منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
مصرف تفننی تریاک؛ خطرات، عوارض و فواید درمانی
مصرف تفننی تریاک؛ خطرات، عوارض و فواید درمانی

مصرف تفننی تریاک؛ خطرات، عوارض و فواید درمانی

تاریخ انتشار:
3 اسفند 1398
زمان مورد نیاز:
7 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
12 مهر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

انتهای بیراهه‌ی مصرف تفریحی تریاک، درگیر شدن با یک اعتیاد همیشگی است. همه مصرف کنندگان تریاک از ابتدا تصمیم به معتاد شدن نداشته اند. اعتبادِ اغلب این افراد از مصرف تفننی تریاک شروع شده است و هرگز فکر نمی‌کردند که به قدری به تریاک وابسته شوند که برای به دست آوردن آن هر کاری انجام دهند.
ما در این مقاله به پرسش‌های شما پیرامون علل گرایش افراد به مصرف تفننی تریاک و آثار کشیدن و خوردن این ماده بر بدن پاسخ داده‌ایم. در این مقاله با دیدی واقع گرایانه قصد داریم مزایا و معایب مصرف خوراکی و غیر خوراکی تریاک در نظر داشته باشیم و به سوالات و ابهاماتی که درباره مصرف این فرآورده گیاهی به طور کامل پاسخ دهیم. همچنین اطلاعاتی دریافت خواهید کرد که توانایی تشخیص مصرف تفننی تریاک از اعتیاد به تریاک را خواهید داشت. علاوه بر این مصارف درمانی تریاک مورد برسی قرار گرفته است تا سوالات شما به طور کامل پاسخ داده شود. در پایان مقاله نگرانی‌های شما در مورد مصرف تفننی و یا درمانی تریاک رفع خواهد شد

موارد مصرف تفننی تریاک

افرادی که تریاک مصرف می‌کنند، پاسخ‌های متفاوتی در مورد علت مصرف این ماده مخدر دارند. اغلب آن‌ها قرار گرفتن در جمع‌های دوستانه، کنجکاوی و سرگرمی را عامل گرایش خود به تریاک می‌دانند. اما طبق بررسی‌ها معمولاً به دلایل زیر افراد در معرض استعمال تریاک و یا خوردن آن قرار می‌گیرند:

درمان ناتوانی جنسی؛ باور غلط برای مصرف تفریحی تریاک

برخی بر این باورند که مصرف تفننی تریاک باعث افزایش قوای جنسی می‌شود. اما این باور غلط را سودجویان و توزیع کنندگان مواد مخدر در ذهن افراد ایجاد کرده‌اند. تریاک تحریکات جنسی را پایین می‌آورد و ارگاسم را به تأخیر می‌اندازد. به همین دلیل زنان پس از چند بار مصرف تریاک با اختلال در چرخه قاعدگی و مردان با اختلال نعوظ مواجه می‌شوند. در نتیجه این ماده در نهایت میل جنسی را در زنان و مردان کاهش می‌دهد.

درمان زودانزالی؛ توجیهی موقت برای مصرف تفننی تریاک

تأثیر مصرف تفننی تریاک در درمان زودانزالی، نادرست است. با توجه به اینکه زودانزالی درمان قطعی ندارد؛ تأثیرات تریاک بر زود انزالی نیز قطعی و دائمی نخواهد بود. مصرف این ماده باعث ایجاد بی حسی عمومی و موقت در بدن فرد می‌شود. به طوری که فرد در ابتدا تأثیرات مثبتی احساس خواهد کرد. اما بعد از اینکه آثار آن از بین رفت، دو مرتبه با عارضه زودانزالی مواجه خواهد شد.

کنترل دیابت؛ مصرف درمانی اما خطرناک تریاک

برخی از بیماران دیابتی برای افزایش سوخت و ساز سلول‌ها و پایین آوردن قند خون به مصرف تریاک روی می‌آورند. غافل از اینکه این ماده با کاهش ترشح انسولین از پانکراس، قند خون را تشدید می‌کند. همچنین با مصرف تریاک، فرد مبتلا به دیابت در معرض خطر سکته  قلبی و آپاندیسیت قرار خواهد گرفت.

درمان کبد چرب؛ مصرف پر خطر تریاک برای بهبود

مصرف تریاک و مشتقات آن سبب ساخت چربی‌هایی در بدن می شود که منجر به افزایش چربی خون خواهد شد. به این ترتیب مصرف تفننی تریاک نه تنها کبد چرب را درمان نمی‌کند بلکه آن را تشدید می‌کند. این ماده با ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن، سلول‌های کبد را تخریب می‌کند. به این ترتیب در بروز سرطان کبد، سیروز و هپاتیت نقش مؤثری دارد.

تسکین درد با تریاک؛ از بین بردن موقت و پر ریسک درد

برخی افراد برای تسکین درد از جمله درد دندان در نوزادان، محلول تریاک به آن‌ها خورانده و یا دود آن را به داخل دهان و ریه‌های آن‌ها وارد می‌کنند. با این عمل نوزاد آرام گرفته و به خواب می‌رود. پیامد این کار سوء تغذیه، مسمومیت و در برخی موارد مرگ نوزاد است. نوزادانی که اینگونه در معرض تریاک قرار می‌گیرند، ممکن است در آینده با کند ذهنی مواجه شوند و قدرت خواندن و نوشتن نداشته باشند.

مصرف تریاک برای درد

رفع غم و غصه؛ حالت زودگذر بعد از مصرف تفریحی تریاک

یکی دیگر از دلایل گرایش به مصرف تریاک رهایی از غم و رسیدن به لذت و سرخوشی است. اما باید گفت حالات خوش بعد از مصرف تریاک موقت بوده و استمرار در مصرف آن نه تنها باعث شادی و آرامش نیست، بلکه افسردگی، بدخلقی، بیقراری و پرخاشگری را به دنبال خواهد داشت.

 اثرات مصرف تفریحی تریاک بر بدن

تریاک به دلیل داشتن کدئین و مورفین از زمان‌های قدیم به عنوان یک مسکن و آرامبخش قوی مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین افراد در ابتدا با مصرف تفریحی تریاک نوعی خواب آلودگی، سرخوشی و راحتی را به صورت کوتاه مدت تجربه خواهند کرد. مصرف این ماده در برخی افراد باعث افزایش تحرک و انرژی شده و در برخی دیگر به کاهش آن منجر می‌شود. اعتیاد آوری این ماده به قدری زیاد است که فردی که هفته‌ای یکبار و به میزان یک گرم تریاک مصرف می‌کند را به یک معتاد حرفه‌ای تبدیل خواهد کرد. فرد با زیاده روی در مصرف آن صدمات جدی به بدن و اندام‌ها وارد خواهد کرد. از جمله عوارض مصرف زیاد تریاک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات معده: تهوع، استفراغ، یبوست، افزایش و یا کاهش اشتها
  • اختلالات قلبی: سکته قلبی، نارسایی قلب و پارگی رگ‌های قلب
  • تغییرات رفتاری و روانی: بدخلقی، میل به انزوا و گوشه گیری، افسردگی، توهم، بیقراری، کاهش هوشیاری، افکار خودکشی، بی مسئولیتی و فقدان اعتماد به نفس

تأثیر تریاک بر بدن
خارش و خشکی دهان، خارش بینی، گرگرفتگی، ضعف بینایی، خونریزی از چشم‌ها، انقباض مردمک چشم، کاهش شنوایی، کاهش فشارخون، ضعف بدن، گرفتگی‌های عضلانی، سنگینی دست و پا، کاهش ایمنی بدن، بیماری‌های کلیوی، هپاتیت، ایدز، تب و لرز، گیجی، پرخوابی و یا بی‌خوابی، تنفس نامنظم و عارضه‌های پوستی نیز از دیگر عوارض مصرف تریاک است.
عوارضی که از خوردن تریاک به وجود می‌آید نیز با کشیدن آن تفاوت چندانی ندارد. خوردن این ماده دستگاه گوارش را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد. تقریبا تمام مصرف کننده های اشکال خوراکی تریاک دچار انواع زخم معده میشن، حتی با یکبار مصرف هم ممکن است فرد درگیر زخم معده شود.

مصرف تفننی تریاک در سنین بالا

مصرف شیره تریاک برای سالمندان به شدت خطرناک است. زیرا این ماده مسکن قوی بوده و درد ناشی از بیماری‌های استخوان و مفاصل، سرطان، اضطراب و افسردگی و بیماری‌های عفونی، قلبی و عروقی را پنهان می‌کند. بنابراین با کشیدن تریاک و عدم درمان، بیماری فرد تشدید خواهد شد. همچنین با گذشت زمان و افزایش تحمل بدن نسبت به این ماده، بدن برای تسکین همان میزان درد قبلی باید مقدار بیشتری تریاک دریافت کند. به این ترتیب به مرور فرد مسن به مصرف تریاک اعتیاد پیدا می‌کند. کند ذهنی و فراموشی نیز از دیگر خطرات این ماده برای افراد سالمند است.

مصرف تریاک در پیری

مضرات خوردن تریاک

تریاک حاوی مقادیر زیادی ماده سمی آلکالوئید است. بنابراین خوردن زیاد تریاک خام و یا مشتقات آن حتی برای اولین بار باعث گرفتگی دستگاه تنفسی، سیستم عصبی مرکزی و حتی مرگ خواهد شد. مسمومیت ناشی از خوردن تریاک نیز ممکن است باعث آسیب به ماهیچه قلب شود. بنابراین اگر بعد از خوردن تریاک با علائمی چون مشکل دفع روده، کهیر، جوش، تهوع، اضطراب، تاری دید، آبی شدن لب و ناخن، درد قفسه سینه، لرز، عرق سرد، گیجی، سرفه خلط دار، انزوای شدید، تنگی نفس، تنفس صدادار و غش مواجه شدید، فوراً به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

تشخیص مصرف تفننی از اعتیاد به تریاک

برای پی بردن به مصرف تفننی تریاک و یا اعتیاد به آن، کافیست به رفتار افراد توجه کنید. فردی که تریاک را به صورت تفریحی مصرف می‌کند دارای ویژگی‌های زیر است:

  • چند وقت یک بار، در شرایط و موقعیت‌های خاص تریاک مصرف می‌کند.
  • فرد می‌تواند با کمک و یا حتی بدون کمک داروهای ترک اعتیاد، تریاک را کنار بگذارد.
  • استعمال تریاک به فرد احساس خوشایندی می‌دهد.

اما اگر فردی خصوصیات زیر را داشته باشد، قطعاً به مصرف تریاک اعتیاد دارد:

  • برای فرار از مشکلات و فشار زندگی به سمت تریاک می‌رود.
  • هر روز مقدار مصرفش را بیشتر می‌کند.
  • هنگامی که مواد به او نمی‌رسد احساس بی قراری می‌کند.
  • لذت‌های ساده برایش بی اهمیت است.
  • اعتیاد بر روابط جنسی آن‌ها اثر می‌گذارد.
  • زندگی، شغل و تحصیلات او بهم می‌ریزد.
  • گوشه گیر و منزوی می‌شود.

همچنین فردی که اعتیاد مزمن به مصرف تریاک دارد، بعد از 6 تا 8 ساعت از آخرین مصرف با علائم زیر مواجه خواهد شد:

  • بی‌نظمی درجه حرارت بدن (تب و یا لرز)
  • بیقراری
  • تحریک‌پذیری
  • خارش
  • افسردگی
  • بیخوابی
  • پرش و یا گرفتگی عضلانی
  • درد استخوانی و یا کشیدگی عضلات
  • تشنج
  • ریزش اشک
  • آبریزش بینی
  • تعریق
  • خمیازه کشیدن
  • سیخ شدن موهای بدن
  • سکسکه
  • عطسه
  • دل‌پیچه و اسهال

با چند بار مصرف تریاک معتاد می‌شویم؟

مصرف تفریحی مواد مخدر در طولانی مدت به صورت تفننی نمی‌ماند و کم کم به عادتی روزانه و اعتیاد خانمان‌سوز تبدیل می‌شود. زیرا زمانی که فرد به صورت تفریحی هر هفته ۲ گرم تریاک مصرف می‌کند، سلول‌های مغز نسبت به این ماده شیمیایی مقاوم می‌شود. بنابراین  فرد ناچار است برای رسیدن به حالات خوشایند پس از آن، هر بار دوز بیشتری تریاک مصرف کند. به این ترتیب میزان مصرفی او از ۲ گرم به 3 گرم تبدیل شده و تعداد روزهای مصرف تریاک نیز بیشتر می‌شود. این چرخه ادامه پیدا کرده تا مصرف تریاک به روزانه و حتی روزی چندبار می‌رسد. بنابراین نمی‌توان گفت با چند بار مصرف تریاک معتاد می‌شویم، اما می‌توان گفت مصرف تفننی تریاک، در نهایت به اعتیاد به تریاک منجر می‌شود.

چقدر مصرف تریاک اعتیاد می آورد؟

آیا تریاک واقعاً خاصیت درمانی دارد؟

خواص و فواید تریاک از نظر درمانی و دارویی سابقه دیرینه دارد.  تریاک از تریاک 25 ماده قلیایی با آلکالوئید مثل مورفین، کدئین و متادون مشتق شده است. از مهمترین  آلکالوئیدهای تریاک می‌توان به نارکوتین، پاپاورین، تبائین و نارسئین اشاره کرد که کاربرد پزشکی داشته و برای تسکین درد تجویز می‌شوند.
در طب سنتی نیز به اثرات درمانی این ماده اشاره شده است. تریاک ماهیتی سرد و خشک دارد. این ماده در طب سنتی به عنوان لاغر کننده، ضد درد، ضد اسهال، ضد سرفه، خواب آور، آرامبخش و نشاط آور شناخته می‌شود. همچنین این ماده برای درمان ناراحتی مثانه، اصلاح ادرار و ناراحتی شکم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیب تریاک با شیر زن نیز موجب تسکین درد و التهاب چشم می‌شود. از ترکیبات تریاک نیز برای درمان میگرن، طنین گوش و ترشحات پشت حلق به شرط عدم تنگی نفس استفاده می‌شود. استعمال خوراکی و یا موضعی تریاک نیز درد بدن از سر تا پا را تسکین می‌دهد. بنابراین این ماده از هزاران سال پیش شفا بخش بوده، اما امروزه مورد سوء مصرف قرار گرفته است.

خواص درمانی تریاک

مصارف درمانی تریاک چه خطراتی دارد؟

با اینکه تریاک دارای موادی است که در پزشکی و طب سنتی کاربرد دارد؛ امروزه افراد در سنین و شرایط مختلف با ناآگاهی و باورهای نادرست به مصرف تفریحی تریاک روی می‌آورند. این ماده با خاصیت اعتیاد آوری بالای خود به مرور فرد را وابسته کرده و اندام‌های بدن او را به نحوی تحت تأثیر قرار می‌دهد. معمولاً عوارضی که از کشیدن و خوردن تریاک به وجود می‌آید یکسان است. اما خوردن این ماده به شدت سیستم گوارش را مختل می‌کند. مصرف تریاک بر مغز، اعصاب، قلب، ریه، معده، روده، کبد، کلیه و بسیاری از اندام‌ها خطرساز بوده و فرد را با مشکلات جدی روبرو می‌کند.
درصورتیکه خود یا اطرافیانتان با مصرف تفریحی تریاک مواجه هستید، با مشورت با متخصصین مجله پزشکی از عدم بروز اعتیاد اطمینان حاصل کنید و در مورد درستی و یا نادرستی دیدگاه خود در مورد مصرف تفننی تریاک از متخصصین مجله پزشکی مشورت بگیرید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
علی
2020-05-25 14:13:33
پاسخ
3
1
پاسخ
واقعا" عالی بود من خودم مصرف کننده تریاک هستم نمیخواهم توبه اش کنم .شما دوستان هم برایم دعا کنید
حسین
2020-08-28 02:55:17
پاسخ
1
6
پاسخ
تری اک ر.وازاد کنین
علیرضا
2020-10-30 01:22:57
پاسخ
1
0
پاسخ
بسیار عالی بود تقریبا همه با همه ترفند‌های با معتاد شدند لطفا نکشید علیرضا
عباس
2021-03-24 17:39:49
پاسخ
5
2
پاسخ
من اخرین بار سال1384اخرین روز خدمت با دوستان و ...تریاک به صورت وافوری کشیدیم و الان میخام اوایل1400هست یه حال به خودم بدهم و تریاک سوغاتی بهم دادن سیخ سنگ کنم اما روش اونو بلد نیستم اما حالشو میبرم
عباس
2021-04-08 14:23:46
پاسخ
9
3
پاسخ
سلام من الان خیلی سال هست که دارم مصرف میکنم وتاالان هیچ ناراحتی ازش ندیدم وهمه جا در جشن عروسی ومسافرت میرم ازتون زمان که دارم مصرف میکنم وتاالان حدوداً بیست سال است که اولش نیم مثقال بوده والانم همان است فقط خواهشن دروغ به مردم نگین چون بالا دستیاهمشون این کاره هستن وقت بخیر
جبار
2021-04-15 08:17:05
پاسخ
2
1
پاسخ
لطفا نکشید
جبار
2021-04-15 08:17:30
پاسخ
1
0
پاسخ
لطفا نکشید
مسعود
2021-05-14 20:05:21
پاسخ
2
1
پاسخ
جان مادرت نکش. تو راهی میافتی که بازگشتش خیلی سخته. به جوونی رحم کن
محسن
2021-07-18 02:24:32
پاسخ
1
0
پاسخ
کسی که دنبال مصرف مواد می‌رود می‌خواهد خله درونش را با مصرف مواد پر کند که این افراد دچار بیماری هستند به نام اعتیاد که باید آن را به کمک یک نیروی برتر از خود مهار کند
علی
2021-08-30 11:06:45
پاسخ
4
0
پاسخ
سلام . برای ترک کردن هیچوقت دیر نیست فقط باید از ته دل بخواین و خسته شده باشین . من خودم ورزشکار هستم و قهرمانی هم دارم و افتادم توی دام اعتیاد الان ۱ ماهه پاک هستم و فقط ۴ روز طول کشید ترک کنم ۴ روز اراده میخواد بعدش تموم . توی ۴ روز اول خماری خیلی به اوج خودش میرسه و اذیت میکنه ولی تحمل کنین به زندگی عادی برگردین . از دارو‌های جایگزین مثل متادون ترامادول و دراگون و . . . اصلا استفاده نکنین . ففط اگه خیلی اذیت میشدین دو تا قرص کدئین معمولی بخورین خماری رو چند ساعتی بر طرف میکنه . دوش اب سرد و قهوه و مولتی ویتانین‌ها قرص جوشان و رژیم غذایی درست هم فراموش نکنین . اگه هم اطلاعات درست ندارین حتما مشاوره برید . خدا به همتون کمک کنه . این جنس هایی ک الان میفروشن اصلا جنس نیست آت اشغاله و راحت میتونین ترک کنین فقط ۴ روز تحمل کنین
من
2021-09-11 15:41:48
پاسخ
4
2
پاسخ
به خدا مصرف تفننی هم گرفتارتون میکنه نکشید دیدم که میگم
مجله پزشکی
2023-04-23 10:24:38
پاسخ
0
1
پاسخ
ممنون که تجربه خود را با ما به اشتراک گذاشتید🙏
نصیحت پذیر باشید
2022-02-27 15:21:14
پاسخ
3
0
پاسخ
یه زمن می‌گفتم می‌خوام خودم تجربش کنم ، من بابا خیلی قوی هستم و باهوشم اینا مال ضعیفاست که درگیرش می‌شن ... خلاصه نگید یه باره دو باره ، شما دارید زندگیتون رو به دو قسمت قبل از مصرف و بعد از مصرف تریاک تقسیم می‌کنید شاید بگید مگه الکیه ولی آره همینقدر سادست بیفتی توش وقتی نئشه ای که حواست به زندگیت نیست و خودتو گول می‌زنی و وقتی خماری تو فکر راهی برای نئشه کردن ، دنیای بزرگت همینقدر کوچیک میشه... اگر بگم از چی به چی تبدیل شدم همتون می‌گید دروغ می‌گی اما همینقدر بگم که زندگیتون احترامتون آبروتون شخصیتتون همه چی رو به سادگی ازتون می‌گیره ، برای سرخوشی می‌تونید از مدیتیشن و یا بازی‌های گروهی هم لذت ببرید اما مخدر یعنی تغییرات روی مغز و دستکاریش
مجله پزشکی
2023-04-23 10:24:11
پاسخ
0
1
پاسخ
ممنون از اینکه تجربه خود را با مخاطبین مجله پزشکی در میان گذاشتید. با آرزوی سلامتی و تندرستی برای شما دوست عزیز
H.j
2022-03-28 04:35:59
پاسخ
9
3
پاسخ
با سلام خدمت همه..اینکه میگن تفننی یا تفریحی اتفاقا من ۳۶ سالمه و از ۲۰ سالگی واسه اولین بار اونم تو باشگاه کشتی تریاک‌کشیدم‌و تا الان تو سال ۶ یا ۷ بار الی ۱۰ بار تریاک میکشم .بیشترین وقتایی که حالم خوشه میکشم‌نه تو نت خوشی .و افتخارم میکنم که تو این همه مواد صنعتی جز تریاک به چیزی لب نزدم با این که تو خانواده ای زندگی میکنم که پدر بزرگم خان بوده و میگن‌بافور جلوش بود و کنار نمی‌رفت حتی با شاپور غلامرضا تریاک میکشید.پس همه چی بستگی به آدم داره ..بکشید تریاک بکشید ولی طرفع صنعتی نرید ..
مجله پزشکی
2023-04-23 10:23:03
پاسخ
0
1
پاسخ
توصیه شما به مصرف تریاک کاملا اشتباه است. ممکن است اراده شما در مورد مصرف تفننی تریاک با سایرین متفاوت باشد و این پیشنهاد میتواند زندگی دیگران را به خطر بیاندازد. بنابراین خواهش مندیم برای سلامتی خود و دوری از عوارض مصرف تفننی تریاک در بلند مدت از استعمال آن بپرهیزید و از توصیه آن به سایرین جدا خودداری کنید.
سبا
2023-07-17 02:26:40
پاسخ
0
0
پاسخ
بسیار خوب نو شتید آفرین
داغ‌ترین برچسب‌ها