منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
لیزر شبکیه چشم
لیزر شبکیه چشم

لیزر شبکیه چشم

تاریخ انتشار:
2 اسفند 1398
زمان مورد نیاز:
8 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
6 آذر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

لیزر دسته ای متمرکز از نور است که به بافت های آسیب دیده تابیده می شود. لیزر ها با هم متفاوتند و هر کدام بر روی بافتهای خاصی اثر گذاشته و توسط آنها جذب می شوند.

 لیزر های شبکیه به گونه ای ساخته شده اند تا از طریق بافت قرنیه و لنز عبور کنند و به آنها آسیب نرسانند. امروزه برای درمان بیماری، استفاده از لیزر یک راهکار مناسب و قدرتمند است. لیزر یک درمان غیر تهاجمی به حساب می آید. در بیماری های شبکیه چشم از لیزر حرارتی استفاده می‌شود. انرژی لیزر در پشت چشم توسط بافت مخصوصی جذب می شود و به حرارت تبدیل می شود. این حرارت به قسمت کوچکی از شبکیه آسیب می رساند و هنگامی که این بخش در حال بازسازی و ترمیم است، بیماری‌های شبکیه همراه با آن بهبود پیدا می کنند.

در پارگی های شبکیه، برای بستن رگهای خونی و از بین بردن بافت های غیر طبیعی، از این نوع لیزر حرارتی استفاده می شود. همانطور که گفتیم لیزر شبکیه یک درمان غیر تهاجمی است و در مطب ها می تواند انجام بگیرد. با توجه به این که کدام بخش از شبکیه آسیب دیده است از روش‌های مختلف لیزر درمانی استفاده می شود.

 دستگاه لیزر تقریباً شبیه به همان دستگاههای معاینه چشم است که یک لنز و یک سیستم میکروسکوپی است. امروزه از انواع دیگری از دستگاه های لیزر هم استفاده می‌شود که مانند سیستم انتقال غیر مستقیم هستند و روی سر جراح شبکیه نصب می شوند.

 روند انجام لیزر

 با قطره های مخصوص مردمک چشم شما را باز می کنند.

بی حسی در چشم شما می ریزند تا احساس درد نداشته باشید.

در لیزر غیر مستقیم باید روی تخت دراز بکشید اما برای انجام لیزر توسط سیستم میکروسکوپی، پشت دستگاه روی صندلی می نشینید.

یک لنز داخل چشم شما قرار می گیرد تا نتوانید هنگام لیزر پلک بزنید.

پرتو لیزر بر روی بخش آسیب‌دیده تابانده می شود.

 شما در طول انجام لیزر جرقه های نورانی می بینید. انجام لیزر ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می کشد.

 آیا لیزر درمانی آسیب می رساند؟

 این یک درمان بدون درد است. بیشتر بیماران که احساس ناراحتی می‌کنند از درد نیست بلکه از  جرقه های نور است. اگر زمان لیزر طولانی تر باشد، ممکن است بیمار احساس ناراحتی بکند که از ژل یا قطره لیدوکائین برای کاهش درد استفاده می شود.

آمادگی قبل از انجام لیزر

 مردمک چشم شما باید گشاد شود و بعد از انجام لیزر به سرعت به حالت عادی بر نمی گردد. فردی باید همراه شما باشد تا در انجام لیزر و پس از آن به شما کمک کند. تمام قطره های تجویزی پزشک را سر ساعت مصرف کنید. بهتر است بعد از انجام لیزر از عینک آفتابی استفاده کنید.

 موارد قابل انتظار پس از لیزر

 درد: بیمار بعد از انجام لیزر کمی احساس درد دارد. بهتر است استراحت کنید و از داروهای مسکن مانند استامینوفن و بروفن استفاده کنید.

 تاری دید: تاری دید پس از انجام لیزر تا چند ساعت امری طبیعی است.

فعالیت: در بعضی از آسیب های شبکیه و لیزر محدودیت فعالیت را به دنبال دارند. پزشک این محدودیت ها را به بیمار خواهد گفت.

نکته: اگر درد شما بیشتر شد یا حس کردید بینایی شما کاهش پیدا کرده است، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

 چه بیماری‌هایی در شبکیه با لیزر درمان می شود؟

 پارگی شبکیه

 لیزر اطراف پارگی شبکیه را می سوزاند. اگر پارگی شبکیه درمان نشود، مایع از بخشی از قسمت پارگی ها به زیر شبکه نفوذ کرده و ممکن است باعث جدا شدن شبکیه و در نهایت نابینایی شود. این لیزر می تواند شبکیه را در نقطه ای جوش داده و مانع از جدا شدن شبکیه شود

ادم ماکولا یا همان ورم ماکولا

 در بیماران دیابتی که قند خون بر چشمان آن ها اثر گذاشته است، (رتینوپاتی دیابتی)، اغلب می‌توان ادم ماکولا را مشاهده کرد. ادم ماکولا به علت نشت رگ های خونی در نزدیکی مرکز بینایی و همچنین وجود مایع در این قسمت، به وجود می آید. در این هنگام لیزر می تواند به جلوگیری از نشت عروق خونی کمک کند و از نابینایی جلوگیری کند.


 نو رگ زایی شبکیه

نو رگ زایی بیشتر مواقع در رتینوپاتی دیابتی دیده می شود. در این حالت اکسیژن داخل چشم کم شده  و عروق خونی اضافه ای در داخل چشم بوجود می آیند که می توانند بسیار مشکل ساز شوند زیرا خونریزی کرده و بینایی را می گیرند. در این نوع بیماری از لیزری به نام PRP استفاده می شود. در این نوع لیزر نور به بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ نقطه تابانده می شود تا از رشد این عروق خونی جلوگیری شود.

نورگ زایی کروئیدی

 این بیماری بیشتر در ماکولا مرطوب دیده می‌شود. در اینجا پشت چشم آسیب دیده و عروق خونی مازاد در زیر مرکز بینایی یا همان ماکولا به وجود می آیند. این عروق خونی می توانند باعث خونریزی شده و بینایی دائمی چشم را از بین ببرند. با لیزر می‌توان تا حدودی این عروق خونی را کنترل کرده و از بین برد.

 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
داغ‌ترین برچسب‌ها