منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
کشیدن دندان و باید و نبایدهای آن
کشیدن دندان و باید و نبایدهای آن

کشیدن دندان و باید و نبایدهای آن

تاریخ انتشار:
9 فروردین 1399
زمان مورد نیاز:
11 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
9 فروردین 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

آنچه باید در مورد کشیدن دندان بدانیم

کشیدن دندان یعنی خارج کردن دندان با ریشه آن از دهان، به گونه‌ای که کمترین آسیب ممکن به بافت های اطراف آن وارد شود. پس از کشیدن دندان حفره ای به جای آن شکل می گیرد که بعد از گذشت مدتی مشخص، این حفره به وجود آمده، ترمیم می شود.

مسلما چه دندان توسط عمل بیرون آورده شود، چه در حالت عادی کشیده شود، چیزی که مهم است، ترمیم بافت هایی است که صدمه دیده‌اند و برگشت به حال اولیه. بیشتر دندانپزشکان بعد از انجام این عمل، دستورالعمل‌هایی را از قبل آماده کرده به بیمار می دهند تا با رعایت آنها بتواند زودتر به حالت بهبودی و ترمیم بافتها برسد.

بجز شکل ظاهری و ترمیم بافت ها چیزی که در اینجا اهمیت دارد، عفونت دهانی است که اگر به توصیه های دندانپزشک عمل کنید، احتمال اینکه مبتلا به عفونت دهانی شوید، درصد پایینی دارد. اگر به توصیه های پزشک توجهی نشان ندهید، عوارض متعددی ممکن است برای شما داشته باشد که سلامت دهان و دندان شما را به خطر بیندازد. ما در این مقاله سعی کرده ایم مهمترین موارد مراقبتی بعد از کشیدن دندان و عمل دندان را با شما به اشتراک بگذاریم.

بایدها و نبایدهای کشیدن دندان

استراحت کنید

هنگامی که دندان خود را می کشید بهتر است تا جایی که برای شما امکان دارد استراحت کنید.

اگر قرار است به باشگاه بروید و ورزش کنید از آن صرف نظر کنید.

فعالیت‌های سنگین را تا 24 ساعت متوقف سازید.

در حالت استراحت به وسیله دو بالش زیر سر خود را بالا آورده به صورتی که بالاتر از بدنتان قرار بگیرد به اینگونه جلوی خونریزی را خواهید گرفت و تورم را کمتر می کنید.

مواردی که باید رعایت کنید

بگذارید خون لخته شود.

هنگامی که دندان خود را می کشید، در محل کشیدن دندان لخته ای تشکیل می شود تا زخم بتواند ترمیم پیدا کند.

بایدها و نبایدهای کشیدن دندان

باند را گاز بگیرید.

دندانپزشک بعد از کشیدن دندان یک مقدار باند در کنار دندان شما قرار می دهد. به مدت یک ساعت آن را گاز گرفته و در همان محل نگه دارید چون این حالت باعث می‌شود خونریزی متوقف شده و بر روی محل زخم فشار وارد شود. هرچه این باند را به مدت طولانی تری بر روی زخم نگهدارید، بهبودی شما بهتر صورت می گیرد. البته باید گاز را هر یک ساعت عوض کنید.

سیگار نکشید.

بهتر است تا دو روز پس از انجام کشیدن دندان سیگار نکشید زیرا مواد شیمیایی که در سیگار وجود دارند، نمیگذارند عمل لخته شدن به درستی صورت بگیرد و همچنین خشک شدن حفره زخم را به تعویق می‌اندازند.

مواد جامد نخورید.

زمانی که حس می کنید قادر به جویدن نیستید، بهتر است مواد جامد را استفاده نکنید و غذاهای نرمی چون ماست، کوکو، سوپ، اسموتی و غیره را بخورید.

تف نکنید.

تف کردن باعث خونریزی می‌شود. در نتیجه بهتر است تا چند ساعت پس از کشیدن دندان، تف نکنید. بهتر است آب دهان خود را فرو دهید حتی اگر کمی خونی باشد.

زیاد صحبت نکنید

بهتر است دهان شما پس از انجام جراحی و کشیدن دندان، بسته بماند و از زیاد صحبت کردن، خودداری کنید.

بایدها و نبایدهای کشیدن دندان

مکیدن ممنوع

اشتباهی که خیلی‌ها آن را تکرار می کنند، خوردن غذاها با نی. پس از کشیدن دندان و جراحی، مکیدن ممکن است خونریزی را زیاد کند و یا اگر قطع شده باشد، باعث شروع دوباره آن شود.

جای خالی را انگولک نکنید

در چند روز پس از کشیدن دندان جای خالی آن به گونه ای است که در شما احساسی ایجاد می کند تا جای خالی دندان را به هر وسیله ای دستکاری کنید اما اینکار ممکن است باعث خونریزی و به عقب افتادن بهبودی دندان شود.

نکته: نوشابه‌های الکلی و نوشابه های گازدار و چای داغ غذاهای تند را به مدت دو روز از برنامه غذایی خود کنار بگذارید.

درمان درد پس از کشیدن دندان

چای کیسه ای

چای سیاه ماده‌ای دارد به نام اسید تانیک که به لخته شدن خون کمک می کند. اگر خونریزی شما ادامه دار بود، یک چای کیسه ای را برداشته کم مرطوب کرده و بر روی محل زخم قرار دهید. اسید پانیک می تواند به کاهش تورم کمک کند.

بایدها و نبایدهای کشیدن دندان

کیسه یخ

کیسه یخ را بر روی صورت تان، محلی که جراحی شده است، قرار دهید. گاهی ممکن است تورم نداشته باشید اما در بعضی از عمل ها تورم زیادی بر روی صورت شما بوجود می‌آید که ممکن است دقیقا پس از کشیدن دندان رخ ندهد اما پس از مدتی یا حتی چند روز این تورم دیده شود. کیسه یخ می تواند بسیار مفید بوده و این تورم را کاهش دهد.

نکته: کیسه یخ باید در ۲۴ ساعت اولیه استفاده شود و پس از آن دیگر فایده‌ی زیادی نخواهد داشت.

محلول آب نمک

نمی توان بلافاصله پس از انجام کشیدگی و عمل دندان، از مسواک استفاده کرد در نتیجه نمک گزینه بسیار مناسبی است. ۱۲ ساعت بعد از کشیدن دندان می توانید این شستشو را انجام دهید و با محلول نمکی آن منطقه را پاکیزه نگه دارید.

داروهای تجویز شده

پس از کشیدن دندان، پزشک برای شما داروهایی را نسبت به شرایط شما، تجویز می‌کند. ممکن است برای شما آنتی بیوتیک هم بنویسد. آنها را با دقت و در زمان‌های مشخص شده استفاده کنید. همچنین داروهای ضد درد و ضد التهاب را با تشخیص پزشک استفاده کنید تا از تورم جلوگیری شود و درد شما را کمتر کند.

آسپرین مصرف نکنید

اگر قبل از کشیدن، آسپرین مصرف می کردید، آن را قطع کنید. بجای آسپرین از مسکن‌هایی چون پروفن استفاده کنید. آسپیرین به عنوان یک رقیق کننده خون شناخته می شود و نمی گذارد خون در محل زخم لخته شود. بهتر است قبل از کشیدن دندان درمورد داروهای مصرفی خود با دندان پزشکتان صحبت کنید.

نکته: خونریزی و درد نباید بیشتر از دو روز پس از کشیدن دندان ادامه پیدا کند. اگر این حالت برای شما پیش آمد، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

  

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها