منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
مکمل کلاژن برای پوست و مو
مکمل کلاژن برای پوست و مو

مکمل کلاژن برای پوست و مو

تاریخ انتشار:
3 اسفند 1398
زمان مورد نیاز:
5 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
3 اسفند 1398
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

قرص های کلاژن توسط متخصصان پوست و مو بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. موسسات زیبایی که کارهای مبارزه با پیری و چین و چروک های پوست را انجام می‌دهند هم از این مکمل استفاده زیادی دارند. ما می‌خواهیم در این مقاله به بررسی این مکمل پردازیم و ببینیم آیا این قرص، تاثیرات خوبی بر روی جوانی پوست و بهبود رویش مو دارد یا خیر؟

کلاژن بیشترین پروتئین در بدن ما است و قسمت عمده ای از پوست، مو و ناخن را تشکیل می دهد. کلاژن ها نوعی پلی پپتید هستند و از ترکیب آمینو اسید هایی چون گلیسین و پرولین ساخته شده‌اند که در تمامی بافت‌های پوستی، غضروف ها و استخوانی یافت می شوند.

نیکول اوسینگا یک متخصص پوست و مو می گوید: "بدن به اندازه کافی کلاژن تولید می کند و نیاز خود را برطرف می‌کند و استفاده از قرص های مکمل کلاژن ضرورتی ندارد."

آیا تمامی این بحث ها بر سر کلاژن ها و توصیه ها به مصرف آن، تنها یک دروغ تبلیغاتی است؟

یکی از خاصیت های بدن انسان این است که نمی تواند کلاژن زیادی را جذب کند در نتیجه عده‌ای که می گویند قرص های کلاژن در قدرت استخوان ها و سلامت مو و پوست اثر مثبتی دارند، حرف درستی را نمی زنند! هنگامی که شما قرص کلاژن مصرف می‌کنید در سیستم هاضمه به آمینو اسیدها تجزیه می شود و این آمینو اسید ها به بخشهایی می‌روند که بدن نیاز دارد. پس شما به محض استفاده از قرص کلاژن نمی توانید شاهد یک پوست شفاف باشید.

البته تحقیقات و آزمایش های انجام شده در این زمینه نشان می دهد که قرص حاوی کلاژن می تواند برای ساختن کلاژن بیشتر، بدن را تحریک کند و این جریان می تواند تاثیر مثبتی بر روی استخوان ها و مفاصل داشته باشد.

کلاژن و پوست

دانشمندان و محققان تاکنون نتوانسته اند اطلاعات خوبی در زمینه تاثیرات مثبت قرص های کلاژن بر روی پوست یا مو پیدا کنند. متخصصین تغذیه عقیده دارند افرادی که رژیم غذایی سالمی را دارند که پروتئین خوبی را می تواند به بدن آنها برساند، به نظر نمی رسد که نیاز به استفاده از مکمل کلاژن داشته باشند.

هرچه سن بالاتر برود، میزان تولید کلاژن در بدن کاهش پیدا می کند و به همین دلیل است که مخصوصاً در بین زنان، پس از بالا رفتن سن، تمایل زیادی به مصرف قرص های کلاژن دیده می شود. طبق تحقیقات انجام شده افرادی که از مکمل کلاژن استفاده می کنند اثر مثبتی بر ساخت پروتئین رشد مو در آنها داشته است. پروتئینی که وظیفه آن جلوگیری از ریزش مو و تحریک رشد مو است. این پروتئین، فولیکول های مو را تقویت کرده و از سفید شدن مو جلوگیری می کند. همچنین روند سفید شدن مو را بهبود می‌بخشد.

کلاژن و سبک زندگی

شما نمی توانید تنها به خوردن مکمل روزانه کلاژن اکتفا کنید. طبق گفته محققین، همراه با کلاژن باید ویتامین C هم استفاده شود. زمانی که سطح ویتامین C در بدن شما پایین باشد، به دنبال آن تولید کلاژن هم کم می شود.

میوه های سرخ رنگ، هویج و کلم می توانند باعث تحریک تولید کلاژن در بدن بشوند. به جز بالا رفتن سن که باعث کاهش تولید کلاژن می شود، سبک زندگی مدرن و القای استرس، رژیم‌های غذایی نادرست و همچنین اختلال در عملکرد دستگاه های گوارشی بدن، می‌تواند ساخت کلاژن را تحت تاثیر قرار داده و آن را کم کند.

 انواع کلاژن

سه نوع کلاژن در بدن ما وجود دارد.

  • یک نوع از آن ۹۰ درصد ناخن ها، مو، پوست و استخوان ها را تشکیل میدهد.

  • نوع دوم نقش موثری در غضروف سازی دارد.

  • نوع سوم در تاندونها، غضروف و اتصالات بین نسوج وجود دارد.

منابع کلاژن

در قرص های مکمل کلاژن، یک گرم کلاژن موجود است که ممکن است هر سه نوع این کلاژن ها را داشته باشد یا تنها یک نوع از آن ها را در بر بگیرد. مکمل کلاژن به صورت پودر یا مایع در بازار وجود دارد. برای استفاده از منابع طبیعی کلاژن می‌توان گوشت ماهی، گوشت گاو و مرغ را توصیه کرد.

 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها