منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
چرا پوست ما پیر می شود؟
چرا پوست ما پیر می شود؟

چرا پوست ما پیر می شود؟

تاریخ انتشار:
2 اسفند 1398
زمان مورد نیاز:
8 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
2 اسفند 1398
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

پیر شدن پوست یکی از معضلاتی است که زن و مرد را درگیر خودش کرده است و در همه جای دنیا دنبال روشهایی هستند که جلوی این پیری را بگیرند. یکی از دغدغه‌های مهم علم زیبایی!

بعد از بالا رفتن سن ممکن است هر روز جلوی آینه چین و چروک جدیدی را که بر روی پوستتان افتاده است را مشاهده کنید و بهم بریزید. در این روزها مرتب پوست جدیدتان را با آن پوست شفاف و صاف جوانی مقایسه خواهید کرد. مقصران این حادثه چه کسانی هستند؟ ما تقصیری در این مورد نداریم. چیزی که باعث این تغییرات شده "زمان و نور خورشید" هستند مقصران اصلی این تغییر دردآور.

پیر شدن پوست به دنبال بالا رفتن سن و در معرض نور خورشید قرار گرفتن های طولانی ایجاد می شود. نباید از یاد برد که نور آفتاب برای بدن ما بسیار فواید خوبی دارد اما باید این زمان کوتاه باشد و همراه با محافظت های خاص. نور خورشید می‌تواند سطح ویتامین D را در بدن بالا برده و همچنین جلوی ابتلا به افسردگی را بگیرد. مخصوصاً افسردگی های فصلی.

اگر زمان زیادی در مقابل آفتاب قرار بگیرید یقینا با اثرات بدی روبرو خواهید شد. نور خورشید می تواند به علائم پیری کمک کند تا زودتر و با شدت بیشتری ظاهر شوند.

  • پوست را ضخیم می کند.

  •  رنگ آن را تغییر می دهد.

  • چین و چروک ها را در پوست بیشتر می‌کند.

ساختمان پوست

پوست انسان از دو لایه تشکیل شده است. نام لایه رویی پوست رویی یا همان اپیدرم و لایه زیری، پوست حقیقی یا همان درم نام دارد.

 اپیدرم

اپیدرم در حقیقت لایه محافظتی است و بر روی بدن ما قرار دارد و سطح بیرونی آن را تشکیل می دهد. اپیدرم جلوی هجوم باکتری ها و UV یا همان اشعه ماورای بنفش را می گیرد.

درم

درم در زیر اپیدرم قرار دارد و قسمت عمده و اصلی پوست ما را تشکیل می دهد. کلاژن ها در این قسمت قرار دارند و همچنین سایر پروتئین ها که وظیفه اصلی آنها مقاومت و کشش پوست است. تا وقتی که درم بتواند مقاومت و کشش پوست را حفظ کند، پوست جوان و شاداب است.

هر چه زمان می گذرد این دو بخش پوست صدماتی را می‌بینند که جبران ناپذیر است. حال می خواهیم بدانیم چرا پوستمان نمی‌تواند صدماتی را که به آن وارد می شود ترمیم کند؟

 سلول‌های پوستی اتصالات خود را از دست می‌دهند

 پوست حقیقی یا درم همانطور که گفتیم شامل پروتئین‌های ماتریکس برون یاخته‌ای چون کلاژن است که این ها می توانند خاصیت ارتجاعی را در پوست به وجود بیاورند. سلول های فیبروبلاست در کنار تولید این پروتئین ها یک پیوندی را هم بین پروتئین ها ایجاد می کنند که بسیار مستحکم و قوی است.

هرچه سن بالا برود این پروتئین ها یکپارچگی شان را از دست می دهند و پیوند بین آنها ضعیف‌تر می‌شود. هنگامی که پروتئین ها اتصال بین خود را نداشته باشند، شبکه پروتئینی از بین میرود در نتیجه فیبروبلاست ها تغییر شکل داده و باعث عملکرد ضعیف سلول‌های پوست می شود.

هنگامی که فیبروبلاست ها دیگر نتوانند پروتئین کافی را تولید کنند، پوست دیگر حالت ازتجاعی خود را از دست می دهد. به دنبال کاهش خاصیت ارتجاعی پوست، تغییر رنگ هم شکل می گیرد. این اتفاق‌ها در روند طبیعی افزایش سن است و دلیل آن به خوبی مشخص نیست اما دانشمندان بر این عقیده اند که این تغییرات به علت آسیب‌های اکسیداتیو به DNA و پیری سلول ها است.

آسیب دیدن سلول های اپیدرم یا روی پوست در اثر UV یا همان اشعه فرابنفش

 درست است که همه ما وقتی سنمان بالا میرود، خاصیت ارتجاعی پوست را از دست می‌دهیم و یکپارچگی پروتئین ها از بین می رود اما هنگامی که به طور مرتب و طولانی زیر نور آفتاب قرار بگیرید، این شرایط سخت تر شده و زودتر اتفاق می افتد و با شدت بیشتری با آن مواجه می شویم.

تحقیقات و آزمایش های انجام شده نشان داده که فیبروبلاست ها هنگام برخورد اشعه فرابنفش واکنش نشان نمی‌دهند بلکه سلولهای اپیدرمی که در مقابل این اشعه ها قرار گرفته اند، مواد شیمیایی را آزاد می کنند که به دنبال آن آنزیم هایی در فیبروبلاست آزاد می شوند. این یک اثر متقابل اما پیچیده است که به دنبال آن چین و چروک های پوست عمیق می‌شوند و در اینجا می‌توان به نقش UV در ایجاد علائم پیری پوست پی‌برد.

 بافت چربی

 در زیر پوست ما یک بافت چربی قرار دارد که هر چه سن ما افزایش پیدا می کند این بافت چربی کم می شود تا اینکه از بین برود. هنگامی که این بافت چربی برداشته می شود، پوست خسته و پر از چین و چروک می شود. تاکنون دانشمندان ارتباطی بین UV و چربی های پوستی گزارش نکرده بودند زیرا می گفتند اشعه  UVخیلی عمیق به پوست نفوذ نمی کند تا بتواند چربی ها را از بین ببرد. اما در مطالعات جدید دانشمندان توانسته اند یک بافت جدید چربی را در پوست حقیقی پیدا کنند که می تواند به پوست فوقانی نفوذ کند و این سلول‌های چربی به راحتی توسط اشعه فرابنفش آسیب می بینند.

حرف آخر

 با توجه به مطالبی که خواندیم متوجه شدید که بودن کوتاه مدت در زیر آفتاب خورشید می‌تواند به ما کمک کند که پوست خوبی داشته باشیم اما اگر این زمان طولانی مدت شود صدمات زیادی به پوست ما وارد می‌کند و شادابی پوست ما را از بین می‌برد. بهتر است هنگامی که میخواهید در زیر نور آفتاب قرار بگیرید، از کرم های ضدآفتاب مخصوص به پوست خود استفاده کنید و سعی کنید این زمان طولانی نشود.

امروزه با تزریق چربی، تزریق ژل و انجام بوتاکس و روش‌های دیگر سعی در جوان سازی پوست را دارند اما چیزی که مشخص است این است که هیچ کدام از این روش ها به صورت دائمی نیستند و نمی توانند پوست را در حالت طبیعی خود نگهدارند پس بهتر است بیشتر مواظب پوست خود باشیم و هنگامی که. به اجبار به سمت چین و چروک و تغییرات پوستی رفتیم، باز هم مراقبت های خود را ادامه دهیم و کمتر آن را به دست جراحی و داروهایی بسپاریم که هنوز مطالعات طولانی مدتی روی آنها انجام نشده است.

   

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها