منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
نگین دندان کابوسی برای دندانها
نگین دندان کابوسی برای دندانها

نگین دندان کابوسی برای دندانها

تاریخ انتشار:
28 بهمن 1398
زمان مورد نیاز:
10 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
28 بهمن 1398
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

ارتباط نمایشی (زبان بدن) قبل از ارتباطات کلامی در برخورد افراد با همدیگر شروع می‌شود. منظور از ارتباطات نمایشی حالت های صورت، دست و بدن است. یکی از زیباترین نشانه های گفتار بدن، لبخند است که می تواند منجر به یک گفتگوی دوستانه و موثر شود. همانطور که کلمات می توانند یک گفتگو را به سمت دوستانه یا غیر دوستانه پیش ببرند، وجود زیبایی یا ناهنجاری در زبان بدن هم می تواند، بر روی ارتباط تاثیر مثبت یا منتی بگذارد.

در دنیای امروزه که مرتب چیزهای جدیدی را به عنوان زیبایی رونمایی می کنند عجیب نیست اگر در مورد "مهندسی لبخند" بشنویم. مهندسی لبخند طرفداران بسیار زیادی را پیدا کرده است اما هر چیزی که طرفدار پیدا می کند، حتما خوب نیست! یکی از موارد بسیار پرجاذبه مهندسی لبخند، نگینهای دندان هستند که هزینه ی کمتری هم نسبت به بقیه بخش ها دارند.

شاید عده ای از این موضوع غافل شویم که گذاشتن نگین بر روی دندان اگر توسط فردی با تخصص بالا انجام نشود، ممکن است عوارضی همیشگی برای دندانهای شما به ارمغان بیاورد به گونه ای که دیگر لبخندی نداشته باشید که به زشتی و زیبایی آن فکر کنید.


جواهر دندان

 جواهر دندان یا همان نگین دندان می‌تواند طبیعی یا مصنوعی باشد، براق یا بی رنگ باشد، می تواند از طلا باشد یا سنگ های ریز ارزان‌تر و رنگی. نگین دندان اصولاً بر روی دندان های پیشین قرار می‌گیرند که در هنگام لبخند به زیبایی دیده شوند. اینکه از چه نگینی و در کدام دندان استفاده شود مهم ترین نکته این بخش مهندسی لبخند است. اگر نگین در جای درستی قرار بگیرد به لبخند شما شکوه و زیبایی عرضه می کند و توجه مخاطب به سمت دندان های شما کشده می شود.

امروزه از جواهرات گرانقیمت در نگین دندان استفاده نمی شود و بیشتر هزینه آن مربوط به مواد زیرساختی است. در بیشتر مطب‌های خصوصی دندان پزشکی، انواع نگین ها به بیمار معرفی می شوند که اصولاً نسبت به بیرون قیمت بالاتری دارند. اگر خودتان بخواهد نگین را تهیه کنید، حتماً به تراش، رنگ و مواد تشکیل دهنده آن دقت کنید. نگین با نصب بر روی دندان، جزئی از دندان شما شده و یکی از راه‌های مهم ورود میکروب ها به داخل بدن می شود.



 نگین دندان چگونه کاشته می شود؟

اصلی ترین بخش کاشت نگین بر روی دندان، نحوه قراردادن نگین است که تخصص و تجربه بالایی را می طلبد.

در ابتدا دندان توسط مواد تمیز کننده برای کار آماده می شود.

 روی دندان را کمی می تراشند تا زبر شده و اصطحکاک بیشتر شود.

 نگین همراه مواد زیر سازی یا باندینگ بر روی دندان مورد نظر چسبانده می‌شود.

 سپس نگین با دندان هم سطح می شود.

در این مرحله حتما باید سلامت مینای دندان مورد بررسی قرار بگیرد. هنگامی که نگین بر روی مینای دندان قرار می گیرد، از استحکام آن کم می‌کند و ممکن است حتی باعث پوسیدگی و آسیب رساندن به آن شود. بهتر است همچین کاری حتماً توسط متخصص دندانپزشکی انجام شود.

نکته: بارها دیده شده که دندانپزشک هم برای اینکه کار تمیزتری را ارائه دهد، بر روی دندان سالم حفره ایجاد کرده است که توسط آن مینای دندان تغییر رنگ داده و آسیب می بیند.


 بر روی کدام دندان نصب شود؟

 به پیشنهاد متخصصین بهتر است نگین بر روی دندانهایی نصب شود که نیاز به ترمیم دارند. استفاده از دندان سالم ریسک بالایی داشته و حیف است! دندان برعکس پوست نمی تواند آلرژی و حساسیت را نشان دهد و اگر در این قسمت حساسیتی به وجود بیاید، موقعی قابل شناسایی و فهمیدن است که به طور کامل دندان را از بین برده است. صدماتی که به مینای دندان وارد می شود دیگر قابل جبران نیست و به طور طبیعی ترمیم نمی شود و برای اصلاح آن نیاز به استفاده از مواد مصنوعی است.

نکته: نگین ها تراش خورده اند به گونه ای که اگر بلعیده شوند مشکلی ایجاد نمی شود اما در مواردی گزارش شده که از دندان کنده شده و بر زیر دندانهای دیگر مانده و باعث شکستن آنها شده است.


 نگین متحرک یا ثابت؟

 نگین متحرک جدیدا وارد دنیای زیبایی دندان شده است. با این شیوه می‌توان از آسیب رسیدن به دندان جلو گیری کرد و به راحتی آن را به دندانهای دیگر منتقل کرد یا از روی دندان برداشت. اینگونه نگین ها بر روی یک میکرو ساختار پوستی نامرئی قرار داده شده اند که از شیشه شفاف ساخته شده به راحتی بر روی دندان قرار می گیرد.

 در این حالت عوارضی چون چسباندن، برداشتن نگین یا ایجاد حفره را نداریم اما نگین متحرک هم می تواند مینای دندان را حساس کرده و شاید به لثه ها هم صدمه بزند. به نظر می رسد این نگین آسیب زیادی به دندان وارد نکند اما اگر مرتب گذاشته و برداشته شود، سطح دندان حساس و آسیب پذیر می شود.


 چسب های نگین دندان

 برای چسباندن نگین روی دندان از چسب های قوی دندانپزشکی استفاده می شود که در برابر مواد غذایی، مسواک، بزاق و گرما و سرما مقاومت داشته باشند اگر از چسب های بی کیفیتی استفاده شود که مقاومت بالایی دارند، نگین به مدت طولانی روی دندان می ماند اما باعث تحلیل مینای دندان می شود. طولانی ترین زمان برای ماندن نگین بر روی دندان از ۶ ماه تا یک سال است و پس از گذشت این مدت بهتر است نگین از روی دندان برداشته شود.

نکته: به هیچ وجه نگین دندان را در سالنهای آرایشی و زیبایی نصب نکنید که می تواند بزرگترین آسیب را به دندان های شما وارد کند.


 عوارض نگین دندان

  •  زرد شدن بخشی از دندان که بر زیر نگین قرار دارند.

  • حساسیت مینای دندان.

  • از بین رفتن لایه بیرونی به دلیل تراشیده شدن برای ایجاد اصطحکاک.

  • شستشوی ناقص دندان به علت وجود نگین.

  • پنهان ماندن پوستگی های سطحی.

  • ایجاد ترک های میکروسکوپی.


توصیه های مهم

 اگر با وجود خواندن این مقاله و هشدارهای درون آن باز هم اصرار به کاشتن نگین دارید به این توصیه ها دقت کنید:

  •  نگین را از شرکت های معتبر و مورد تایید تهیه کنید.

  • بدانید که کیفیت نگین بر زیبایی دندان شما و سلامت آن تاثیر مستقیمی دارد.

  • حتماً نزد متخصص دندانپزشک این کار را انجام می دهید و در بین دندانپزشک ها با کسی کار کنید که مشتری ها او را تایید کنند و تخصص و تجربه بالایی را در این کار داشته باشد.

  • حتماً توصیه های دندانپزشک را در مورد مسواک زدن و نگهداری از دندان ها پس از کاشت نگین توجه کنید.

  •  اگر دندان‌های شما جرم زیادی دارد بهتر است قبل از کاشت نگین، دندان ها را جرمگیری کنید.

  

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها