منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
چه موقع برای تیر کشیدن قلب یا سوزش قلب به فوق تخصص قلب مراجعه کنیم؟
چه موقع برای تیر کشیدن قلب یا سوزش قلب به فوق تخصص قلب مراجعه کنیم؟

چه موقع برای تیر کشیدن قلب یا سوزش قلب به فوق تخصص قلب مراجعه کنیم؟

تاریخ انتشار:
26 تیر 1402
زمان مورد نیاز:
5 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
26 تیر 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

علت تیر کشیدن قلب، می‌تواند ناشی از مشکلات زیادی باشد و همیشه به معنای حمله قلبی نیست. اما باید با علت این درد آشنا شوید تا بدانید در چه شرایطی باید هنگام تیر کشیدن آن به دکتر متخصص قلب و عروق بندرعباس مراجعه کنید.

تیر کشیدن قلب می‌تواند به‌دلایل دیگری مانند آنژین، پارگی آئورت، مشکلات عضلانی، پریکاردیت، بیماری شریان کرونری و حمله عصبی نیز باشد.

علت تیر کشیدن قلب  چیست؟

این موضوع همیشه به معنای حمله قلبی یا مشکل خطرناک نیست. بلکه براساس تحقیقات انجام‌شده تنها 6 درصد از افرادی که برای تیرکشیدن قلب به دکتر مراجعه می‌کنند مشکل جدی دارند.

البته این موضوع به معنای جدی نگرفتن علت سوزش قلب نیست. زیرا این درد ممکن است ناشی از یک مشکل خطرناک باشد. در این قسمت علت تیر کشیدن قلب را مورد بررسی قرار دادیم:

آمبولی ریوی 

آمبولی ریوی، هنگامی رخ می‌دهد که لخته‌ خون در ریه‌ها ایجاد شود‌. آمبولی علائم دیگری مانند تنگی‌ نفس، رنگ‌پریدگی، تپش قلب کوبنده و سرفه نیز دارد.

مشکلات ریوی دیگری مانند پلوریت، کلاپس ریه و فشار خون ریوی نیز ممکن است باعث تیر کشیدن قلب شود. پلوریت باعث درد قفسه سینه هنگام تنفس یا سرفه می‌شود.

اگر ریه شما سوراخ شود و هوا بین ریه و دنده‌ها نشت کند، کلاپسی ریه اتفاق می‌افتد. درد کلاپس ریه به‌طور ناگهانی شروع شده و اغلب تا ساعت‌ها فرد را درگیر می‌کند. این بیماری با تنگی نفس نیز همراه است. فشار خون ریوی نیز زمانی اتفاق میفتد که فشار داخل شریان‌های ریه افزایش پیدا کند. 

مشکلات گوارشی

علت سوزش قلب یا معده می‌تواند ناشی از رفلاکس اسید معده یا بیماری رفلاکس گوارشی باشد. این درد بعد از انجام فعالیت‌هایی همچون ورزش‌کردن و غذا خوردن بیشتر می‌شود.

مشکلات عضلانی استخوانی

اگر اخیرا کارهایی مانند وزنه‌برداری یا برداشتن شیء سنگین با انجام داده‌اید، احتمال دارد علت تیر کشیدن قلب شما مشکلات عضلانی باشد‌.‌ چراکه با انجام دادن این فعالیت‌ها ممکن است دچار التهاب غضروف اطراف جناغ شوید.

پارگی آئورت

آئورت اصلی‌ترین رگ خونی قلب محسوب می‌شود و در صورت پاره‌شدن لایه‌های آئورت، شما درد زیادی در قفسه سینه و کمر خود احساس می‌کنید.

این مشکل می‌تواند با علائم دیگری همراه باشد که شامل تنگی‌ نفس، سرگیجه، ضربان ضعیف، علائم سکته و غش‌کردن است.

حمله قلبی

این درد به درد شریان کرونری شباهت داشته و سنگینی، سفتی و فشار را شامل می‌شود. اما برخی از افرادی که به دیابت مبتلا هستند، علائم غیرمعمولی را تجربه می‌کنند.

حمله قلبی علاوه‌بر درد قلب علائم دیگری همچون تنگی ‌نفس، عرق سرد، حالت تهوع و سرگیجه نیز دارد.

پریکاردیت

به عفونت یا التهاب پوشش داخلی قلب پریکاردیت گفته می‌شود که ممکن است بعد از عفونت گلو یا سرماخوردگی ایجاد شود. این عفونت، ممکن است احساس یک درد تیز و برنده را به شما داده و باعث ایجاد تب نیز شود.

میوکاردیت

میوکاردیت التهاب عضله قلب است و ممکن است روی عضلات قلب و سیستم الکتریکی کنترل‌کننده ضربان آن تاثیر بگذارد.

این التهاب با علائم دیگری مانند تپش قلب، احساس درد و فشار در قفسه سینه، خستگی مداوم و مزمن، تنگی ‌نفس، باد کردن و ورم پا و کاهش سطح هوشیاری همراه است.

کاردیومیوپاتی

این بیماری، یک بیماری عضله قلب محسوب می‌شود و  امکان دارد علت تیر کشیدن قلب باشد. این بیماری در هر گروه سنی تاثیر می‌گذارد.

اضطراب و حمله عصبی

برخی از افراد به دلیل پانیک اتک یا حمله عصبی دچار سنگینی ناحیه قفسه سینه و تیر کشیدن قلب می‎شوند. حمله عصبی، می‌تواند کاملا ناگهانی و بدون هیچ دلیلی اتفاق بیفتد. اما گاهی ‌اوقات علت این موضوع می‎‌تواند ناشی از رویداد استرس‌زا یا احساسی نیز باشد.

علائمی دیگری که هنگام پانیک اتک به فرد دست می‌دهد شامل تنگی نفس، ضربان قلب کوبنده، سرگیجه، تعریق، لرزیدن، بی‌حسی دست و پا و غش‌کردن هستند.

سندرم گرفتگی پیش از موعد

این بیماری در بزرگسالان و کودکان شایع است. در سندرم گرفتگی پیش از موعد، یک یا چند عصب کشیده‌شده در قفسه سینه یا اسپاسم عضله تشدید می‌شود.

این مشکل علائم دیگری دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • به مدت 30 ثانیه الی 3 دقیقه در قفسه سینه احساس درد دارید.
  • سندرم گرفتگی پیش از موعد سریعا از بین رفته و هیچ علائم احساس نخواهید کرد.
  • این سندرم هنگام استرس یا اضطراب خودش را نشان می‌دهد.
  • برای جلوگیری از این سندرم هیچ درمانی نیاز نیست انجام دهید زیرا اثر منفی در سلامتی ندارد.
  • سندرم گرفتگی پیش از موعد با نفس کشیدن تشدید می‌یابد.

آنژین

هنگامی که قلب اکسیژن کافی را دریافت نمی‌کند آنژین رخ می‌دهد. این بیماری می‌تواند علت تیر کشیدن قلب باشد که با احساس سوء‌هاضمه یا درد شانه، گردن، کمر و فک مرتبط است.

آنژین در بیشتر مواقع یکی از علائم بیماری شریان‌های کرونری بوده و باید آن را جدی بگیرید. برای تشخیص مناسب این بیماری، باید به پزشک رفته و درباره درد دست سمت چپ و علائم دیگر آن صحبت کنید.

چه زمانی باید برای تیر کشیدن قلب یا سوزش قلب به فوق تخصص قلب مراجعه کنیم؟ 

حال که با علت تیر کشیدن قلب آشنا شدید، می‌خواهیم بررسی کنیم که چه زمانی برای این درد باید به پزشک مراجعه کنید؟ در جواب به این سوال باید بگوییم که تشخیص این موضوع توسط افراد معمولی کار آسانی نیست.

اما اگر جوان هستید و هیچ‌گونه علائم دیگری به‌جز تیر کشیدن قلب ندارید، احتمالا درد شما بعد از چند دقیقه رفع می‌شود.

درصورتی‌که درد قفسه سینه شما از بین نرفته و شدت آن زیاد است، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر علائم دیگری مانند تنگی نفس، تعریق فراوان یا حالت تهوع دارید، سریعا با اورژانس تماس حاصل فرمایید.

این درد برای افرادی که دچار فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت هستند یا سابقه بیماری‌های قلبی خانوادگی دارند نیز می‌تواند نشانه خطرناکی باشد و باید به پزشک مراجعه کنند.

دکتراتو

تخصص قلب در دکترتو متشکل از بهترین متخصص و فوق تخصص قلب در شهرهای مختلف است. شما‌ می‌توانید با مراجعه به لیست پزشکان متخصص و فوق تخصص قلب و عروق، یک دکتر قلب خوب بیابید و علاوه بر نوبت گیری اینترنتی آدرس و تلفن مطب دکتر خود را مشاهده کنید.

چطور از دکترتو نوبت فوق تخصص قلب و عروق بگیریم؟

برای ثبت نوبت از دکتر قلب و عروق در سراسر ایران از طریق دکترتو، ابتدا وارد سایت نوبدهی آنلاین شوید. از فیلتر تخصص، قلب و عروق را انتخاب کنید. سپس از فیلتر شهر، شهر مورد نظر خود را انتخاب کنید.

درصورت تمایل برای مراجعه به دکتر قلب در شهر های مختلف از جمله فوق تخصص قلب و عروق قزوین به‌صورت حضوری و آنلاین می‌توانید به سایت دکترتو بروید.

جمع‌بندی

علت تیر کشیدن قلب می‌تواند ناشی از مشکلاتی مانند حمله عصبی، آنژین، سندرم گرفتگی پیش از موعد، بیماری شریان کرونری و حمله قلبی باشد.

این درد، در صورتی خطرناک است که شما بیماری‌های دیگری مانند دیابت یا فشار خون بالا داشته باشید. همچنین اگر درد شما با علائم دیگری همچون تنگی نفس، تعریق زیاد یا حالت تهوع همراه است، به پزشک مراجعه کنید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها