منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
دستگاه های مضر در بدنسازی
دستگاه های مضر در بدنسازی

دستگاه های مضر در بدنسازی

تاریخ انتشار:
13 اسفند 1398
زمان مورد نیاز:
10 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
6 آذر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

در این مقاله می خواهیم در مورد ۵ دستگاه‌بدنسازی صحبت کنیم که بهتر است از آنها استفاده نکنید. در حقیقت دستگاه هایی که در بدنسازی استفاده می شوند، بسیار ساده هستند به عقیده گادور متخصص در تمرین های چربی سوز، این دستگاه ها فایده زیادی را به بدنتان نمی رسانند زیرا هنگام کار با این دستگاه ها اصولا یک جا می نشینید و تنها بر روی عضله های خاصی کار می کنید. در هر بار حرکت  با دستگاه ها محدوده حرکتی کمی را دارید و ماهیچه های اندکی را درگیر می کنید و هر چه این کار تکرار شود، کالری کمتری می سوزانید و در مقابل به حجم عضله های شما چیز زیادی افزوده نمی شود.

از تمام اینها مهمتر این است که بر اساس تحقیقات انجام شده محققان به این نتیجه رسیده‌اند که این دستگاه‌ها می‌تواند به بدن شما آسیب برساند. با اینکه دستگاه ها قابل تنظیم هستند، اما پیدا کردن ارتفاع و شرایط مناسب بدن هر ورزشکار بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است.این شرایط می تواند اثر عکسی بر روی بدن شما داشته باشد.

 اصولاً حرکت هایی که با دستگاه انجام می شوند طبیعی حرکات شما نیستند. گادور عقیده دارد بهترین حرکت های بدنسازی با استفاده از وزنه های آزاد مانند هالتر، دمبل و کتل بل هستند و حتی در بهترین حالت انجام ورزش با استفاده از وزن بدن است. در تمرین هایی که با وزنه های آزاد و همچنین وزن خود بدن انجام می شوند، شما حرکت هایی طبیعی انجام می دهید و دامنه حرکتی شما محدود نمی شود.

هنگامی که با دستگاه کار می کنید ممکن است بدن شما یک الگوی حرکت نامناسب و محدود را پیدا کند که این بسیار خطرناک است. گادور در مورد پنج دستگاه بدنسازی اخطار می دهد و عقیده دارد به جای آنها می توان جایگزین های طبیعی بسیار بهتری داشت. با ما همراه شوید تا این دستگاه های مضر را شناسایی کنیم و بدانیم به جای آنها چه حرکتی را می توانیم جایگزین کنیم.

دستگاه های مضر بدنسازی

 

دستگاه پرس پا خوابیده

 به عقیده‌ی گادور قوی ترین عضو بدن پاهای شما هستند که در طول روز وزن بدن شما را تحمل کرده و شما را جابجا می کنند. هنگامی که شما در دستگاه پرس پا خوابیده قرار می‌گیرید، پاهای شما در قسمت بالای سر قرار می گیرند. شما دراز کشیده و وزنی بیشتر از وزن بدن خود را تحمل می کنید. نکته بسیار منفی این است که بیشتر این وزن به طور مستقیم بر روی کمر شما وارد می شود.

خطر این حرکت چیست؟ فتق دیسک و متاسفانه این دستگاه بر روی ماهیچه های مهم شما کار خاصی را انجام نمی‌دهد. در نتیجه ممکن است یک درد زیادی را در قبال به دست آوردن حجم کمی از عضله به خود وارد کنید.

حرکت جایگزین: گابلت اسکات

 در حرکت گابلت اسکات شما می توانید بر روی کل پایین تنه خود کار کنید. این حرکت همان اسکات است که شما آن را همراه با یک دمبل که در مقابل سینه خود قرار داده اید، انجام می دهید. بودن این دمبل کمک می‌کند تا فرم بدنی شما حفظ شده و سنگینی از روی کمر شما برداشته شود.

 نکته: این را بدانید که همیشه مجبور نیستید با وزنه‌های سنگین کار کنید. گاهی کار با وزنه های سبک نتیجه های خیلی بهتری خواهد داشت.

دستگاه های مضر بدنسازی

 دستگاه جلو پا نشسته

 در این دستگاه فشار نزدیک به قوزک پای شما است در نتیجه فشار بسیار زیادی روی مفصل زانو وارد می شود که می تواند غضروف ها را ازبین ببرد و کم کم زانو درد را در شما تشدید کند. این دستگاه که بسیار در باشگاه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد در حقیقت دامنه حرکتی ای دارد که در زندگی طبیعی از آن استفاده نمی شود. در نتیجه فایده زیادی برای شما به دنبال نخواهد داشت.

حرکت جایگزین: استپ آپ

 در این حرکت عضلات چهار سر، سرینی، عضله پشت ساق پا و همسترینگ شما درگیر می شود و روی تک تک این عضله ها کار صورت می گیرد. هر چه عضلات بیشتری درگیر و تقویت شوند، به همان اندازه زانوهای شما قدرت بیشتری پیدا می کنند و بر عکس حرکت دستگاهی جلو پا نشسته، از فرسایش زانو ها جلوگیری می کنند.

دستگاه های مضر بدنسازی

 

دستگاه پرس سینه نشسته

این موضوع ثابت شده است که نشستن طولانی برای بدن ضرر دارد اما مشکل این دستگاه تنها از نشستن نیست بلکه نتیجه کار با این دستگاه می‌تواند شکل گرفتن عضلاتی نامتعادل باشد. به عقیده متخصصین هنگامی که یک دست ما ضعیف تر باشد، دستی که قوی تر است بیشتر حرکت را انجام می‌دهد و بیشتر هم تقویت می شود و ممکن است شاهد رشد عضلانی نامتعادل باشید مگر اینکه وزنه را جداگانه بزنید تا هر دو طرف تقویت شوند.

حرکت جایگزین: شنای سوئدی

 یکی از قدیمی ترین ورزش های بدنسازی که توسط بزرگان این رشته به خوبی انجام می شد. در شنای سوئدی نه‌تنها ماهیچه‌ها و عضلات دو طرف سینه به یک اندازه درگیر می‌شوند بلکه بر روی تمام بدن کار می شود از عضلات شکم گرفته تا عضلات پا و دست ها.. در این حرکت عضلات مرکزی تعادل شما را حفظ می کنند و به همان شدت هم تقویت می شوند.

نکته: زیبایی اندام و تناسب اندام فقط در عضلات قفسه سینه خلاصه نمی شو.د ورزشی اصولی است و برای شما فایده دارد که تمام بدن و ماهیچه هایش را درگیر کند.

دستگاه های مضر بدنسازی

قیچی داخل ران – بیرون ران

 از نظر گادور این دستگاه بسیار مضحک است. این که مرتباً ران های خود را به همدیگر فشار بدهید و آنها را دوباره از هم دور کنید، روی حجم عضلانی کمی کار کرده و عواقب جالبی برای شما ندارد. این دستگاه می‌تواند ستون فقرات شما را هم درگیر کند و باعث کشش آن شود. حتی می‌تواند باعث در رفتن کاسه زانو شود. بهتر است این دستگاه را هم به طور کامل کنار بگذارید.

حرکت جایگزین: اسکات تک پا

در حالت عادی هم ران درونی و ران بیرونی شما پرکار هستند. و برای حفظ تعادل شما کار کار زیادی را انجام می دهند که شاید شما متوجه آن نباشید و بهتر است برای تقویت آنها دقیقاً به همان صورت طبیعی عمل کنید. انجام تمرینات اسکات تک پا یکی از آنهاست. این حرکت با وزن شما انجام شده و در کنار آن عضلات چهار سر، همسترینگ و سرینی هم تقویت می‌شوند.

 

دستگاه های مضر بدنسازی

دستگاه ساق پای ایستاده

منظور از این دستگاه بلند کردن وزنه با عضله پشت ساق پاست. اما اتفاقی که می‌افتد این است که این وزن قبل از درگیر کردن پا، ستون فقرات شما را درگیر می‌کند و گاهی باعث خمیده شدن پشت و درد در این ناحیه می شود.

 حرکت جایگزین: ساق ایستاده با وزن بدن

این حرکت می تواند به شما کمک بزرگی کند. اگر این حرکت برای شما ساده است می توانید در ست های بعدی روی یک پا قرار بگیرید و وزن بر روی هر ساق پا را به دو برابر برسانید. نه تنها ساق پاها بلکه عضلات کوچک تثبیت کننده هم درگیر می شوند.

  

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
رضا
2021-05-02 07:40:19
پاسخ
1
0
پاسخ
عالی
داغ‌ترین برچسب‌ها