منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
عوارض نوروبین؛ تقویت کننده‌ای‌ که می‌تواند خطرناک باشد
عوارض نوروبین؛ تقویت کننده‌ای‌ که می‌تواند خطرناک باشد

عوارض نوروبین؛ تقویت کننده‌ای‌ که می‌تواند خطرناک باشد

تاریخ انتشار:
28 بهمن 1398
زمان مورد نیاز:
12 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
20 تیر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

مصرف خودسرانه نوروبین نه تنها سبب تقویت قوای جسمانی نمی‌شود بلکه میتواند خطرآفرین هم باشد. کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند یا داروی خاصی مصرف می کنند به میزان بیشتری در معرض عوارض نوروبین هستند. این در حالی است که  تمرکز بر جنبه های مثبت مصرف نوروبیون، سبب نادیده گرفتن عارضه های آن شده است.
در این مقاله سعی شده است، عوارض کوتاه مدت و بلند مدت نوربین بررسی شود. همچنین عارضه های ناشی از مصرف زیاد با خودسرانه نوروبین برای زنان باردار و گروه‌های سنی حساس مانند کودکان و سالمندان، به طور کامل پوشش داده شده است. تداخل دارویی و عوارض مصرف نوربین تاریخ گذشته نیز موضوع این مقاله است. قصد داریم از طریق ارائه این اطلاعات احتمال مواجه شدن بیمار با عارضه‌های مخاطره آفرین نوروبین را کاهش دهیم. با خواندن این مقاله قدمی در جهت استفاده مفید از نوروبین و مصون ماندن از عوارض آن بردارید.

عوارض موقت و جزئی نوروبین

تجربه مصرف کنندگان نوروبین از عارضه های این دارو متفاوت است. گاهی هیچ یک از عوارض نوروبین را تجربه نمی کنند یا عوارض در آنها بسیار جزئی و موقت است. این عارضه های کوتاه مدت عبارت اند از:
روشن شدن رنگ ادرار

  • تجربه طعم دارو در دهان پس از تزریق

در صورتی بعد از تزریق یا مصرف نوروبین با عارضه های بالا مواجه شدید، نگران نباشید. تنها توجه کنید که اگر عوارض طولانی مدت و آزاردهنده بود حتما به پزشک مراجعه کنید.
عوارض موقت نوروبیون

 عوارض مصرف زیاد نوروبین

اولین قدم برای به حداقل رساندن عوارض قرص یا آمپول نروبیون این است که دارو طبق تجویز پزشک مصرف شود. مصرف خودسرانه و بیش از حد نوروبین، ممکن است فرد را با با عوارض زیر مواجه کن؛

  • ادرار بیش از حد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • آسیب عصبی
  • یبوست
  • ناراحتی معده

برخی از این عوارض در بلند مدت بروز پیدا میکنند و برخی بعد از مصرف نمایان می‌شوند. در صورت بروز این نشانه ها حتما به پزشک مراجعه کنید.
عوارض مصرف زیاد نوربین

عوارض نوروبین بر سلامت اندام ها و دستگاه های بدن

مصرف نوروبین بر روی اندام های مختلف بدن می تواند تاثیر گذار باشد. این موضوع در شرایطی اهمیت دارد که فرد به بیماریهای زمینه ای مبتلا باشد. در این شرایط لازم است به عارضه های نوروبین بر اندام هایی مانند کبد، کلیه، قلب و سیستم گوارشی توجه شود.

● عوارض مصرف نوربین بر کبد و کلیه

کمبود ویتامین B نارسایی کبد و مشکلات کلیوی ایجاد می­کند. مصرف نوربیون می­تواند این کمبود را جبران کند. اما در صورت استفاده بیش از حد نوروبین، احتمال بروز یا تشدید مشکلات کبد و کلیه وجود دارد. مبتلایان به نارسایی کبد و کلیه بهتر است، بدون نسخه پزشک از داروی نوروبین استفاده نکنند. اما مصرف نوروبین تحت نظر پزشک برای این بیماران مفید خواهد بود. زیرا افراد دیابتی به ویتامین­های B1 و B12 نیاز دارند.
خطرات نوروبین برای کبد و کلیه

● تاثیر مصرف نوروبین بر سیستم گردش خون

ویتامین­های گروه B به کاهش فشار خون کمک می­کنند. اما کسانی که فشار خون بالا دارند، بهتر است با احتیاط بیشتری از نوربین استفاده کنند. زیرا ممکن است قرص یا آمپول نوربین با داروهای فشار خون بالا، تداخل دارویی داشته باشد. بهترین کار این است که افراد دارای فشار خون، پیش از اقدام به مصرف نوروبین، موضوع را با پزشک مطرح کنند.

● تاثیر مصرف نوروبین بر سیستم گوارشی

کسانی که مشکلات گوارشی دارند، لازم است در مصرف نوروبیون احتیاط کنند. زیرا بروز خونریزی معده یا روده و تشدید مشکلات روده کوچک، از عوارض مصرف خودسرانه نوربین در این افراد است. از این رو  مصرف زیاد نوربین، می­تواند برای این افراد خطرناک باشد. اما اگر دارو توسط پزشک تجویز شود نه تنها مضر نیست، بلکه می­تواند به پیشگیری و درمان برخی از بیماری های سیستم گوارشی کمک کند. بیماری­های زیر از جمله این موارد هستند:
● بدخیمی لوزالمعده و روده
● مشکلات خفیف معده و روده
● رشد بیش از حد باکتری­های روده کوچک
عوارض گوارشی نوروبیون

● مصرف نوروبین و تاثیر آن بر قلب

وجود ویتامین­های گروه B برای داشتن قلبی سالم ضروری است. کمبود و ازدیاد این ویتامین­ها می­تواند مشکل ساز باشد. کمبود ویتامین B1 سبب نارسایی قلبی می­شود و مصرف زیاد ویتامین B12 ممکن است، نارسایی قلبی ایجاد کند. نوروبین به کمبود این ویتامین­ها کمک میکند اما تامین ویتامین B با نوربین بدون تجویز پزشک خطرآفرین است؛ زیرا ممکن است فرد به نارسایی احتقان قلب مبتلا شود یا با تشدید بیماری قلبی مواجه شود.

خطرات نوروبیون در دوران بارداریی و شیردهی و پریودی

آمپول نوروبین به عنوان داروی تقویتی در دوران بارداری تزریق می­شود. این تجویز زیر نظر پزشک صورت می­گیرد تا از دیابت نوع2 در مادر و نوزاد پیشگیری کند. نوربین در دوران بارداری فقط زمانی خطرناک است که بصورت خودسرانه مصرف شود.
عوارض نوروبین در دوران بارداری
آمپول نوربین در دوران شیردهی می­تواند ویتامین­های گروه B را به شیر مادر منتقل کند. زیرا کمبود ویتامین B12 در بدن نوزاد، از طریق شیر مادر تامین می­شود. اما مصرف دوز بالا­ی B6  (600میلی گرم در روز) احتمال دارد، شیر مادر را کاهش دهد. بهتر است مصرف نوروبین فقط با تجویز پزشک انجام شود تا عارضه­ای برای مادر و نوزاد ایجاد نکند.
مصرف نوروبیون در دوران قاعدگی ممکن است با تشخیص پزشک، در کاهش درد و تنظیم چرخه قاعدگی موثر باشد و عارضه­ای به همراه نداشته باشد.

تاثیر نوربیون بر عملکرد جنسی و باروری

نوربین حاوی ویتامین B1 و B6 و B12 است. ویتامین B6 از افزایش پرولاکتین که عامل کاهش میل جنسی است، جلوگیری می­کند. ویتامین B12 نیز برای مردانی که اسپرم کافی ندارند، مفید است و احتمال باوری را در آن­ها افزایش می­دهد. بطور کلی مصرف نوروبین برای افرادی که عملکرد جنسی ضعیفی دارند یا اینکه در باروری مشکل دارند مفید است. اما نباید با مصرف خودسرانه نوروبین، خطرات و عوارض این داروی تقویتی را دست کم گرفت.
عوارض نروبین بر باروری

خطرات مصرف نوروبیون برای کودکان و سالمندان

مصرف نوروبین برای کودکان زیر 14 سال توصیه نمی­شود، زیرا دارای عناصر فعال گروه B است. ویتامین B در کودکان بهتر است، از طریق مواد طبیعی تامین شود. اما برای کودکانی که کمبود ویتامین B شدید دارند یا مبتلا به بیماریهایی هستند که جذب ویتامین B را محدود می­کند، تزریق نوربین طبق تجویز پزشک، عارضه‌ای نخواهد داشت.
سالمندان بصورت روزانه به ویتامین B1 نیاز دارند. از طرفی با افزایش سن ممکن است به آرتروز، کم خونی و آلزایمر مبتلا شوند. ویتامین­های B6 و B12 برای پیشگیری و درمان این بیماری­ها مفید است. در صورت تجویز پزشک نوروبیون می­تواند، نیاز سالمندان به این ویتامین­ها را برطرف کند.
عوارض نوروبین بر کودکان سالمندان

عوارض نوروبیون تاریخ گذشته

مصرف یک نوبت نوروبین تاریخ گذشته، سبب عارضه­ی جدی نمی­شود. اما اگر فرد بعد از مصرف نوربین احساس ناراحتی داشت، بهتر است سریعا به مراکز درمانی مراجعه کند. استفاده از نوروبین تاریخ گذشته ممکن است بر روی بعضی داروها تاثیر بگذارد. برای جلوگیری از عوارض احتمالی، بهتر است قبل از استفاده، حتما به تاریخ انقضای نوربین توجه شود تا مشکلی مانند مسمومیت برای فرد ایجاد نشود.

خطرات مصرف نوروبیون در صورت تداخل دارویی

تداخل دارویی نوروبین در هر فردی متفاوت است. نوروبین ممکن است تاثیر برخی داروها را معکوس کند یا اثر آن داروها را کاهش دهد. از این رو بهتر است قبل از مصرف نوروبین با پزشک مشورت شود و لیست داروهای مصرفی در اختیار وی قرار گیرد. داروهایی که با مصرف همزمان نوروبیون تداخل دارند شامل موارد زیر هستند:

  • برخی داروهای ضد انعقاد خون
  • داروهای ضد سرطان
  • داروهای شیمی درمانی
  • برخی از داروهای گوارشی
  • برخی از داروهای چاقی
  • داروهای بیماری مزمن کلیوی
  • برخی داروهای ضد لخته خون
  • داورهای درمان پارکینسون

تداخل دارویی نروبین

عواقب فراموش کردن مصرف داروی نوروبین

در صورتی که مصرف به­موقع نوربین فراموش شود، به محض یادآوری دوز فراموش شده مصرف گردد. اما اگر نوبت دوز بعدی نزدیک بود، باید طبق برنامه عمل شود و از مصرف دو برابری نوروبین اجتناب شود. زیرا ممکن است فرد دچار عوارض مصرف زیاد نوروبین مانند اوور دوز یا بروز مشکلات عصبی جدی شود. در صورت فراموشی مکرر مصرف نوروبین، بهتر است، پزشک را مطلع نموده تا در صورت نیاز برای ادامه درمان تجویز جدیدی انجام دهد.
فراموشی مصرف نروبین

عوارض نوروبین در صورت مصرف بلند مدت

بیمارانی که نیاز به مصرف طولانی مدت نوروبیون دارند (مانند افرادی که دچار کمبود فولات هستند) بهتر است تحت نظر پزشک باشند. زیرا مصرف طولانی مدت نوربین می­تواند سبب مسمومیت شود.  بطور کلی ویتامین های گروه B به دلیل اینکه محلول در آب هستند، مازاد آن­ها براحتی از طریق ادرار از بدن دفع می­شود. اما اگر بصورت مداوم و در دوز بالا مصرف شوند، می­توانند عوارض زیر را به همراه داشته باشند:
عوارض مصرف طولانی مدت نروبین

عارضه های نادر داروی نوروبیون

واکنش­های آلرژیک از عوارض نادر مصرف نوروبیون است. این عارضه­ها می­توانند خطرناک باشند. در صورت مشاهده علائم آلرژیک بهتر است، سریعا به پزشک مراجعه شود. برخی از نشانه های بروز آلرژیک و حساسیت به نوروبیون در فهرست زیر آورده شده است.

  • بثورات پوستی
  •  کهیر
  •  مشکلات تنفسی
  •  تورم در صورت، لب­ها یا دهان
  •  سفت شدن قفسه سینه

عوارض نادر نروبین

عوارض نوروبین برای چه کسانی خطرناک‌تر است؟

مصرف خودسرانه نوروبیون می‌تواند برای همه افراد مشکل آفرین باشد اما در کسانی که بیماری زمینه ای دارند، بروز عوارض خطرناکتر خواهد بود . زیرا تجمع ویتامین­های B در بدن، سبب می­شود، بیماری آن­ها تشدید شود. کسانی که از نارسایی های کبد و کلیه رنج می برند، بیماران دارای مشکلات قلبی یا گوارشی و کسانی که فشار خون دارند، از جمله افرادی هستند که لازم است با احتیاط اقدام به مصرف نوروبین کنند.
نوروبین برای چه افرادی خطر دارد

مهمترین عوارض نوربین کدامند؟

مصرف خودسرانه نوربین نه تنها مفید نیست بلکه می­تواند آسیب جدی به بدن برساند. برای افراد سالمند یا کودکان نوربیون بهتر است با تجویز پزشک مصرف شود. در دوران بارداری یا قاعدگی نیر استفاده خودسرانه از نوربین به هیچ وجه توصیه نمی شود. نکته مهم دیگر این است که تداخل دارویی نوروبین یا استفاده از داروی تاریخ گذشته، می تواند عارضه هایی به همراه داشته باشد. توصیه می شود در صورت مشاهده و مداومت عوارض سریعا به پزشک مراجعه شود. مهمترین عارضه های  نوروبین به شرح زیر است:

  • ادرار بیش از حد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • آسیب عصبی
  • یبوست
  • ناراحتی معده

اگر  در خصوص عوارض نوروبین سوالی دارید یا عارضه هایی غیر از موارد ذکر شده در مقاله را تجربه کرده­اید، حتما آن را با ما اشتراک بگذارید.
 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
شیما
2022-07-06 11:34:34
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام وقت بخیر خیلی ممنون از این مقاله یه سوال داشتم اینکه مصرف نوروبین ایرانی با نوروبین خارجی عارضه‌های متفاوتی داره یا اینکه فرقی نمی‌کنه ممنون میشم راهنمایی کنید
مجله پزشکی
2022-07-11 16:23:52
پاسخ
0
0
پاسخ
با سلام عوارض نوروبین داخلی و خارجی یکسان است و تفاوتی ندارد
ارزو
2023-01-18 09:57:42
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام ببخشید من دچار بیماری آلزایمر شدم و فراموشی گرفتم ولی با زدن نوروبین یکم بهتر شدم این فراموشی را بعد از گرفتن کرونا گرفتم ولی با زدن نوروبین الان یکم بهتر هستم ببخشید ولی مشکل معده پیدا کردم که من قبل از کرونا یک عمل معده برای رفلاکس انجام دادم میخواستم بدانم باز هم نوروبین مصرف کنم یا نه ممنون میشم راهنمایی کنید 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
مجله پزشکی
2023-01-22 05:59:31
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام برای پاسخ به سوال، لازم است ابتدا سن شما را بدانیم. درست است که ویتامین ها به عملکرد بهتر مغز و حافظه کمک می‌کنند اما تأثیرگذاری نوروبین روی مشکل عمیقی مثل آلزایمر دور از انتظار است. درمورد عمل جراحی ای که برای رفلاکس معده داشته اید باید بدانید که نوروبین مشکلی به وجود نمی آورد زیرا بدن شما آن را از طریق تزریق دریافت میکند اما توصیه می‌شود در صورت نیاز ماهانه یک نوروبین دریافت کنید و به مصرف زیاد این دارو عادت نکنید.
مریم احمدی
2023-01-21 14:37:40
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام وقت بخیر من بلافاصله بعد از تزریق نوروبین حالم بد شد و بالا اوردم دلیلش حساسیت ب این امپول هست ایا
مجله پزشکی
2023-01-22 07:25:36
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام ... دریافت دوز بالای نوروبین منجر به حالت تهوع و استفراغ می شود اما حساسیت به نوروبین باعث استفراغ نمی‌شود.
صدریه
2023-03-19 22:22:29
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام من نوروبیون زدم خیلی حالت تحوع دارم
مجله پزشکی
2023-04-04 05:56:46
پاسخ
0
0
پاسخ
تهوع طبیعی است و جای نگرانی ندارد اما بهتر است تقویت کننده‌ای مانند ب کمپلکس را جایگزین نوروبین کنید.
داغ‌ترین برچسب‌ها