منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
کرمک و راه های درمان آن
کرمک و راه های درمان آن

کرمک و راه های درمان آن

تاریخ انتشار:
9 اسفند 1398
زمان مورد نیاز:
6 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
6 آذر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

 کرمک یک بیماری شایع و زجرآور است که توسط تخم کرمک به شما منتقل می شود. تخمهای کرمک می توانند از طریق دهان یا حتی تنفس وارد بدن ما شوند. ممکن است به طور اتفاقی این تخم ها را بخورید. هر چیزی می تواند به این تخم ها آلوده باشد. آبی که می نوشید، غذایی که می خورید و حتی دست آلوده ای که در دهانتان قرار می دهید.

 این تخم ها به جز مواد غذایی و نوشیدنی می توانند از طریق لباس، ملحفه، تشک یا هر شیء دیگری هم به شما منتقل بشوند. فقط کافی است این تخم ها را لمس کنید. هنگامی که تخم کرمک وارد بدن شما می شود، بعد از یک ماه کرم های بالغ تخمهای خود را شکسته و بیرون می آیند. مکان زندگی اولیه کرمک ها داخل روده است.

کرم های ماده کم کم به سمت مقعد می روند تا تخمک گذاری کنند و در اینجا فرد مبتلا، به خارش مقعد دچار می شود. از این مرحله شما با خاراندن آن ناحیه، به یک فرد ناقل بدل می‌شوید به همین سادگی! تخمکها با زیر ناخن های شما رفته و شما هر جایی را که لمس کنید، تخمک‌ها را منتشر خواهید کرد.

 آیا کرمک یک بیماری مسری است؟

 بله! به شدت شایع و مسری است مخصوصاً در کودکان سن مدرسه. اگر یک عضو خانواده دچار کرمک شود، به احتمال زیاد دیگر افراد خانواده هم در معرض این بیماری قرار می گیرند. برای همین است که اصولا درمان کرمک را برای تمام اعضای خانواده تجویز می کنند. در جاهایی که افراد زیادی با هم در یک مکان زندگی می کنند مثل سربازخانه ها ، خوابگاه های دانشجویی، مدارس شبانه روزی، اردوگاه های جنگی و کمپ های پناهندگان و… وجود این بیماری بسیار شایع است. کرمک سرعت انتقال بالایی دارد و مانند یک چرخه در بین افراد منتقل می شود.

کرمک

 علائم ابتلا به بیماری کرمک

اصولا این بیماری علائم خاصی ندارد مگر اینکه زمان تخمک گذاری باشد که می توان به علائم زیر اشاره کرد:

  • خارش مقعد در ساعات شب

  •  بد خوابی

  •  اگر کرم های ماده به سمت واژن حرکت کنند به جای خارش مقعد دچار خارش واژن می شوید

  • دل دردهای گاه و بیگاه

  •  پریشانی و تندخویی

  • بی اشتهایی

  • در مواردی از دست دادن وزن

 

عوارض کرمک

 کرمک مشکل شدیدی را ایجاد نمی‌کند اما اگر به طور متناوب به این بیماری دچار می شوید مخصوصاً در خانم‌ها، باعث می‌شود که این کرمک ها از مقعد به واژن، رحم، لوله های رحم و تخمدان حرکت کرده و التهاب واژن را به دنبال داشته باشند.

 چگونه میتوان کرمک را تشخیص داد؟

 اگر علائمی چون خارش مقعد در شب و دل درد های گاه و بیگاه را داشتید بهتر است با پزشک تماس بگیرید و نحوه انجام چسب اسکاچ را آموزش ببینید. برای این کار برشی از چسب اسکاچ را برداشته و آن را بر روی پوست اطراف مقعد بچسبانید. این کار باید به محض بیدار شدن از خواب انجام شود یعنی قبل از اینکه به دستشویی بروید، لباس بپوشید یا حمام کنید. در این حالت تخم ها به چسب اسکاج می‌چسبند.

کرمک

 روش جلوگیری از کرمک

  •  شستن مرتب دست ها مهمترین عامل برای جلوگیری از ابتلا به کرمک است.

  • کرمک ها شبانه تخم می گذارند پس بهتر است صبح به صورت کامل اطراف مقعد خود را بشورید.

  •  اگر داخل وان حمام می کنید، حتما دوش بگیرید و بهتر است اگر مبتلا به کرمک هستید از وانی که همه اعضای خانواده از آن استفاده می کنند، استفاده نکرده و در طول درمان و حتی تا دو هفته بعد از درمان دوش بگیرید.

  •  هر روز لباس های زیر خود را عوض کنید.

  • پس از دستشویی رفتن دست های خود را به شیوه ای صحیح با آب و صابون بشویید.

درمان کرمک

فرد مبتلا باید در اسرع وقت درمان شود. همانطور که اشاره کردیم سایر افراد خانواده هم باید همراه با فرد مبتلا دارو مصرف کنند. داروی کرمک را می توانید از داروخانه ها و بدون نسخه پزشک دریافت کنید و با راهنمایی دکتر داروساز مصرف کنید. در مورد کودکان زیر 2 سال حتما به پزشک متخصص مراجعه کرده و به او سرخود دارو ندهید.

در زمان درمان هر روز ملحفه ها را تعویض کنید و لباس های زیر افراد خانواده، ملحفه ها و هر چیزی که با آن مخصوصاً در شب در ارتباط هستید را با آب داغ شسته و با حرارت بالا خشک کنید. ناخن هایتان را حتما کوتاه کنید و اطراف مقعد را نخارانید.

 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
m.kh
2020-05-20 16:41:19
پاسخ
0
0
پاسخ
کرمک خعلی واگیریش زیاده
داغ‌ترین برچسب‌ها