منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
آسیب‌شناسی مغزی: راهکارهای جدید در تشخیص و درمان اختلالات عصبی
آسیب‌شناسی مغزی: راهکارهای جدید در تشخیص و درمان اختلالات عصبی

آسیب‌شناسی مغزی: راهکارهای جدید در تشخیص و درمان اختلالات عصبی

تاریخ انتشار:
21 مهر 1402
زمان مورد نیاز:
4 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
22 مهر 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

درمان اختلالات عصبی شاید یکی از ناشناخته‌ترین شاخه‌ها در پزشکی باشد اما با گسترش زندگی مدرن و پر استرس خصوصا در شهرهای بزرگ، شیوع اختلالات عصبی گسترش فراوانی داشته است. بنابراین درمان اختلالات عصبی به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های محققین، پزشکان و همچنین افراد گرفتار با این بیماری‌ها بدل گشته است.

اختلال عصبی چیست؟

در بدن انسان میلیون‌ها رشته‌ی عصبی وجود دارد که در واقع حامل پیام‌های صادره از مغز به نقاط مختلف بدن هستند. وجود هر نوع مشکل در منبع ارسال این پیام‌ها (مغز) و یا مشکل در رسیدن پیام ( در رشته‌های عصبی) به عنوان یک اختلال عصبی شناخته می‌شود. بنابراین مشخص است که به علت گستردگی رشته‌های عصبی در بدن انسان، اختلالات عصبی می‌توانند در نواحی و ارگان‌های مختلف بدن به وجود بیایند. بروز اختلال عصبی در دستگاه‌های بینایی، شنوایی و یا ستون فقرات و نخاع ممکن است باعث شود، بیمار برای سراسر عمر خود نیاز به مراقبت داشته باشد.

علل اختلالات عصبی

چند عامل مهم به عنوان دلایل بروز اختلالات عصبی شناخته شده‌اند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

عفونت؛ عاملی مهم در اختلالات عصبی

 بروز هرگونه عفونت در سیستم عصبی( چه در مغز و چه در بافت سلول‌های عصبی) می‌تواند منجر به بروز اختلالات عصبی شود بنابراین وجود عفونت در سیستم عصبی بسیار حائز اهمیت است و در صورت بروز هرگونه عفونت بلافاصله باید در جهت درمان اختلالات عصبی اقدام کرد. 

اختلالات عصبی

تا به حال دلیل قطعی و علمی از دلایل ابتلا به عفونت سیستم عصبی اعلام نشده است اما دانشمندان معتقدند دلیل این اتفاق وجود باکتری و ویروس‌هایی است که با ورود به بدن انسان به سیستم عصبی حمله می‌کنند. از نشانه‌های ابتلا به عفونت سیستم عصبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •  تب بالا
  •  سردرد
  •  تهوع
  •  اختلال در صحبت کردن 
  •  عوامل متعدد دیگر

همچنین بروز هرگونه عفونت در بدن علاوه بر این که احتمال بروز اختلالات عصبی را بالا می‌برد می‌تواند در صورت رسیدن عفونت به قلب حتی مرگ بار باشد. بنابراین مراجعه به متخصصین قلب و عروق بسیار حیاتی است. 

اختلالات ژنتیکی؛ دلیلی برای اختلالات عصبی

مهم‌ترین و شایع ترین عامل در بروز اختلالات عصبی، عامل ژنتیک است. در واقع می‌توان بنابر آمارها این ادعا را داشت که اکثر کسانی که دچار مشکلات اختلال عصبی می‌شوند یک یا چند فاکتور ژنتیکی را داشته‌اند.

اختلالات خود ایمنی؛ موضوعی برای اختلالات عصبی

بعد از اختلالات ژنتیکی، اختلالات خودایمنی مهم‌ترین عامل در بروز مشکلات سیستم عصبی شناخته می‌شود. درمان اختلالات عصبی که بر اثر نقص در سیستم ایمنی باشد بسیار رایج بوده و در صورت مراجعه به متخصص به سادگی قابل درمان است.

وارد شدن ضربه و یا آسیب؛ دلیلی برای اختلال عصبی

معمولا در اثر ضربه، سیستم عصبی و همچنین خود مغز دچار عفونت نمی‌شود اما در بعضی موارد امکان ایجاد التهاب در این سیستم و در ادامه بروز عفونت وجود دارد. به یاد داشته باشید در صورتی که دچار ضربه و یا آسیب جدی شدید و علائم بالا را در خود مشاهده کردید برای جلوگیری از هرگونه اتفاق ناگوار در سیستم عصبی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

آزمایشات پزشکی برای اختلالات عصبی

به طور کلی بدن انسان یک سیستم به هم پیوسته و بسیار پیچیده است که در آن تمام ارگان‌ها به یکدیگر مربوط هستند. بنابراین اولین و مهم‌ترین آزمایش پزشکی برای تعیین هر نوع اختلال عصبی چکاپ کلی و همچنین آزمایش خون به شمار می‌رود.  اما به طور تخصصی دو آزمایش برای تشخیص و درمان اختلالات عصبی وجود دارد. 

آزمایش EMG برای اختلال عصبی

وقتی پیام‌های عصبی از مغز به عضلات دستور می‌دهند عضلات به حرکت در می‌آیند، بنابراین در آزمایش EMG دستگاه الکترومیوگرافی، میزان پاسخ عضلات به این پیام‌ها را اندازه‌گیری کرده و در صورتی که این آزمایش وجود مشکلی را ثبت کند، ممکن است بیماری اختلال عصبی عضلانی در شما تشخیص داده شود.

آزمایش NCS جهت اختلالات عصبی

پیام‌های عصبی در واقع نوعی تکانه‌های الکتریکی هستند که به سرعت در سراسر سیستم عصبی حرکت می کنند. گاهی اوقات، مشکلات مربوط به عملکرد الکتریکی اعصاب می تواند درد، سوزن سوزن شدن یا ضعف عضلات را در پی داشته باشد. آزمایش NCS سرعت و قدرت الکتریکی یک عصب را اندازه‌گیری کرده و در صورت وجود عصب آسیب‌دیده، آن را تشخیص می‌دهد.

نوار مغز EEG برای اختلال عصبی

نوار مغز به کمک الکترود هایی که روی پوست سر بیمار چسبانده می شود، انجام خواهد شد. این الکترود ها قابلیت تشخیص بار های الکتریکی ناشی از فعالیت سلول های مغز را دارند. الکترود ها به رایانه متصل هستند و در نهایت این فعالیت ها را به صورت نمودار امواج نشان میدهند.

نقشه مغز  QEEG جهت اختلالات عصبی

در نقشه مغزی، با کمک الکترودهایی که روی قسمت‌های مختلف سر نصب می شود، جریان‌های الکتریکی اندازه‌گیری می شود و به دستگاه ارسال می شود. در دستگاه، با استفاده از عملیات‌های ریاضی مختلف، این جریان الکتریکی سطح مغز با دقت تحلیل و بررسی می‌شود و در نهایت، با جامعه نرمال مقایسه می‌شود و به صورت یک تصویر رنگی، به نام نقشه مغزی، خارج می‌شود.

راهکار درمان اختلال عصبی

آیا میتوان از اختلالات عصبی جلوگیری کرد؟

در واقع جواب این سوال هم بله و هم خیر است! چرا که از یک سو اختلالات عصبی ناشی از سبک زندگی و تغذیه غلط هستند و از سوی دیگر این اختلالات گاه به دلیل عوامل ژنتیکی و همچنین مسائل روحی از جمله استرس مزمن، اضطراب و افسردگی بروز می‌کنند. 

البته باید توجه داشت که بهترین روانپزشک‌ها در سطح جهان به این نکته اذعان دارند که حتی در افرادی که فاکتور ژنتیک در آنها وجود داشته است با داشتن یک لایف استایل سالم و تغذیه مناسب درصد بروز این اختلالات کاهش داشته است. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت داشتن رژیم غذایی مناسب، دوری از آب و هوای بد، ورزش و تحرک بدنی و از همه مهم‌تر دوری از عوامل استرس‌زا نقش مهمی در جلوگیری و حتی درمان اختلالات عصبی دارند.

 یکی دیگر از عوامل مهم در جلوگیری از بروز هرگونه اختلال عصبی مراقبت از سلامت روان است. این تفکر قدیمی که فقط افراد با مشکلات روانی شدیدو عجیب به روانپزشک مراجعه می‌کنند را دور بریزید! مراجعه به بهترین روانپزشک‌ها یکی از اصول اولیه مراقبت از خود در دنیای مدرن و شهری ماست.

راه های درمان‌ بیماری‌ های عصبی

راه‌های درمان اختلالات عصبی گسترده و متنوع هستند. این درمان‌ها بر اساس شرایط از جمله نوع بیماری، سن، حساسیت‌های دارویی و همچنین شرایط فیزیکی، از بیماری تا بیمار دیگر متفاوت است. از جمله مهم‌ترین راه‌های درمان بیماری‌های عصبی باید به موارد زیر اشاره کرد. 

  • دارو درمانی
  • تحریک مغناطیسی مغز
  • تحریک الکتریکی مغز یا tdcs
  • فیزیوتراپی
  • پرتودرمانی
  • توانبخشی

اما مهم‌ترین روش برای درمان اختلالات عصبی بدون شک دارو درمانی است. اکثر بیماری‌های عصبی به وسیله‌ی دارو قابل درمان هستند. برای نمونه می‌توان به ام اس اشاره کرد که امروزه با پیشرفت علم پزشکی به خوبی به وسیله‌ی دارو درمانی قابل کنترل است.

مهمترین راه های درمان اختلالات عصبی

درمان اختلالات عصبی بدون شک نیاز به رسیدگی پزشکی، بردباری و همچنین امیدواری به موفقیت درمان است. در این مقاله به انواع اختلالات عصبی، روش های درمانی و انواع آزمایشات پرداختیم. در صورت مشاهده هر یک از علائم گفته شده به متخصصان مجرب مراجعه کنید و همواره به یاد داشته باشید انسان به امید زنده است. مهمترین راهکارهای درمان اختلالات عصبی عبارتند از:

  • دارو درمانی
  • تحریک مغناطیسی مغز
  • تحریک الکتریکی مغز یا tdcs
  • فیزیوتراپی
  • پرتودرمانی
  • توانبخشی

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر و همچنین مراجعه برای شروع فرایند درمان به وب سایت کلینیک جامع پزشکی آرام به آدرس   www.clinic-aram.com  مراجعه کنید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
🔄 Transfer 35 081 US dollars. GЕТ => https://telegra.ph/BTC-Transaction--922979-03-13?hs=2b0608c3e85a7d83eb34991fbe7a5f32& 🔄
2024-03-15 22:27:33
پاسخ
0
0
پاسخ
k8xw53
quGkvdYUSAaVPBlr
2024-03-18 22:04:53
پاسخ
0
0
پاسخ
PovjDZJH
داغ‌ترین برچسب‌ها