منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
چرا کمردرد می‌گیریم
چرا کمردرد می‌گیریم

چرا کمردرد می‌گیریم

تاریخ انتشار:
5 شهریور 1402
زمان مورد نیاز:
3 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
5 شهریور 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

کمردرد از مشکلات شایعی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در قدم اول برای درمان کمردرد باید از علت دقیق آن اطلاع داشته باشید تا بهترین راهکار درمانی در نظر گرفته شود.

بهترین پزشک برای شناسایی علت دقیق درد، متخصص درد دکتر محمد حسین دلشاد است؛ زیرا به‌طور تخصصی توانایی برای تشخیص و بررسی درد را دارد.

برای همه ما پیش آمده است که در این ناحیه از بدن درد را تجربه کنیم؛ اما همیشه به معنی مشکل جدی نیست و طی مدت کوتاهی نیز برطرف می‌شود. در بیشتر مواقع چنین دردهایی طی 2 تا 6 هفته برطرف شده و در دسته دردهای حاد قرار گرفته می‌شود.

گاهی بدون نیاز به مراجعه به پزشک می‌توانید به روش‌های خانگی مشکل خود را برطرف کرده و نیازی به مراجعه به پزشک نخواهید داشت.

با این حال اگر درد با روش‌های خانگی بهبود پیدا نکرد، حتما برای بررسی و درمان به متخصص درد دکتر محمد حسین دلشاد مراجعه کنید. در ادامه شما را با دلایل کمردرد و راهکار درمانی غیر جراحی آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با دلایل رایج کمردرد

شایع‌ترین عامل کمردرد، فتق دیسک ستون فقرات است. دیسک ساختاری محکم و فیبری دارد و بین مهره‌های کمر قرار گرفته می‌شود. در خصوص موارد دیگر نیز توضیح خواهیم داد:

فتق دیسک کمر

فتق دیسک زمانی رخ می‌دهد که قسمت داخلی که حالت نرم و ژل مانندی دارد به بیرون نشت پیدا می‌کند و عضلات، مفاصل یا ریشه‌های عصبی مجاور تحریک می‌شود. فتق دیسک معمولا با درد شدید همراه است و در پشت پاها احساس می‌شود.

بیماری دژنراتیو دیسک کمر

ساییدگی دیسک‌های ستون فقرات که منجر به کمردرد مزمن می‌شود، بیماری دیسک دژنراتیو کمر است. چنین وضعیتی معمولا منجر به کمردرد مزمن؛ اما با شدت کم و متناوب برای چند روز یا چند هفته می‌شود.

سایر علل شایع کمردرد مزمن ناشی از مشکلات مفاصل و مهره‌های کمر شامل چنین مواردی می‌شود:

آرتروز

استئوآرتریت ستون فقرات شامل ساییدگی و پارگی مفاصل فاست است که منجر به اصطکاک بیش از حد هنگام چرخش یا خم شدن ستون فقرات می‌شود. چنین اصطکاکی منجر به خارهای استخوانی شده و ریشه اعصاب را تحت فشار قرار می‌دهد و در نهایت باعث ایجاد درد سیاتیک خواهد شد. از علائم دیگر شامل سفتی و حساسیت در اطراف مفصل است. استئوآرتریت در بزرگسالان بالای 60 سال شایع‌تر است.

اختلال در عملکرد مفصل ساکروایلیاک

مفصل ساکروایلیاک، استخوان‌های لگن را به استخوان خاجی، یک استخوان مثلثی شکل در پایه ستون فقرات متصل می‌کند. زمانی که مفصل ساکروایلیاک حرکت زیاد یا بسیار کمی داشته باشد، منجر به درد لگن و کمر می‌شود.

دلایل کمردرد

اسپونیلولیستزیس

این مورد عارضه‌ای در ستون فقرات است و زمانی رخ می‌دهد که یکی از مهره‌ها روی مهره‌های زیری به جلو بلغزد، دیسک و مفاصل در بخش ستون فقرات را تحت فشار قرار دهد.

چنین لغزشی ناشی از شکستگی در پشت مهره است. مواردی از جمله کمردرد، سفتی و درد پا، بی حسی یا ضعف از علائم شایع اسپوندیلولیستزیس است.

تنگی کانال نخاعی

باریک شدن کانال نخاعی به دلیل خار استخوانی، فتق دیسک یا عامل تحریک‌کننده دیگری می‌تواند در ایجاد درد پا نقش داشته باشد.

با وجود اینکه ممکن است کمردرد به دنبال تنگ کانال نخاعی رخ دهد؛ اما به اندازه پا درد ناشی از تحریک ریشه عصبی دردناک نیست.

این عارضه در بزرگسالان بالای 60 سال شایع‌تر است. مسائل مرتبط با سلامتی و شیوه زندگی که خطر ابتلا به کمردرد را افزایش می‌دهد شامل فعالیت‌هایی می‌شود که فشار زیادی به ستون فقرات وارد می‌کند از جمله ضربه ناگهانی، بلند کردن اجسام سنگین، ایستادن یا نشستن طی طولانی مدت.

مصرف هرگونه نیکوتین و افزایش وزن نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در ایجاد کمردرد هستند.

چه راهکارهای غیر جراحی برای درمان کمردرد وجود دارد؟

هدف کلینیک درد این است که بیماران عمل جراحی باز انجام ندهد و تا حد امکان جراحی را به تاخیر بیندازند. برای اطلاع از راهکارهای درمانی غیر جراحی برای بیماران در کلینیک درد برای درمان کمردرد اینجا کلیک کنید. سایر روش‌ها به شرح زیر است:

تجویز دارو

یکی از راهکارهای درمانی معمول تجویز داروهای مسکن است. معمولا در صورتی که فردی کمردرد مزمن داشته باشد، این روش به عنوان اولین خط درمانی یا برای طولانی مدت تجویز نمی‌شود.در این مواقع نمی‌توان با مصرف مسکن علت اصلی ایجاد درد را برطرف کرد.

فیزیوتراپی

انجام تمرینات ورزشی، کششی و حرکتی به تسکین درد ستون فقرات کمک می‌کند. ورزش اساس درمان کمردرد است. فیزیوتراپیست بهترین حرکات ورزشی را با توجه به شرایطی که دارید به شما توصیه خواهد کرد.

در فیزیوتراپی درمان غیر فعال و ورزشی با یکدیگر ترکیب می‌شوند. از راهکارهای درمانی غیر فعال می‌توان به گرما درمانی، استفاده از کیسه یخ، تحریک الکتریکی، ماساژ و اولتراسوند اشاره کرد.

تزریق برای تسکین درد

روش‌های درمانی مبتنی بر تزریق شامل بلوک عصبی، تزریق استروئید اپیدورال و دیگر روش‌های تزریقی برای درمان کمردرد است.

زمانی این دسته از روش‌های درمانی به کار گرفته می‌شود که علت کمردرد مشخص باشد. همچنین این روش برای دیگر دلایل احتمالی کمک‌کننده است.

علت درد کمر

از رایج‌ترین روش درمانی برای کمک به رفع علائم تنگی کانال نخاعی تزریق اپیدورال است. با تزریق دارو التهاب کاهش یافته و درد حادی که به بازوها و دست‌ها می‌رسد تسکین می‌یابد.

لیزر دیسک

این راهکار درمانی که امروزه جایگزینی برای عمل جراحی باز است جهت رفع کمردرد و بیرون‌زدگی دیسک کاربرد دارد. لیزر دیسک که به صورت بسته انجام می‌شود، به دنبال انجام این پروسه درمانی فشار از عصب برداشته می‌شود و دیگر دردی نخواهد داشت.

رادیوفرکوئنسی

رادیوفرکوئنسی از دیگر روش‌های درمانی غیر جراحی است که تسکین درد را به همراه دارد. از جریان الکتریکی جهت گرم کردن و از بین بردن قسمت کوچکی از بافت عصبی استفاده می‌شود، در نهایت سیگنال‌های درد متوقف خواهد شد.

این موارد تنها چند نمونه از روش‌های درمانی هستند، متخصص درد بسته به شرایطی که دارید بهترین روش درمانی را در نظر خواهد گرفت.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها