منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
عوارض دود سیگار و قلیان برای نوزاد
عوارض دود سیگار و قلیان برای نوزاد

دود سیگار چطور جان نوزاد را به خطر می‌اندازد؟

تاریخ انتشار:
3 اردیبهشت 1402
زمان مورد نیاز:
2 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
3 اردیبهشت 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

دود سیگار از هزاران ماده‌ شیمیایی تشکیل شده ‌است که حداقل 70 مورد از آن‌ها به عنوان عامل ایجاد سرطان در کودکان شناخته‌ می‌شود. خطر دود سیگار برای نوزادانی که مادران آن‌ها در دوران بارداری مصرف کننده بوده‌اند، با آن‌هایی که فقط در معرض بوی سیگار بوده‌اند، تقریباً به یک اندازه است.

با توجه به اهمیت سلامت جسمی و روحی نوزادان، تصمیم گرفتیم این مقاله را گردآوری کنیم. متنی که پیش رو دارید، هشداری از عوارض خطرناک استنشاق دود سیگار برای نوزادان است. با مطالعه عوارضی که گاهاً از دوران جنینی کودک را درگیر کرده و بعد از تولد تشدید می‌شوند، به اهمیت موضوع پی خواهید برد. در پایان دلایل کافی برای جلوگیری از در معرض دود سیگار قرار گرفتن جنین را خواهید دانست.

سقط جنین و مرده‌زایی؛ ناشی از ورود مواد سمی دود سیگار به بدن جنین

بررسی‌ها نشان داده است، آمار سقط جنین و مرده‌زایی در زنان بارداری که در معرض مقادیر بالای دود سیگار هستند، بیشتر است. مواد مضر موجود در دود سیگار، جنین را در معرض سقط قرار داده و احتمال تولد نوزاد مرده را افزایش می‌دهد. همچنین مشکلاتی که در اثر استنشاق دود سیگار برای جفت به وجود می‌آید، باعث کند شدن رشد جنین می‌شود. تمامی این مشکلات در پایان ممکن است به تولد نوزاد مرده ختم شود.

جداسازی زودرس جفت؛ تهدید جان مادر و جنین ناشی از بوی سیگار

جفت منبع تغذیه‌ای است که از طریق آن غذا و اکسیژن به نوزاد می‌رسد. یکی از مشکلاتی که در پی کشیدن سیگار برای جنین رخ می‌دهد، جداسازی زودرس جفت است. در این شرایط، جفت در رحم قبل از تولد از نوزاد جدا می‌شود. جداسازی زودرس جفت باعث خونریزی شدید شده و زندگی مادر و نوزاد را تهدید می‌کند.

زایمان زودرس نوزاد؛ عامل ایجاد نواقص جدی به دلیل دود سیگار

مطالعات نشان داده است مصرف سیگار در دوران بارداری و یا استنشاق بوی آن، خطر زایمان زودرس را افزایش می‌دهد. زایمان زودرس عامل ایجاد نقایصی چون نقص دیداری و شنیداری، ناتوانی ذهنی، مشکلات یادگیری و رفتاری در نوزادان است. همچنین عوارض خطرناک‌تر آن به مرگ نوزاد منجر خواهد شد.

کمبود وزن نوزاد هنگام تولد؛ رایج‌ترین پیامد دود سیگار

به دنیا آوردن نوزاد کم وزن در بین زنانی که در دوران بارداری سیگار مصرف می‌کنند، امری ثابت شده است. همچنین مطالعات نشان داده است که وزن، قد و دور سر نوزادان به دنیا آمده از مادرانی که در دوران بارداری در معرض دود سیگار اطرافیان قرار دارند، کمتر از دیگر نوزادان است. کمبود وزن ممکن است مشکلاتی چون تأخیر در رشد، ناهنجاری مغزی و اختلالات شنوایی یا بینایی را به همراه داشته باشد.

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد؛ عارضه مجهول دود سیگار

مصرف دخانیات توسط والدین و اطرافیان، در مرگ ناگهانی نوزاد بسیار مؤثر است. به طوری که والدین به یکباره متوجه مرگ کودک خود می‌شوند، در حالی که هیچ علتی برای آن پیدا نمی‌کنند. حتی اگر والدین داخل منزل سیگار نکشند، باقیمانده نیکوتین روی لباس آن‌ها، در هنگام به آغوش گرفتن نوزاد وارد بدن او می‌شود. این ماده سمی در بدن کودک انباشته شده و ممکن است به بروز سندرم مرگ ناگهانی منجر شود.

شکاف کام و لب نوزاد؛ تأثیر منفی دود سیگار بر ساختار دهان

دود سیگار حاوی مواد شیمیایی خطرناکی مانند نیکوتین و مونوکسید کربن است که با کاهش میزان اکسیژن نوزاد، بر رشد و نمو اندام‌های نوزاد تأثیر منفی دارد. یکی از این عوارض اختلال در ساختار دهان جنین است. مصرف سیگار در دوران بارداری و یا استنشاق دود سیگار، خطر تولد نوزادان با نقص شکاف کام و لب را افزایش می‌دهد.

بیماری‌ قلبی عروقی نوزاد با افزایش فاکتور CRP به دلیل بوی سیگار

 استنشاق دود سیگار در دوران بارداری، خطر تولد نوزادان با نقص در ساختار قلب را افزایش می‌دهد. همچنین میزان CRP در کودکانی که در معرض دود سیگار هستند، بالاتر است و این رویداد، هشداری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی در آینده به نظر می‌رسد.

 

CRP پروتئینی در خون است که به عنوان نشانه عفونت و بیماری‌های التهابی شناخته می‌شود. به طوری که افزایش میزان مشخصی از آن، احتمال بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. در نتیجه بالا رفتن CRP که پیش‌بینی‌کننده خطر بیماری‌های قلبی و عروقی است، نشان دهنده این است که قرار گرفتن در معرض دود سیگار، موجب بیماری‌های جدی قلبی در کودکان خواهد شد.

اختلالات عصبی و روانی نوزاد؛ آسیب رشدی ناشی از دود سیگار

مصرف سیگار در دوران بارداری باعث ورود نیکوتین و سایر مواد شیمیایی موجود در سیگار به بدن جنین می‌شود و او را در معرض آسیب‌های رشدی قرار می‌دهد. همچنین حضور در مکان‌هایی که دود سیگار در آن جریان دارد، باعث بروز اختلالات عصبی و رشدی در جنین و نوزاد می‌شود. این اختلالات در کودک  ممکن است به شکل بیماری‌های روانی در مراحل بعدی زندگی بروز پیدا کند. عوارض دود سیگار برای نوزادان، آن‌ها را مستعد ابتلا به افسردگی، اضطراب، تنش‌های روحی روانی و اختلالاتی مثل ADHD و اختلال سلوک در آینده می‌کند.

سرطان در نوزاد؛ به دلیل استنشاق مواد سرطانزا موجود در بوی سیگار

تحقیقات نشان داده است ابتلا به سرطان ریه در بزرگسالی، با قرار گرفتن در معرض دود سیگار در کودکی رابطه مستقیم دارد. مواد سمی موجود در دود سیگار برای نوزاد بسیار سرطانزا است. این مواد در اثر استنشاق، وارد خون و ریه کودک شده و احتمال ابتلا به سرطان خون و ریه را در بزرگسالی افزایش می‌دهد. همچنین نیکوتینی که وارد بدن نوزاد می‌شود، بافت لنفاوی او را تحت تأثیر قرار داده و احتمال بروز بیماری‌های بدخیم غدد لنفاوی را در کودک افزایش می‌دهد. 

بیماری‌ تنفسی کودک؛ دود سیگار عامل کاهش جریان هوا در ریه 

 رسیدن بوی سیگار به جنین در دوران حاملگی، خطر ابتلا به ناهنجاری‌های دستگاه تنفس تحتانی را افزایش می‌دهد. این نوزادان بعد از تولد با عوارضی چون عفونت‌های تنفسی، سرفه‌های مکرر، خس خس سینه و سرفه‌های شبانه مواجه خواهند شد. بنابراین بیماری‌هایی چون برونشیت و ذات‌الریه در کودکانی که والدین سیگاری دارند، بیشتر دیده می‌شود.

سیگاری بودن والدین همچنین از عوامل خطر بیماری آسم در کودکان است. به طوری که خطر ابتلا به بیماری آسم در کودکان افرادی که روزانه بیش از پنج نخ سیگار می‌کشند، 38/2 برابر می‌باشد. بوی سیگار برای نوزادان، با کاهش 25 تا 27 درصدی جریان هوا در ریه، رشد و کارکرد ریه را مختل کرده و خطر ابتلا به آسم را افزایش ‌می‌دهد. 

التهاب گوش میانی نوزاد؛ نتیجه انسداد راه تنفسی به علت دود سیگار

تحقیقات نشان داده است قرار گرفتن در معرض دود ناشی از مصرف سیگار از مهم‌ترین علل عفونت گوش در كودكان است. این عارضه با تب همراه است و درد گوش باعث بی‌قراری كودک می‌شود. استنشاق دود سیگار برای نوزادان باعث می‌شود مواد سمی درون آن از راه کانال استاش که داخل حلق قرار دارد به گوش میانی راه یابد و منجر به بروز عفونت و التهاب شود. در نتیجه کودکانی که در معرض دود سیگار هستند بیشتر به بیماری التهاب شدید گوش میانی مبتلا می‌شوند. 

مضرات بوی سیگار برای جنین و نوزاد چیست؟

استنشاق دود سیگار برای نوزاد از همان دوران بارداری، خطرآفرین است. مواد سمی موجود در دود سیگار وارد بدن جنین می‌شوند و خطر جداسازی زودرس جفت، سقط و مرده‌زایی را افزایش می‌دهند. بروز زایمان زودرس از دیگر عوارض استنشاق دود سیگار است که ناهنجاری‌های زیادی را برای نوزاد به همراه خواهد داشت. کمبود وزن کودک متولد شده نیز مسأله‌ای است که در بین نوزادانی که در معرض دود سیگار بوده‌اند رواج بیشتری دارد.

خطرناکترین عارضه دود سیگار برای نوزاد، مرگ ناگهانی اوست که شاید هرگز علت آن کشف نشود. دود سیگار حتی ممکن است ظاهر نوزاد را تحت تأثیر قرار دهد و او را دچار شکاف کام و لب کند. از دیگر عوارض بوی سیگار برای نوزاد و جنین می‌توان به؛ بیماری جدی قلبی، اختلالات عصبی، سرطان، بیماری‌های تنفسی و التهاب گوش میانی را نام برد. 

با آگاهی از این عوارض خطرناکی که بوی سیگار برای کودک به بار می‌آورد، آیا باز هم در معرض دود سیگار قرار خواهید گرفت؟


درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
داغ‌ترین برچسب‌ها