منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
سفید کردن طبیعی دندان خوب یا بد؟
سفید کردن طبیعی دندان خوب یا بد؟

سفید کردن طبیعی دندان خوب یا بد؟

تاریخ انتشار:
30 بهمن 1398
زمان مورد نیاز:
7 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
30 بهمن 1398
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

حتما تابحال برای سفید کردن دندان هایتان به شما راه های زیاد خانگی و دارویی پیشنهاد شده است. ما می‌خواهیم در این مقاله مواردی از پیشنهادات خانگی را بررسی کنیم و ببینیم کدام روش تاثیر دارد و کدام ها تأثیری ندارند.

لبخند، یکی از زیباترین، موثرترین و طبیعی ترین آرایش صورت شما است. امروزه با بحث مهندسی لبخند رو به رو هستیم و زیباتر کردن لبخند به یکی از دغدغه های مردم و متخصصین زیبایی تبدیل شده است. اگر دوست ندارید با مواد شیمیایی دندان های خود را سفید کنید یا ترجیح می دهید از درمانهای خانگی و بی خطری استفاده کنید، بهتر است با ما همراه باشید برای ساختن دندان هایی سفید و لبخندی زیبا.

 مسواک و نخ دندان

 اولین قدم در زیباتر کردن دندان ها، رسیدن به بهداشت آنها است. هر چه بتوانید دندانهای خود را سالم تر نگه دارید، به همان اندازه. لبخند زیبا تری خواهید داشت. برای این کار می توانید از خمیر دندان های سفید کننده هم استفاده کنید. البته استفاده مداوم از خمیردندان های سفید کننده ممکن است به مینای دندان آسیب برساند. حتما با نظر و مشورت یک دندانپزشک از این خمیردندان ها استفاده کنید.

 مسواک نباید به طور محکم بر روی دندان ها کشیده شود. اگر مسواک خود زا ملایم هم بر روی دندان ها بکشید، لکه ها را پاک می کند. خمیردندان نمی تواند دندان های شما را سفید کند، بلکه لکه ها را از بین می برد. رنگ دندان ها به ژنتیک هم وابسته است و نوع دندان. اگر دندان های سالمی دارید و تغذیه مناسبی را رعایت می کنید و دندان های شما رنگ سفیدی ندارد، این موضوع مربوط به جنس دندان شما است.

هنگامی که مواد غذایی در بین دندان‌های شما می ماند، باکتری ها تولید می شوند و تشکیل پلاک های سخت را می دهند و دندان‌های شما کدر و مات به نظر می رسند. می توانید با نخ دندان، مانده های غذایی را از بین دندان هایتان پاک کنید و از شر باکتری ها در امان بمانید.

روغن ها

می توانید یک روغن گیاهی سالم مانند روغن نارگیل، روغن زیتون یا کنجد را برداشته و به جای خمیردندان به مدت چند دقیقه بر روی دندان های خود بمالید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد، روغن نارگیل اثر خوبی در جلوگیری از پوسیدگی دندان دارد اما هنوز از لحاظ علمی اثبات نشده که روغن نارگیل می‌تواند دندانها را سفید کند. در حقیقت روغن ها می توانند باکتری ها را از دندان دور کنند.

جوش شیرین

از جوش شیرین می توانید به عنوان یک ساینده استفاده کنید، جوش شیرین می‌تواند لکه‌های بر روی دندان را از بین ببرد. اما همین کار جوش شیرین را خمیردندان بیکربنات سدیم هم انجام می دهد. جوش شیرین هم در بر داشتن لکه ها موثر است.

سیب، توت فرنگی، آناناس

سیب مالیک اسید دارد که بزاق دهان را افزایش می دهد و اسیدهای داخل دهان را شسته و با خود می برد. این خاصیت می تواند سیب را جزو میوه های مناسب برای دندان قرار دهد. آناناس هم دارای آنزیم بروملین است که به سفید شدن دندان ها کمک می کند. البته خمیردندان هایی با همین ترکیب وجود دارند. هنوز از لحاظ علمی ثابت نشده که خوردن آناناس می تواند دندان های شما را سفید کند.

 خیلی ها عقیده دارند که توت فرنگی می تواند دندان ها را سفید کند اما بهتر است آن را کنار بگذارید! مطالعات دندانپزشکان نشان داد که مسواک زدن با ترکیب سیب، آناناس، توت فرنگی به همراه جوش شیرین نتوانست تغییری در رنگ دندان‌ها ایجاد کند. از طرف دیگر اسید سیتریکی که داخل توت فرنگی وجود دارد، به مینای دندان صدمه می رساند.

 پروکسید هیدروژن

پروکسید هیدروژن توانسته است نتایج مثبتی را در سفید کردن دندانها نشان دهد. ژل پروکسید هیدروژن حدوداً ۶ درصد پروکسید دارد که اگر آن را به مدت دو هفته بر روی دندان های خود بزنید، می توانید تغییر رنگ دندان هایتان را مشاهده کنید. البته انجمن دندانپزشکی آمریکا بر این عقیده است که قبل از اثر سفیدکننده پروکسید هیدروژن، باید متوجه صدمات این ماده بر روی لثه ها بود که باعث تحریکه لثه ها می شود! پس در مصرف پروکسید هیدروژن هم نهایت دقت را به خرج دهید.

 سرکه سیب

عده ای عقیده دارند اگر هر شب قبل از شستشوی دندان ها با مسواک و خمیردندان، کمی سرکه سیب را قرقره کنید، دندان ها سفید تر می شوند ولی از نظر محققان، سرکه سیب می تواند طعم سالاد شما را بسیار خوشمزه کند ولی بر روی سفیدی دندان های شما اثر خاصی ندارد!

زردچوبه

 تجربه نشان داده است که این ادویه گرم و تلخ که تقریبا در تمامی غذا ها استفاده می‌شود و هواخواهان بسیاری دارد، می‌تواند در سفیدی دندانها هم اثر داشته باشد. زردچوبه به عنوان رنگ هم استفاده می شود و تجربه نشان داده که خمیر زردچوبه می تواند رنگ های تیره دندان را روشن تر کند. البته در این زمینه تحقیق علمی هنوز انجام نشده است.

مراقب غذای خود باشید

 همیشه پیشگیری بسیار راحت تر و بهتر از درمان جواب می‌دهد. غذاهایی چون توت سیاه و قهوه می تواند دلیلی بر تیر شدن رنگ دندان ها باشند. مسلما نمی توانید این خوراکی ها را برای همیشه از برنامه غذایی خود حذف کنید اما بهتر است در خوردن آن حالت اعتدال را رعایت کنید و پس از اینکه آنها را خوردید، دندان های خود را با آب بشویید.

عوامل مهم تغییر رنگ دندان ها

به جز نوع و جنس دندان و اثر مواد غذایی و بهداشت دندان می توان به استفاده از سیگار، تنباکو قلیان و دخانیات اشاره کرد که یکی دیگر از دلایل تغییر رنگ دندان ها هستند. دخانیات لکه های زرد را بر روی دندانهای شما می گذارند و کم کم رنگ آن‌ها را به طور کامل تغییر می دهند. برای داشتن لبخندی زیبا بهتر است دور مصرف دخانیات خط بکشید.

سخن آخر

همانطور که دیدید و با هم خواندیم، بیشتر درمان های خانگی برای سفید کردن دندان ها فقط از روی تجربه گفته می شوند و هنوز هیچ دلیل علمی خاصی ندارند و حتی ممکن است عده ای از آنها به دندان شما صدمه برسانند پس بهتر است دندان‌های خود را با مسواک و خمیردندان شسته و از نخ دندان استفاده کنید. غذاهای سالم بخورید و بعد از خوردن شیرینی یا مواد غذایی خاصی که نام برده شد دهان خود را شستشو دهید.

  

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها