منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
5 روش برتر کاشت مو برای نتایج طبیعی
5 روش برتر کاشت مو برای نتایج طبیعی

معرفی برترین راهکارهای کاشت مو طبیعی

تاریخ انتشار:
27 خرداد 1402
زمان مورد نیاز:
9 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
31 خرداد 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

امروزه به لطف پیشرفت روزافزون تکنولوژی و با به روی کار آمدن مدرن‌ترین شیوه‌های کاشت مو، به شمار مزایای این روش‌های درمانی افزوده شده و طیف گسترده‌تری از متقاضیان می‌توانند نسبت به درمان ریزش موی خود اقدام کنند. هم‌راستا با پیشرفت‌های جهانی در زمینه پیوند موی طبیعی، در کشور ایران نیز موجبات درمان با مدرن‌ترین شیوه‌های درمانی در تخصصی‌ترین کلینیک پوست و مو ایران فراهم آمده است.

در میان شیوه‌های موجود پیوند موی طبیعی، برخی از آن‌ها ارائه‌دهنده حداکثر نتایج مطلوب درمانی بوده که در ادامه این مقاله به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. این روش‌ها فاقد برخی از محدودیت‌ها و عوارض جانبی شیوه‌های پیشین بوده و نتایج بسیار طبیعی و مطلوبی را به متقاضیان ارائه می‌دهند.

لازم به ذکر است که میزان طبیعی به نظر رسیدن نتایج پیوند مو ارتباط مستقیمی با روش و تکنیک پیوند مو و تبحر پزشک خواهد داشت. در این راستا به معرفی و بررسی ویژگی‌ها، نتایج، مزایا و معایب هریک از مدرن‌ترین شیوه‌های پیوند مو خواهیم پرداخت.

روش میکروگرافت

تکنیک میکروگرافت به‌عنوان مدرن‌ترین شیوه کاشت مو شناخته می‌شود. این شیوه درمانی از برخی جهات نسبت به سایر شیوه‌های پیوند مو دارای تفاوت‌هایی می‌باشد. به عبارت کلی میکروگرافت، روش پیشرفته‌تری از تکنیک کاشت مو SUT به شمار می‌آید.

در طی فرآیند جراحی میکروگرافت، فرآیند برداشت مو دیگر با پانچ‌های دستی انجام نشده و پروسه جراحی به‌وسیله هولدرهای اتوماتیک با ظرافت 4 میکرون انجام می‌شود. این روش درمانی هم‌اکنون به‌صورت انحصاری توسط کلینیک فوق تخصصی پوست و مو هلیا انجام گرفته و دارای مراحل زیر می‌باشد:

  1. برداشت مو از ناحیه بانک مو
  2. تفکیک سازی و آماده کردن بانک مو
  3. پیوند مو در ناحیه هدف درمان
روش میکروگراف در کاشت مو

نتایج روش میکروگرافت

تکنیک پیوند مو میکروگرافت با ارائه نتایج موفق در رتبه اول لیست بهترین روش‌های پیوند موی طبیعی قرار دارد. مهم‌ترین عامل موفقیت و محبوبیت این تکنیک نتایج طبیعی و باکیفیت آن است. این روش با عنوان‌های زیر شهرت دارد:

  • نوین‌ترین تکنیک پیوند مو
  • اثربخشی بسیار بالا
  • نتایج دارای ظرافت و کاملاً طبیعی

دوره بهبودی روش میکروگرافت

این شیوه درمانی دارای فرآیندی ساده بوده و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد؛ بنابراین، پس از عمل کاشت نیازی به بستری شدن فرد زیبا جو نخواهد بود. بدن شخص متقاضی میکروگرافت را به‌عنوان بخشی از خود شناخته و هرگز فولیکول‌های کاشته شده را پس نمی‌زند.

10 روز بعد از فرآیند جراحی بیمار می‌بایست جهت کشیدن بخیه‌های خود به مطب پزشک مراجعه نماید. همچنین شایان‌ذکر است که دوره بهبودی این روش درمانی فاقد بسیاری از محدودیت‌های دوره نقاهت سایر روش‌های درمانی است.

ریزش مو بعد از کاشت با روش میکروگرافت

چنانچه تکنیک پیوند مو میکروگرافت در مراکز تخصصی و معتبر انجام گیرد نتایجی دائمی را به فرد متقاضی ارائه می‌دهد. بر اساس داده‌های آماری احتمال موفقیت این تکنیک در حدود 90 الی 95 درصد بوده و نتایج آن مادام‌العمر خواهند بود. با این حال، پس از فرآیند کاشت، مشاهده ریزش موهای کاشته شده در 3 ماه نخست امری طبیعی تلقی شده و بخشی از فرآیند بهبودی به شمار خواهد آمد.

مزایا و معایب روش میکروگرافت

مزایای بی‌شماری توسط این شیوه درمانی ارائه شده است؛ اما حصول نتایج موفق درمانی و مزایای این شیوه درمانی در گرو تخصص پزشک معالج خواهد بود. همچنین این شیوه درمانی در ایران تنها در کلینیک پوست و مو هلیا قابل انجام است. به طور کلی، چنانچه این شیوه درمانی در مراکز تخصصی انجام گیرد مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

  1. نیاز به تنها 1 جلسه درمان
  2. دوران نقاهت بسیار کوتاه
  3. کاملاً بدون درد و خونریزی
  4. عدم ایجاد اسکار در ناحیه درمان
  5. نتایج طبیعی و ماندگار

روش اس یو تی

تکنیک پیوند موی طبیعی اس یو تی به‌عنوان روشی کم تهاجمی شناخته می‌شود. این روش درمانی فاقد درد،خونریزی و بی‌هوشی است. نتایج روش SUT کاملاً طبیعی و جذاب خواهند بود. فرآیند کاشت SUT با استفاده از تجهیزات اتوماتیک انجام شده و آسیب بسیار کمی را به فولیکول‌ها وارد می‌سازد.

این روش درمانی برای آن دسته از داوطلبانی که نمی‌توانند مدت زیادی مرخصی کاری اخذ کنند بسیار مناسب خواهد بود؛ چراکه فاقد دوره نقاهت طولانی و بسیاری از محدودیت‌ها است.

نتایج روش SUT

به دلیل بهره‌گیری از تجهیزات اتوماتیک و وارد شدن حداقل آسیب به فولیکول‌ها، نتایج این شیوه پیوند مو نیز کاملاً طبیعی و دقیق خواهند بود. نتایج نهایی کاشت مو به روش SUT در طولانی‌ترین حالت ممکن، در طی یک سال قابل‌مشاهده خواهند بود. چنانچه این تکنیک توسط مراکز معتبر و متخصصین باتجربه‌ صورت گیرد، نتایج باکیفیت و ماندگاری حاصل خواهد شد.

دوره بهبودی روش SUT

معمولاً در دوره بهبودی، فرد متقاضی احساس درد و ناراحتی نخواهد داشت. چنانچه فرد احساس ناراحتی کند برخی قرص‌های مسکن توسط پزشک تجویز خواهند شد. در روزهای اولیه ظاهر پوست سر به دلیل وجود لخته‌های خونی کمی ناخوشایند خواهد بود؛ اما با پیروی از توصیه‌های پزشک این علائم از بین خواهند رفت. همچنین برای پوشاندن این آثار می‌توان از کلاه استفاده نمود.

در دوره بهبودی این شیوه درمانی موارد زیر توسط پزشک معالج توصیه خواهند شد:

  • عدم استفاده از شامپوهای شیمیایی
  • عدم قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید
  • عدم قرارگیری در معرض فشار آب و حرارت بالای آب
  • عدم نوشیدن الکل و استعمال دخانیات
  • اجتناب از ورزش‌ها و فعالیت‌های سنگین

ریزش مو بعد از کاشت با روش SUT

ریزش مو در ماه‌های نخست پیوند مو، بخشی از فرآیند بهبودی به شمار می‌آید. این مدت‌زمان بر اساس ویژگی‌‌های فرد متقاضی و میزان موفقیت عمل کاشت متفاوت خواهد بود. به طور کلی فرآیند ریزش مو در 3 ماه نخست دوره نقاهت روش SUT متصور خواهد بود. پس از این بازه زمانی، موهای کاشته شده ضخامت بیشتری یافته و ریزش آن‌ها متوقف خواهد شد.

مزایا و معایب روش SUT

مزایای روش  SUT عبارتند از:

  • فاقد درد و خونریزی
  • بدون نیاز به بی‌هوشی
  • بدون نیاز به بخیه
  • دوره ریکاوری کوتاه

معایب روش SUT عبارتند از:

  • احتمال بروز بی‌حسی در ناحیه کاشت
  • احتمال ایجاد تورم در ناحیه پیشانی
  • نیاز به تخصص بالا برای انجام
  • نیاز به تراشیدن موهای سر

روش اف یو تی

تکنیک FUT یک روش معمول و قدیمی‌تر از پیوند مو است. در این روش، فولیکول‌های مو از ناحیه‌های پشت سر برداشت شده و سپس آن‌ها را در ناحیه‌های بی‌مو قرار می‌دهند.

مراحل اصلی روش FUT عبارتند از:

۱. برداشت فولیکول‌ها

۳. آماده‌سازی ناحیه تحت کاشت

۴. کاشت و پیوند فولیکول‌ها

نتایج روش FUT

نتایج کاشت مو با استفاده از روش FUT  به عوامل مختلفی بستگی خواهند داشت؛ این نتایج به عوامل زیر بستگی خواهند داشت:

  • مهارت و تجربه پزشک جراح و کادر درمانی
  • کیفیت بانک مو و فولیکول‌های برداشته شده
  • توانایی بدن در جذب و رشد فولیکول‌های کاشته شده
  • ویژگی‌های وراثتی و وضعیت سلامت عمومی فرد متقاضی

موهای کاشته شده با استفاده از روش FUT، معمولاً دائمی و ماندگار خواهند بود.همچنین، در دوره بهبودی ممکن است بعضی از عوارض کوچک نظیر تورم و درد پس از عمل جراحی رخ دهد؛ اما این عوارض موقتی بوده و بهبود می‌یابند.

دوره بهبودی روش FUT

در طی دوره بهبودی شیوه  FUTو در 2 هفته نخست اثرات عمل و زخم‌ها رفته‌رفته بهبود می‌یابد. به طور متوسط، فولیکول‌های کاشته شده پس از 4 ماه رشد می‌کنند. بر اساس ویژگی‌های فرد متقاضی، در طول 10 الی 15 ماه نخست، ضخیم شدن موهای کاشته شده قابل‌مشاهده خواهد بود. برخی نکات مراقبتی نیز برای این مدت‌زمان توسط پزشک معالج ارائه خواهند شد.

ریزش مو بعد از کاشت با روش FUT

مشاهده ریزش مو در 3 الی 6 ماه نخست این شیوه درمانی نیز امری طبیعی تلقی می‌گردد. چنانچه فرد متقاضی از دستورالعمل‌ها و توصیه‌های مراقبتی ارائه شده توسط پزشک معالج به‌خوبی پیروی کند، ریزش توقف یافته و موهای کاشته شده ضخامت بیشتری خواهند یافت.

مزایا و معایب روش FUT

روش پیوند مو FUT مزایا و معایب خاص خود را دارد؛ در ادامه، به برخی از مزایا و معایب این روش درمانی اشاره خواهیم داشت:

مزایا:

  1. امکان ترمیم بیشتر نواحی بی‌مو یا کم‌موی سر
  2. نتایج دائمی
  3. هزینه نسبتاً پایین‌تر

معایب:

  1. نیاز به زمان بازسازی بیشتر
  2. باقی ‌ماندن جای زخم ناحیه برداشت
  3. احتمال نیاز به جلسات بیشتر
  4. امکان تخریب فولیکول‌ها در هنگام فرآیند برداشت

روش اف ای تی

این شیوه درمانی برای اولین بار در سال 2003 معرفی شد. در طول پروسه کاشت FIT، فولیکول‌ها از ناحیه برداشت به‌صورت دانه‌دانه برداشته می‌شوند. مهم‌ترین تفاوت این شیوه نسبت به روش FUT این است که موها به‌صورت گروهی برداشت نمی‌شوند و این امر باعث آسیب کمتر به فولیکول‌های مو خواهد داشت. همچنین در طی این روش می‌توان تعداد زیادی از گرافت‌ها را در یک جلسه به نواحی کم مو پیوند زد.

نتایج روش FIT

نتایج روش درمانی FIT باثبات و ماندگار خواهد بود؛ اما حصول این نتایج با تخصص پزشک جراح و ویژگی‌های فرد متقاضی در ارتباط خواهد بود. چنانچه فرد متقاضی کاندید مناسب روش FIT تعیین شود و فرآیند درمان با موفقیت انجام گیرد، در مدت 1 سال نتایج کاملاً ماندگار و طبیعی به ظاهر سر بخشیده خواهد شد.

دوره بهبودی روش FIT

در این تکنیک پیوند مو، به دلیل تهاجم کمتر و عدم نیاز به برش، دوره بهبودی کوتاه بوده و فرد متقاضی می‌تواند سریعاً به فعالیت‌های روزانه خود بازگردد. پس از 2 روز فرد متقاضی می‌تواند به سر کار بازگشته و ورزش‌های سبک انجام دهد. تورم ناشی از این شیوه درمانی ممکن است تا 1 هفته قابل‌رؤیت باشد؛ اما این تورم به مرور زمان کاهش یافته و به طور کامل از بین خواهد رفت.

ریزش مو بعد از کاشت با روش FIT

چند روز پس از فرآیند پیوند مو، موهای کاشته شده تا حدودی رشد خواهند کرد؛ اما مشاهده ریزش مو در 9 هفته نخست این فرآیند درمانی، امری کاملاً طبیعی تلقی خواهد شد. این موضوع نیازی به نگرانی نداشته و به‌عنوان فرآیند شوک ریزش مو شناخته می‌شود. این شوک معمولاً تا هفته ادامه داشته و پس از آن موها روند رشد خود را آغاز خواهند نمود.

مزایا و معایب روش FIT

مزایای این روش درمانی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • امکان برداشت 4 هزار گرافت مو در طی 1 جلسه
  • بهبودی کوتاه‌مدت
  • هیچ‌گونه برشی در ناحیه برداشت ایجاد نمی‌شود
  • امکان برداشت مو از قسمت‌های مختلف بدن
  • ارائه نتایج طبیعی و باکیفیت

معایب این روش درمانی نیز می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • جلسه درمانی طولانی‌تر
  • محدودیت در میزان موهای کاشته شده
  • نیاز به مهارت بالا

روش ترکیبی

روش ترکیبی، به ادغام 2 تکنیک FUT  و FIT اشاره دارد. با بهره‌گیری از این شیوه درمانی می‌توان مقدار زیادی از بانک مو برداشت کرده و وسعت بیشتری از ناحیه درمان را پوشش داد. در هر جلسه کاشت موی ترکیبی می‌توان تا 5000 گرافت مو (معادل 12000 تا 14000 تار مو) را برداشت نمود. کاندیدای مناسب این شیوه درمانی نیز افرادی خواهند بود که حجم طاسی آن‌ها بسیار بالا باشد.

نتایج روش ترکیبی

روش ترکیبی راه‌حلی مناسب برای درمان طاسی گسترده است. حدوداً 6 ماه طول می‌کشد که موهای کاشته شده به ضخامت رسیده و پس از این مدت، موهای کاشته شده با سایر موها تطابق خواهند یافت.

چنانچه روند درمان با موفقیت صورت گیرد در حدود 1 سال نخست نتایج نهایی پیوند مو قابل‌ملاحظه ‌خواهند بود؛ اما نتایج این شیوه درمانی نیز همانند سایر روش‌ها به عوامل زیر بستگی خواهد داشت:

  • نوع و دلیل ریزش مو
  • اندازه اسکلت سر
  • وضعیت بانک مو
  • تجربه و تخصص پزشک معالج
  • سبک زندگی و پیروی فرد از نکات مراقبتی

دوره بهبودی روش ترکیبی

مراقبت‌های دوره نقاهت روش پیوند مو ترکیبی نیز شباهت‌های بسیاری با سایر روش‌ها دارد. در دوره بهبودی از فرد خواسته می‌شود از مصرف دخانیات، الکل و رقیق‌کننده‌های خون پرهیز کرده و از فعالیت‌های سنگین خودداری کند. برخی دیگر از نکات مراقبتی این دوره عبارتند از:

  • عدم قرار‌گیری در معرض فشار مستقیم آب
  • عدم مراجعه به استخر و سونا
  • عدم قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید
  • پرهیز از رابطه جنسی در روزهای نخست

چنانچه نکات مراقبتی با دقت دنبال شوند، آثار و اسکارهای ایجادشده توسط این روش درمانی به مرور زمان کاهش خواهند یافت.

ریزش مو بعد از کاشت با روش ترکیبی

همانند سایر روش‌های ذکرشده، در ماه‌های نخست روش ترکیبی نیز ریزش مو قابل‌مشاهده خواهد بود. شدت و مدت این ریزش نیز با عوامل زیر در ارتباط خواهد بود:

  • ویژگی‌های پوستی و وراثتی فرد متقاضی
  • تخصص و تجربه پزشک جراح و کادر درمانی
  • میزان آسیب به فولیکول‌ها در فرآیند کاشت
  • تبعیت فرد متقاضی از نکات مراقبتی

مزایا و معایب روش ترکیبی

مزایای روش ترکیبی پیوند مو عبارتند از:

  1. امکان برداشت 5000 گرافت مو
  2. صرف زمان کم برای درمان
  3. قابل استفاده برای نواحی درمانی وسیع

معایب روش ترکیبی پیوند مو عبارتند از:

  1. ایجاد اسکار و زخم در ناحیه درمان
  2. نیاز به استراحت و اخذ مرخصی شغلی
  3. نیاز به دقت بالا
  4. جلسه درمان طولانی
درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها