفاده از ضد آفتاب در تمام روزها و فصول الزامی است، باید با نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب آشنا شوید. اگر از کرم ضد آفتاب مناسبی بهره نگیرید، در طول زمان تمایل شما به محافظت از پوست کمتر می ‌شود. علاوه بر این، با وجود اینکه وقت کافی برای پوستتان اختصاص می‌ دهید، پوست شاداب و سالمی نخواهید داشت.

نحوه انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب

اولین نکته هنگام استفاده و خرید ضد آفتاب این است که مناسب پوست شما باشد. روی محصول را به طور دقیق مطالعه کنید، زیرا معمولا چرب یا خشک بودن محصولات را روی آن مشخص می ‌کنند. علاوه بر این اگر پوست بسیار حساسی دارید بهتر است یک تست حساسیت هم بگیرید. برای گرفتن تست حساسیت هم لازم است تا مقداری از آن را روی بخش داخلی بازوی خود بمالید و یک شبانه روز صبر کنید. اگر قرمزی و خارش مشاهده نکردید، این محصول مناسب شما می باشد.

استفاده مناسب از کرم ضد آفتاب

استفاده از ضد آفتاب برای صورت و بدن

اگر به دنبال تاثیرگذاری کرم ها روی پوستتان هستید، باید از کرم ضد آفتاب روی تمام پوست صورت به جز لب ‌ها و دور چشم ‌ها استفاده کنید. برای دور چشم هم می‌ توانید از ضد آفتاب ‌های مخصوص بهره بگیرید. علاوه بر صورت، روی گردن، اطراف گوش ‌ها، روی دست ‌ها و پاها هم می ‌توانید از ضد آفتاب استفاده کنید. اگر قصد دارید تا آفتاب بگیرید، باید روی تمام بدن ضد آفتاب بزنید که شامل قفسه سینه، دست‌ ها، گردن، پاها، شکم و کمر می ‌شود.

مقدار مناسب ضد آفتاب

یکی از اصولی که باید هنگام استفاده از ضد آفتاب دقت کنید، مقدار مناسب آن است. ضد آفتاب باید به اندازه‌ ای باشد که یک لایه کامل روی صورت و گردن را بپوشاند. بنابراین هنگام خرید دقت نمایید تا محصول گران قیمتی تهیه نکنید زیرا احتمال دارد به میزان کافی از آن روی پوست نزنید. مقدار مناسب برای کرم ‌های غلیظ به میزان سه بند انگشت اشاره است. اگر کرم ضد آفتاب شما رقیق بوده، مقدار مناسب سه بند از دو انگشت اشاره و میانی است.

بهترین زمان تجدید کرم ضد آفتاب

برای اینکه بدانید چگونه کرم ضد آفتاب بزنید، باید به زمان استفاده از آن هم توجه کنید. معمولا کرم‌ های ضد آفتاب بین 20 تا 30 دقیقه نیاز دارند تا به طور کامل اثر کنند. پس بهتر است نیم ساعت قبل از خروج از منزل، میزان کافی از کرم را روی صورت بمالید. از طرفی هر دو ساعت یک بار اگر در معرض نور مستقیم خورشید هستید و هر سه ساعت یک بار اگر در سایه قرار دارید، باید کرم را تمدید کنید. البته برخی از کرم ‌های ضد آفتاب هستند که برای 6 تا 8 ساعت هم اثرگذاری دارند.

بهترین روش استفاده از کرم ضد آفتاب

انتخاب اس پی اف مناسب کرم ضد آفتاب

یک موضوع مهم دیگر در نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب، انتخاب SPF است. اس پی اف عامل محافظت کننده‌ در کرم از اشعه ‌های خورشید است. معمولا SPF ضد آفتاب ‌ها 25، 30 و 50 است اما کمتر و بیشتر از این مقدار هم وجود دارد. به بیان ساده یک کرم ضد آفتاب با اس پی اف 50 نسبت به SPF 30 از پوست شما در برابر نور خورشید، محافظت بیشتری به عمل می ‌آورد. البته این بدان معنا نیست که کرم ضد آفتاب 100 بهترین باشد؛ بلکه 30 و 50 نیز با توجه به ویژگی هایی که دارند، می توانند گزینه ‌هایی مناسب باشند.

نکات نهایی هنگام استفاده از کرم ضد آفتاب

استفاده از کرم ضد آفتاب برای همه افراد از کودک تا کهنسال، مرد و زن الزامی است. عدم استفاده از این کرم ممکن است در حال حاضر نشانه ‌ای نداشته باشد اما به مرور زمان اثرات منفی آن آشکار می ‌شود.

استفاده از کرم ضد آفتاب برای همه افراد از کودک تا کهنسال، مرد و زن الزامی است. عدم استفاده از این کرم ممکن است در حال حاضر نشانه ‌ای نداشته باشد اما به مرور زمان اثرات منفی آن آشکار می ‌شود.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها